کارشناسی ارشد

کارنامه نهایی کنکور کارشناسی‌ ارشد دولتی و آزاد و چند نکته درباره آن

کارنامه نهایی کنکور کارشناسی‌ ارشد دولتی و آزاد منتشر شد. همزمان با انتشار کارنامه نهایی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی سال ۹۶ از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبان بسیاری با طرح این سوال که اساسا «کارنامه نهایی» چه سودی برای داوطلب دارد، انتشار آن را اقدامی غیرضروری می‌دانند. با این حال داوطلبان باید توجه داشته باشند که کارنامه نهایی آنقدرها هم که فکر می‌کنند بی‌اهمیت نیست و شاید اگر از محتوای آن مطلع باشند بتوانند اطلاعات جالب توجهی را از آن استخراج کنند.

 با کارنامه نهایی کنکور بیشتر آشنا شوید

داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد پس از حضور در جلسه کنکور، کارنامه عملکرد خود را در سه مرحله مختلف و در بازه‌های زمانی گوناگون دریافت می‌کنند. اولین کارنامه عملکردی داوطلبان کنکور کارشناسی‌ارشد در قالب «نتایج اولیه کنکور» منتشر می‌شود و طی آن داوطلب از رتبه خود در گرایش‌های مختلف مطلع می‌شود و سپس اقدام به انتخاب رشته می‌کند. در گام دوم، داوطلبان عملکرد خود را در قالب «نتایج نهایی کنکور» مشاهده می‌کنند که در این مرحله داوطلب از رشته و شهر قبولی خود آگاه و آماده ثبت‌نام در دانشگاه می‌شود. با این حال، سازمان سنجش آموزش کشور علاوه‌بر این، کارنامه‌ای را تحت عنوان «کارنامه نهایی» در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. در واقع کارنامه نهایی همان فرمی است که داوطلب در روز انتخاب رشته آن را پر کرده است و هدف از انتشار آن، مشخص شدن وضعیت داوطلب در انتخاب‌رشته است و تاثیری در نتیجه نهایی و محل قبولی ندارد. کارنامه‌ نهایی حاوی اطلاعاتی چون «رتبه داوطلب» و «آخرین رتبه پذیرفته‌شده» در هر یک از کدرشته‌های انتخابی است. رتبه داوطلب در این کارنامه، در بین تمامی انتخاب‌کنندگان کدرشته‌محل‌هاست، بنابراین وضعیت داوطلب در هر انتخاب قابل مشاهده است.

 کارنامه نهایی کاربردی برای داوطلب دارد؟

ممکن است برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توان پس از مشاهده کارنامه نهایی، نسبت به «انتقالی به انتخاب‌های بعدی» که نمره لازم از سوی داوطلب کسب شده، اقدام کرد یا خیر. در جواب این دسته از داوطلبان باید گفت که بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، هر گونه تغییر رشته، تغییر گرایش و نقل و انتقال پذیرفته‌شدگان در حیطه وظایف این سازمان نبوده و به این‌گونه درخواست‌ها ترتیب اثر داده نمی‌شود. همچنین بر اساس آیین‌نامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد، تغییر رشته، انتقال و میهمانی در دوره کارشناسی‌ارشد ممنوع است.

 امتیازی ویژه برای داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی

همانطور که گفته شد کارنامه نهایی کاربرد چندانی ندارد و این کارنامه صرفا جهت اطلاع داوطلبان منتشر می‌شود، با این حال دانشگاه آزاد اسلامی تحت شرایطی امکان انتقالی دانشجویان این دانشگاه را فراهم کرده است. البته توجه داشته باشید که مهلت ثبت درخواست یک بار در خرداد و یک بار در آذر است و برای مهر جاری فرصتی جهت ثبت درخواست وجود ندارد. داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانند به آیین‌نامه نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کنند.

 نحوه اعتراض به نتایج کارنامه نهایی

بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، با توجه به کنترل‌های متعدد و بررسی‌های انجام‌شده از صحت نتایج اعلام‌شده اطمینان حاصل شده است، با این حال، داوطلبان پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان در صورتی که درخصوص مندرجات کارنامه مذکور سوالی داشته یا درخصوص انتخاب رشته‌ خود سوالی داشته باشند، می‌توانند حداکثر تا ۳۰/۶/۹۶ منحصرا از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی در سایت این سازمان اقدام کنند.

همچنین داوطلبان برای پیگیری هرگونه سوال درخصوص نتایج مربوط به رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی، می‌توانند به بخش «پاسخگویی به سوالات» سایت مرکز سنجش و پذیرش به نشانی www.azmoon.org مراجعه یا با شماره ۴۷۴۳-۰۲۱ تماس بگیرند.