حذف ۶۰۰ رشته‌ محل دانشگاه آزاد

دانشگاه ازاد اسلامی

حذف ۶۰۰ رشته‌ محل دانشگاه آزاد/ پیگیری برای تکمیل‌ظرفیت در رشته‌محل‌های حذف‌شده

رشته‌ محل‌ های دانشگاه آزاد اسلامی در دو ماه اخیر برای چندمین‌بار بازار خبرها را در فضای رسانه‌ای داغ کرد. ابهام درباره تایید یا حذف کدرشته‌های این دانشگاه با تایید و تکذیب‌هایی که در طول دو ماه گذشته اتفاق افتاد به اوج خود رسید، اما این داستان دنباله‌دار بالاخره به صفحه آخر رسید و دیروز مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از توافق خود با وزارت علوم بر سر رشته‌محل‌های این دانشگاه سخن گفتند. از عمر موضوع رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر از دو سال می‌گذرد و هرازچندگاهی نقل محافل شده و خبری مبنی بر تایید یا حذف رشته‌محل‌های این دانشگاه روی خروجی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. اما تیر امسال بود که بحث مجوز رشته‌محل‌ها وارد فاز جدیدی شد و پس از انتشار دفترچه انتخاب‌رشته کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مشخص شد بیش از دوهزار و ۹۰۰ کد رشته‌محل کارشناسی‌ارشد این دانشگاه حذف شده است؛ خبری که به بحث‌انگیزترین موضوع آموزش عالی کشور بدل شد و مسئولان این دو نهاد علمی را بر آن داشت تا پرونده مجوز کد رشته‌ها را به سرانجام برسانند.

در دو ماه گذشته جلسات متعددی هم در این خصوص برگزار و این موضوع در یک فضای تعاملی و تخصصی، بررسی شد و درنهایت گره آن در جلسه مشترک با مسئولان وزارت علوم و نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس باز شد. در این مدت مشکل بسیاری از این رشته‌محل‌ها حل شد و فقط تعداد کمی از آنها بلاتکلیف ماند. دیروز اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کردند با وزارت علوم به این نتیجه رسیده‌اند که بقیه رشته‌محل‌هایی که تایید نشدند از دفترچه کارشناسی‌ارشد حذف شوند، چراکه بر این باورند کیفیت در دانشگاه حرف اول را می‌زند. آن‌طور که علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» می‌گوید براساس این سیاست یعنی کیفی‌سازی، حدود ۶۰۰ کدرشته از دفترچه کارشناسی ارشد حذف شد که همه اینها براساس گفت‌وگوهای سازنده و مبتنی بر تفاهم انجام شده است.

رهایی می‌گوید: «بحث مفصلی با وزارت علوم درخصوص رشته‌محل‌های دانشگاه داشتیم و بررسی‌ها در این باره تا جمعه گذشته ادامه داشت. بخشی از رشته‌محل‌ها تا روز جمعه بررسی شد و تا قبل از اعلام نتیجه آزمون کارشناسی‌ارشد به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از رشته‌محل‌ها شرایط لازم را ندارد. بر همین اساس با وزارت علوم توافق کردیم که به دلیل عدم تامین شرایط دراین رشته‌محل‌ها دانشجو پذیرش نخواهیم کرد.»

به گفته معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی این ۶۰۰ رشته‌محل تنها در واحدهای کوچک است. او توضیح می‌دهد: «قرار بر این بود در این رشته‌محل‌ها سه عضو هیات علمی متخصص و توانمند داشته باشیم که در این رشته‌محل‌ها این شرط را نداشتیم. البته برای این رشته‌محل‌ها عضو هیات‌علمی نیمه‌وقت داشتیم و قبلا هم بر همین اساس به این رشته‌ها مجوز داده بودند اما در حال حاضر وزارت علوم عضو هیات علمی نیمه‌وقت را مبنای صدور مجوز قرار نداد بنابراین ۶۰۰ رشته‌محل حذف شدند.»

او می‌گوید: «البته درحال تعامل با دفتر گسترش وزارت علوم هستیم تا اگر توانستیم شرایط آنها را تامین کرده و مجوز مجدد برای این تعداد رشته‌محل در تکمیل ظرفیت یا مرحله بعدی آزمون بگیریم. شاید این رشته‌محل‌ها در مرحله تکمیل‌ظرفیت بتوانند شرایط وزارت علوم را داشته باشند.» به گفته او حذف این تعداد رشته‌محل با توافق وزارت علوم بوده است.

رهایی درباره این رشته‌ها اینگونه توضیح می‌دهد: «اینها رشته‌محل‌هایی بود که دانشگاه روی آنها برای جذب دانشجو حساب باز نمی‌کرد. ما باید به سمت ترمیم وضعیت هیات علمی در این رشته‌محل‌ها حرکت کنیم تا در آینده این رشته‌محل‌ها را احیا کنیم.»

رضا شاهانی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی هم در گفت و گو با «فرهیختگان» درخصوص حذف این تعداد رشته‌محل می‌گوید: «تعداد پذیرش دانشجو در این ۶۰۰ رشته‌محل زیاد نبوده است و تنها چهارهزار دانشجو در این رشته‌محل‌ها پذیرش داشتیم. این رشته‌ها بیشتر مربوط به واحد الکترونیکی و برون‌مرزی ما بوده است. به‌طور مثال در واحد کابل بیشتر از دانشجوی افغانی پذیرش می‌شود تا دانشجوی ایرانی.»

به گفته او هنوز پرونده بسته نشده است و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری برای تکمیل ظرفیت در این رشته‌محل‌ها هستند تا در آنها نیز دانشجو پذیرش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *