دانشگاه ارومیه

دانشگاه ارومیه ؛ یک اشتباه عجیب ۱۵۴ داوطلب فاقد صلاحیت را دانشجوی دکتری کرد

به گزارش «تابناک»؛ در میان همه خبرهایی که از حاشیه فرایند جذب دانشجو در مقطع دکترا منتشر می شود، خبر جذب اشتباه ۱۵۴ دانشجوی دکترا در دانشگاه ارومیه را باید عجیب ترین و قابل تأمل ترین خبر دانست؛ اتفاقی که نشان داد در ایران، بازی با ارزش و حیثیت علم و دانش کار زیاد سختی نیست. حتی مقوله ای چون تحصیلات تکمیلی نیز در کشورمان آنقدر به بیراهه رفته که اشتباهات باورنکردنی نیز در آن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

ماجرای عجیب پذیرش دانشجوی فاقد صلاحیت در دانشگاه ارومیه از این قرار است که پس از برگزاری فرایند مصاحبه و ارزیابی صلاحیت علمی داوطلبان ورود به مقطع دکترا، به رغم اینکه این دانشگاه ظرفیت پذیرش ۴۰۹ دانشجوی دکتری را داشت، از میان افرادی که در فرایند مصاحبه شرکت کردند، تنها ۲۵۵ تن صلاحیت و استانداردهای لازم این دانشگاه را داشتند و بر اساس قوانین مرسوم، باید ۱۵۴ صندلی این دانشگاه در سال تحصیلی جاری خالی می ماند.

با این حال اشتباه و سهل انگاری کارشناسان آموزش دانشگاه در ثبت کف نمره قبولی یعنی نمره ۳۰ در سیستم سازمان سنجش، زمینه ای فراهم کرد که در میان غفلت همه دست اندرکاران سیستم پذیرش، همه ۴۰۹ صندلی موجود پر شود و حتی داوطلبانی که فاقد صلاحیت علمی بودند نیز اجازه ورود به مقطع دکترا بگیرند؛ رخدادی عجیب و باورنکردنی که حتی حداقل ها را نیز برای تأیید صلاحیت داوطلبان از بین برد و باعث شد، همه داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده بودند، حتی اگر نمره قبولی را کسب نکرده باشند، امکان تصاحب صندلی های موجود در این دانشگاه برای تحصیل در مقطع دکترا را کسب کنند.

بدین ترتیب باید ۱۵۴ کرسی دکترا در این دانشگاه خالی می‌ماند اما این گونه نشد و در کمال تعجب، اسامی ۴۰۹ نفر به عنوان پذیرفته شدگان مقطع دکترا در این دانشگاه در سال ۹۶ معرفی شد. اتفاقی که مسئولان این دانشگاه مدعی هستند بر اثر یک اشتباه رخ داده است.

مسئولان دانشگاه ارومیه نه تنها این اتفاق باور نکردنی را رد نکردند بلکه در رابطه با این اتفاق و جزئیات آن توضیحاتی را در وبگاه اینترنتی این دانشگاه منتشر کردند که ضمن تأیید و تشریح جزئیات ماجرا، حکایت از تصمیم آنها برای عدم اصلاح خطا و پذیرش مشروط این داوطلبان فاقد صلاحیت دارد.

در توضیح مسئولان دانشگاه ارومیه ضمن تأیید حقیقت ماجرا به این مهم اشاره شد که آنها بر اساس دستور سازمان سنجش ناچارند همه پذیرفته شدگان اعم از افرادی که صلاحیت داشتند و نداشتند را در مقطع دکترا ثبت نام کنند و امکان اصلاح خطا و لغو قبولی این ۱۵۴ تن وجود ندارد.

مسئولان دانشگاه ارومیه ضمن اعتراف به این مهم که خطای رخ داده، حاصل سهل انگاری یکی از کارشناسان آموزش این دانشگاه بود، تأکید دارند، برای پرهیز از خطاهای اینچنینی در آینده در مورد نحوه به کارگیری و جذب کارشناسان آموزش خود، تجدید نظر کلی خواهند کرد و بدنه کارشناسان آموزش دانشگاه و دانشکده ها تغییر خواهد کرد.

بررسی ها نشان می دهد، آنها به جای اصلاح خطای رخ داده و عذر خواهی از افکار عمومی، از داوطلب هایی که در این آزمون بدون حد نصاب و صلاحیت های حداقلی پذیرفته شدند، تنها یک قول شفاهی گرفت که در دوره دکترا تلاش کنند و صلاحیت های علمی خود را ارتقا دهند.

در دانشگاه ارومیه برای جذب دانشجوی دکترا در حالی کف نمره لازم ۳۰ محاسبه شده است که این عدد در اکثر دانشگاه های بزرگ کشور ۵۰ است و این خود اثبات می کند این دانشگاه در پذیرش دانشجوی دکترا تا چه حد استانداردها را کاهش داده و یا در این دانشگاه را برای ورود دانشجو باز کرده است.

فرایند گزینش و جذب این دانشجویان که از سوی مسئولان دانشگاه به سهل انگاری و خطای یک تن از کارشناسان آموزش دانشگاه نسبت داده شد، در حقیقت اشکال و ایرادی است که متوجه کل ساختار آموزشی و اداری دانشگاه است و همه افرادی که در این فضا مشغول هستند مورد خطاب این خطا و تبعات آن قرار دارند؛ نکته مهمی که با اعلام دانشگاه مبنی بر لزوم اصلاح بدنه کارشناسان آموزش دانشگاه تأیید می شود.

هرچند اقدام درستی که در شرایط کنونی باید از سوی مسئولان اتخاذ می شد، عذرخواهی از رخداد پیش آمده و رد قبولی این داوطلبان بود، آنها با گذر از این خطا و حواله آن به اشتباه یک کارشناس آموزش ثابت کردند که علم و دانش و سلامت آن برایشان زیاد اهمیتی ندارد و آنها بیش از این ها به دنبال درآمدهای حاصل از جذب دانشجوی دکترا هستند.

از این روی می گوییم درآمد که در توضیحات دانشگاه تأکید شده است، بیشتر این افراد دانشجویان شبانه و یا پردیس هستند و نیز می دانیم هر دانشجوی پردیس یا شبانه در مقطع دکترا باید در هر ترم حداقل ۸ میلیون تومان به دانشگاه پرداخت کند.

شرایطی که به آن اشاره شد را باید عجیب ترین و بی نظیرترین شیوه جذب دانشجوی فاقد صلاحیت برای تحصیل در مقطع دکترای دانشگاه های سراسری کشور دانست و تأکید کرد، این روند پر ابهام باعث خواهد شد، ارزش علم و دانش بیش از پیش به سخره گرفته و پایمال شود.

فارغ از مباحثی که آمد، پذیرش این دانشجویان در مقطع دکترا، آن هم با همه آسان سازی هایی که پیش از جذب وجود داشت، نوعی تمسخر حیثیت مقطع دکتری و پایمال کردن ارزش علم و دانش در کشور است. به عبارتی مسئولان دانشگاه می خواهند خطایی را که در بدنه اداری و کارشناسی دانشگاهشان رخ داد، با حساب علم و دانش جبران کنند و گویا در این مسیر مسئولان ارشد وزارت علوم و سازمان سنجش نیز با آنها همراه هستند!

هم اکنون جامعه علمی کشور منتظر است که وزارت علوم و دیگر کسانی که وظیفه صیانت از حیثیت علم و دانش را بر عهده دارند به این موضوع ورود کرده و خطاهایی که در این مسیر رخ داده را متوقف و جبران کنند.