شهریه ؛ حواستان به شهریه‌های غیر از «متغیر و ثابت» هم باشد

شهریه از آن مسائلی است که به محض به میان آمدن بحث آن، دانشجویان تمام ذهن‌شان مشغول آن می‌شود، البته اکثر دانشجویان تصور می‌کنند که شهریه تنها شامل شهریه ثابت و متغیر است، در حالی که شهریه انواع مختلفی دارد؛ مانند شهریه مرخصی و وقفه تحصیلی، شهریه معادل‌سازی، شهریه تاخیر در ثبت‌نام و…  که متاسفانه به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف دانشجویان نسبت به تنوع شهریه‌ها اطلاعات کافی و دقیقی ندارند. در ذیل نگاهی به انواع این شهریه‌ها داریم.

 شهریه مرخصی و وقفه تحصیلی

شهریه هر نیمسال مرخصی دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی معادل نصف شهریه پایه است، البته نیمسال‌های مرخصی بدن احتساب سنوات مشمول دریافت هیچ‌گونه شهریه‌ای نمی‌شوند. همچنین در صورتی که مرخصی دانشجو خارج از اختیار وی باشد و بر اساس شرایط واحد دانشگاهی به وی مرخصی اجباری داده شود، مشمول شهریه مرخصی نمی‌شود.
در صورتی که حین تحصیل، دانشجو به هر علتی به دانشگاه مراجعه نکند و در نیمسال‌های تحصیلی ثبت‌نام نکند، نیمسال‌های عدم مراجعه وقفه تحصیلی محسوب می‌شود و به شرط آنکه واحد دانشگاهی بر اساس ضوابط آموزشی و دانشجویی از جمله وضعیت نظام وظیفه و… اجازه ثبت‌نام و ادامه تحصیل را به دانشجو بدهد نیمسال‌های مذکور مرخصی بدون احتساب سنوات و بدون اخذ شهریه محسوب می‌شود و شهریه بر اساس ورودی‌های جدید محاسبه می‌شود؛ علاوه‌بر آن هزینه تمدید پایان‌نامه نصف شهریه پایه است.

 کمیته انضباطی

دانشجویانی که با رای کمیته انضباطی در یک یا چند نیمسال از تحصیل تعلیق شوند باید شهریه نیمسال‌های محرومیت آنان مانند نیمسال مرخصی محاسبه و منظور شود.

البته درباره شهریه‌های مرخصی و وقفه تحصیلی تبصره‌ای نیز وجود دارد و چنانچه رای کمیته تجدیدنظر و مرکزی حکم محرومیت ملغی یا تعلیق شود مدت زمان محرومیت به‌عنوان مرخصی تحصیلی (بدون احتساب سنوات و بدون اخذ شهریه) لحاظ می‌شود، لازم است عدم مشکل نظام وظیفه برای دانشجویان مشمول مدنظر باشد.

 شهریه‌های خاص ماده ۵۵ و ۲۴

درخصوص دانشجویانی که از ماده ۵۵ در مقاطع کاردانی و کارشناسی و ماده ۲۴ در مقطع کارشناسی‌ارشد استفاده می‌کنند لازم است شهریه پایه و متغیر واحدهای اخذشده در واحد مبدا به همان واحد دانشگاهی و شهریه واحدهای متغیر اخذشده در مقصد به واحد یا مرکز دانشگاهی مقصد پرداخت شود. در ماده ۵۵ آمده است: «در مواردی که واحد دانشگاهی مبدأ نتواند بعضی از دروس الزامی دوره را در یک نیمسال معین عرضه کند، دانشجو می‌تواند با صلاح دید واحد دانشگاهی مبدأ و موافقت واحد دانشگاهی مقصد فقط برای یک بار در طول دوره تحصیل، کمتر از حداقل واحد‌های درسی مجاز تعیین شده در یک نیمسال را در واحد یا واحد‌های دیگر دانشگاهی بگذراند. در این حال دانشجو موظف است شهریه ثابت به علاوه شهریه متغیر دروس انتخابی در واحد مبدأ را به واحد مبدأ و شهریه متغیر دروسی را که در واحد مقصد انتخاب می‌کند به واحد مقصد پرداخت کند.»

 شهریه تاخیر در ثبت‌نام

دانشجویان پذیرفته‌شده در واحدهای دانشگاهی که به هر دلیلی در موعد مقرر جهت ثبت‌نام مراجعه نکرده باشد، در صورتی که بر اساس ضوابط و مقررات آموزشی ثبت‌نام با تاخیر آنها بلامانع باشد تا دو نیمسال تاخیر هزینه‌ای از آنها دریافت نمی‌شود، لیکن پس از آن شهریه نیمسال‌های عدم مراجعه به صورت مرخصی (نصف شهریه پایه) در نظر گرفته می‌شود.