دانشگاه ازاد اسلامی

یادداشت جواد خیابانی درباره حاشیه‌های حضورش در دانشگاه آزاد: آموزش و سواد را با دانش و معرفت یکسان ندانسته‌ام

جوادخیابانی – اواسط هفته گذشته بود که خبر پذیرفته شدن دو چهره ورزشی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. واحد علوم و تحقیقات در خبری اعلام کرد، علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی و جواد خیابانی مجری مشهور ورزشی، هر دو با قبولی در کنکور دکتری دانشگاه آزاد اسلامی این واحد در رشته جامعه‌‌شناسی ورزش همکلاس شدند و پس از این در یک کلاس درس خواهند نشست.
در این میان حضور جواد خیابانی – که همواره گزارش‌های او بیشتر از دیگر گزارشگران مورد توجه قرار گرفته و گاهی نقدها از شوخی تا تخریب او پیش رفته است – در خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بهانه خوبی شد تا احساسش را درباره حضور او در این دانشگاه بپرسیم. آنچه در ادامه آمده است، یادداشت اختصاصی جواد خیابانی برای «فرهیختگان» است.
زمانی که محصل مدرسه ابتدایی در دبستان جیحون در خیابان هاشمی تهران و بعد از آن در مدارس و هنرستان کرج بودم یا در زمانی که تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده تربیت دبیر فنی تهران و در رشته ریخته‌گری دنبال و بعدها در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی به رشته تربیت بدنی، فیزیولوژی ورزشی و آسیب‌شناسی و… توجه کردم و در رشته جامعه‌شناسی به کسب مدرک فوق لیسانس نائل شدم و همین حالا هم که یک مدرک دکتری معادل در مدیریت رسانه‌های ورزشی دارم و وارد فضای دانشگاهی در مقطع دکتری تخصصی شده‌ام هرگز مبحث آموزش و سواد را با دانش و معرفت یکسان ندانسته‌ام.
من فقط مقواهایی تحت عنوان دانشنامه یا پایان‌نامه و… را جمع‌آوری کرده‌ام، اما دانش من و سطح علمی و فرهنگی و اخلاقی‌ام از کف خیابان، کوچه، شهر و روستا به ذهنم راه یافته است. استادان من همین مردمی بوده‌اند که در اوج فقر و مشکلات معیشتی همچنان انسان مانده‌اند و همچنان با مهربانی خود به روح انسانی کرامت بیشتری می‌بخشند. مهم نیست که دکتر شوم یا پروفسور، مهم این است که آدم شوم. امیدوارم با سطح دانش و شعور مردم کشورم همراه شوم و مثل آنها بافرهنگ و بامنش باشم. سخت است اما مطمئنم با آموزش‌های مادرم و با راهی که مردم مهربانم به من نشان می‌دهند به این مهم دست خواهم یافت. امیدوارم در مسیر ادامه‌دار تحصیلاتم دانشجوی خوبی برای استادان محترم دانشگاه آزاد اسلامی باشم و باز هم از مردم و معلمانم یاد بگیرم.