یک جوان از روستای محروم ده گروه علیاء دیشموک در کنکور مقطع دکتری رتبه ۸ را کسب کرده است.

این رسانه خبری با این دکتر جوان مصاحبه‌ای ترتیب داده که از منظر بینندگان در ذیل خواهد گذشت.

قدس آنلاین: خودتان را معرفی کنید؟ در چه روستایی هستید؟

با سلام، حسین فرهادی خواه “ویسی” هستم از روستای دهگروی علیا (شهید پرواز) از توابع بخش دیشموک واقع در شهرستان کهگیلویه

قدس آنلاین: تحصیلاتتان از ابتدا تا مقطع دکتری را کجا گذراندید؟

مقطع ابتدایی را در دبستان “ادب” دهگروی علیا، سپری، دوره راهنمایی را در مدرسه شهید پرواز لاوه پاتل و دوره دبیرستان را در دبیرستان ملاصدرا لاوه پاتل، همچنین پیش‌دانشگاهی را در شهر قلعه ریسی گذراندم.

دوره کارشناسی را نیز در دانشگاه سیستان و بلوچستان (زاهدان) در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گذرانده‌ام؛ سپس در کنکور کارشناسی ارشد با رتبه ۹ و نیز سهمیه رتبه اولی در رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری – آمایش شهری در دانشگاه تهران پذیرفته‌شده‌ام و در نهایت نیز مقطع دکتری در دانشگاه تهران پذیرفته‌شده‌ام .

قدس آنلاین: در کنکور چه رتبه‌ای را کسب کردید؟

نمره کل: رتبه ۸  با تراز ۶۲۷۲ و در آزمون مصاحبه دانشگاه تهران نمره ۷۱ از ۱۰۰ را کسب کردم.

قدس آنلاین: کدام دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهید کرد و به چه دلیل؟ و به چه دلیل؟

من هدفم تحصیل در دوره دکتری صرفاً یکی از ۴ دانشگاه واقع در شهر تهران بوده است به همین دلیل هیچ‌کدام از دانشگاه‌های شهرستان را انتخاب نکرده‌ام.

با توجه به اینکه در مجموع دانشگاه تهران دانشگاه اول ایران محسوب می‌شود از طرفی نیز این دانشگاه در رشته ما نیز حرف اول را در کشور میزند و همچنین دوره ارشد نیز در این دانشگاه بوده‌ام و با وضعیت آن آشنا بودم، طبیعی بوده که اولویت و هدف اصلی من نیز همین دانشگاه باشد.

قدس آنلاین: از چه زمانی مطالعه برای آزمون را شروع کردید؟ روزانه چند ساعت مطالعه داشتید؟

بخش اعظم لازمه قبولی دوره دکتری رزومه است که فراهم آوردن آن که وقت زیادی از داوطلب می‌گیرد.

بنده تقریباً از ترم اول که وارد کارشناسی ارشد شده‌ام به دنبال تقویت رزومه بوده‌ام و خوشبختانه به خوبی توانسته‌ام رزومهٔ خود را تقویت کنم.

در مورد زمان شروع به خواندن مباحث کنکور کتبی نیز به دلیل اینکه من درگیر پایان‌نامه کارشناسی بوده‌ام از نیمه دوم آبان ماه به دلیل بسته شدن پایان‌نامه‌ام شروع به خواندن برای کنکور کرده‌ام.

ساعت روزانه مطالعه نیز متفاوت بوده است و گاهی تا ۱۴ ساعت می‌رسید و گاهی نیز ۱۰ ساعت، ولی متوسط بخواهیم در نظر بگیریم ۱۲ساعت در روز مطالعه داشتم.

 

قدس آنلاین: در طول مطالعه ناامید هم می‌شدید؟

خیلی از کارها، تا انسان وارد فرایند کار به صورت جدی نشود برایش سخت جلوه می‌کند، من با توجه به اینکه تقریباً تمام رقیبان که آشنایی داشتم از خیلی قبل از من شروع کرده بوده‌اند، گاهی احساس می‌کردم نمی‌توانم مطالب را جمع کنم و با آن‌ها رقابت کنم ولی با برنامه‌ریزی درست نه تنها مباحث را جمع کردم بلکه از آن‌ها نیز بهتر عمل کردم.

قدس آنلاین: مهم‌ترین عامل انگیزشی شما چه بود؟

هدفی که برای خودم ترسیم کرده بودم (تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه تهران) مهم‌ترین عاملی بود که به من انگیزه می‌داد و دلگرمی‌های اطرافیان به خصوص برادر بزرگ‌ترم (صدر الله فرهادی خواه)، زمینه موفقیت را فراهم کرده است.

قدس آنلاین: در مورد رشته‌ای که قبول شدید بیشتر بگویید؛ آینده رشته‌تان را چطور می‌بینید؟

رشته جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری رشته‌ای تقریباً جدید از زیرشاخه‌های جغرافیای انسانی است که خوشبختانه کم‌کم دارد جایگاه خودش در کشور پیدا می‌کند و طبیعتاً خیلی از مباحت این رشته با رشته شهرسازی مشترک است.

با توجه به مشکلاتی که اکنون شهرهای کشور با آن مواجه هستند با دیدگاه سیستمی که این رشته دارد، می‌تواند نقش مؤثر بر بهبود شرایط کنونی شهرهای کشور داشته باشد.

من به آینده رشته کاملاً خوش‌بین هستم . بله فارغ‌التحصیلان بیکاری نیز دارد که در قریب به اتفاق رشته‌های دانشگاه-های کشور، به استثنای رشته‌های علوم پزشکی این مشکل وجود دارد.

قدس آنلاین: با توجه به رشته تحصیلی خود چه حد به منطقه دیشموک توجه دارید؟

طبیعتاً یکی از اهداف من در آینده ان شا الله خدمت کردن به مردم عزیز بخش دیشموک خواهد بود.

قدس آنلاین: مهم‌ترین معضل از لحاظ وضعیت جغرافیایی شهری دیشموک را در چه می‌دانید؟

بدون شک یکی مهم‌ترین مشکلات بخش دیشموک، موقعیت جغرافیایی این منطقه است.

شاید مهم‌ترین پیامد آن همین دورافتادگی این بخش از مسیرهای مهم ارتباطی باشد که این بخش را تا حدودی به بخش‌های مرزی شبیه کرده است زیرا این بخش به صورت یک نقطه انتهایی برای مسیرهای ارتباطی نمایان شده است.

هر چند که جاده‌ای به شهرستان باغملک متصل شده است یا جاده‌ای نیز از قسمت سردسیر به شمال استان وصل می‌شود ولی متأسفانه شرایط این دو جاده باعث شده است که چندان از آن‌ها استفاده نشود.

قدس آنلاین: از وضعیت جغرافیایی بخش دیشموک چه شناختی دارید؟

شناخت نسبی از بخش دیشموک دارم چون خودم ساکن بخش گرمسیر این منطقه هستم و هر از چند گاهی نیز به بخش سردسیر سفر دارم.

قدس آنلاین: آیا قصد کمک به منطقه را با توجه به مدرک و رشته خود، دارید؟ چگونه؟

انشاالله که کمک خواهم کرد و امیدوارم با توجه به تخصصی که دارم روزی بتوانم در شهرهای استان، به خصوص شهر دیشموک خدمت کنم.

قدس آنلاین: در هنگام مطالعه برای آزمون دکتری چه مقدار از فضای مجازی استفاده کردید؟ وضعیت فضای مجازی را در بین جوانان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من استفاده از فضای را در زمان مطالعه مدیریت می‌کردم ولی حداکثر تلاشم این بود که وقتی یک مبحث را تمام می‌کردم از فضای مجازی بازدید کنم.

حالا این مبحث ۱ ساعت طول می‌کشید یا یک روز فرقی نمی‌کرد.

استفاده از فضای مجازی در بین افراد الآن به نظر زیاد می‌اید ولی به نظر من چون در کشور پدیده‌ای جدید است، اکنون استفاده غیرضروری از آن زیاد است ولی به مرور زمان استفاده غیرضروری از آن کاهش خواهد یافت و از طرف افراد مدیریت خواهد شد.

 رتبه ۸ آزمون دکتری

از لحاظ جغرافیایی تعریف شما از کلمه محرومیت در مورد روستای خود و همچنین بخش دیشموک چیست؟

بررسی محرومیت بخش دیشموک نیاز به ساعت‌ها بحث و بررسی دارد ولی می‌توان آن‌ها در بخش‌های اقتصادی، ارتباطی، خدماتی، اجتماعی، طبیعی تقسیم کرد.

کمبود آب در سطح بخش به خصوص بخش جنوبی، پدیده جدید در بخش ما یعنی کاهش تدریجی جمعیت روستاهای بخش، مشکلات ارتباطی و حمل و نقلی در سطح بخش، کاهش و ضعیف شدن عرصه‌های مرتعی بخش، سنتی بودن شیوه کشاورزی و دامداری در سطح بخش، عدم قرارگیری بخش در مسیر شریان‌های اصلی کشور، کاهش بارندگی‌های چند سال اخیر که باعث کاهش درآمد حاصل از کشت دیم در سطح بخش گردیده است.

عدم سرمایه‌گذاری و آموزش روستاییان در زمینه صنایع‌دستی، نرخ بالای بیکاری در سطح بخش، پایین بودن سطح سواد در بین افراد (متولدان قبل از دهه ۶۰)، فقدان حرفه‌های لازم بازار کار در بین جوانان بخش، تعصبات قومی و قبیله‌ای بی‌جا میان برخی افراد، قرار داشتن در مسیر گرد و غبار غرب کشور، مشکل جدیدی که هم اکنون در حال وقوع است، خشک شدن درختان بلوط به عنوان گونه غالب در سطح بخش است.

محرومیت از گاز طبیعی در سطح بخش، نبود اینترنت در سطح روستاهای بخش، مشکلات مربوط به آموزش و پرورش در سطح بخش (مثال بعضی دانش‌آموزان قریب به ۱ساعت پیاده‌روی می‌کنند تا به مدرسه برسند)، و چندین و چند مشکل دیگر در سطح بخش را که به خوبی دال بر محرومیت بخش دیشموک می‌باشند.

قدس آنلاین: چه دلایلی و چه کسانی در موفقیت شما نقش داشتند؟

خانواده

قدس آنلاین: سرعت دیشموک برای پیشرفت و توسعه در چه حد می‌دانید؟

به نظر می‌اید سرعت دیشموک برای پیشرفت چندان رضایت‌بخش نیست، امیدوارم در آینده شرایط بهبود یابد.

قدس آنلاین: موانع پیشرفت در حوزه جغرافیایی برای دیشموک، چه هستند؟

همان طور که ذکر شد عوامل نظیر دورافتادگی از مراکز مهم، دوری از مسیرهای اصلی کشور، فقدان منابع کافی در سطح بخش و عدم مدیریت منابع موجود، دیدگاه سنتی حاکم بر کشاورزی و دامداری، عدم سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و صنعتی در بخش و.. مهم‌ترین موانع پیشرفت در سطح بخش هستند که نیازمند برنامه‌ریزی و کارشناسی‌های لازم در هر بخش هستند.

قدس آنلاین: توصیه شما به عنوان یک محصل در مقطع دکتری به مسئولان به ویژه مسئولان دیشموک چیست؟

پیگیری حجت‌الاسلام شیخ علی‌اکبر راوند امام جمعه دیشموک برای رفع مشکلات قابل‌تحسین و تقدیر است و همچنین جا دارد از بخشدار محترم بخش دیشموک جناب آقای امیریان تشکر می‌کنم چون تا حدودی در جریان زحمات این بزرگوار هستم که به روستاها سرکشی دارند و به مشکلات رسیدگی می‌کنند و از دیگر مسئولان بخش نیز درخواست می‌کنم مردم بخش و محرومیت آن را درک کنند و حداکثر تلاش خود را در جهت کاهش محرومیت بخش انجام دهند.

قدس آنلاین: در پایان هر صحبتی دارید، بفرمایید.

در پایان نیز ابتدا از خانواده خودم به خصوص برادر بزرگ‌ترم تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم قدردان زحمات این عزیزان باشم. همچنین از همه عزیزانی که در این مدت به بنده لطف داشتند تشکر می‌کنم.

این رسانه خبری از همکاری دکتر حسین فرهادی خواه صمیمانه تقدیر و تشکر دارد و ان شاالله در ادامه راه موفق و سلامت باشید.