دانشگاه ازاد اسلامی

مرکز سنجش و پذیرش گزارش داد: رشته‌ها و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به روایت آمار و ارقام

مرکز سنجش و پذیرش شریان ورودی دانشگاه آزاد اسلامی  است؛ در شرایط فعلی، بار اصلی فعالیت‌های دانشگاه برعهده بخش آموزش است و چون آموزش در ارتباط مستقیم با دانشجویان است، بنابراین دروازه ورود دانشجویان به دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز سنجش و پذیرش محسوب می‌شود که جایگاه بسیار مهمی دارد.

پذیرش دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در زیرگروه‌های مختلف آزمایشی از طریق این مرکز انجام می‌شود.

مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه می‌تواند تحلیل‌های آماری از میزان استقبال دانشجویان از رشته‌ها و مباحث دیگر ارائه دهد و دانشگاه براساس این تحلیل‌ها می‌تواند در راستای گسترش یا تجمیع برخی رشته‌ها که مورد استقبال دانشجویان نیست یا در ابعاد دیگر در بخش آموزش دانشگاه، استفاده کند.

امیررضا شاهانی، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی است، او که به تازگی این مسئولیت را عهده‌دار شده، درباره فعالیت این مرکز و وضعیت رشته‌ها و دانشجویان این دانشگاه با «آنا» به گفت‌وگو نشسته است که گزیده‌سخنان او را می‌خوانید.

وضعیت رشته‌های بدون‌آزمون دانشگاه

در گذشته در رشته‌های بدون‌آزمون، کارشناسی عمل نشده است. در رشته‌های بدون‌آزمون اگر جایی ۲۰۰ ظرفیت وجود دارد، سایت باز می‌شود و ۲۰۰ نفر ثبت‌نام می‌کنند و ظرفیت پر می‌شود! درصورتی‌که معنی رشته بدون‌آزمون این نیست؛ باید دانش‌آموزان قوی‌تر با سوابق تحصیلی بهتر را جذب کنیم، این یکی از برنامه‌های ماست. از سال بعد پذیرش براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد. در مقطع کارشناسی از طریق کنکور دانشجو می‌گیریم. در گروه تجربی به علت ظرفیت محدود برخی رشته‌ها، بسیاری از رتبه‌های خوب، جذب دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوند. در انتخاب‌رشته‌های بدون‌آزمون بدون‌ضابطه عمل شده است. باید بررسی کنیم کدام رشته با آزمون و کدام بدون‌آزمون باشد. روال و قاعده‌ای می‌گذاریم تا مکانیسمی ایجاد شود و با آن مکانیسم‌ها سنجیده شوند.

آمار رشته‌های پرتقاضای دانشگاهی بر مبنای اطلاعات سال ۹۵

در حوزه ریاضی و فنی، رشته‌های پرطرفدار به ترتیب برق با ۳۶۸۰ نفر ظرفیت پذیرش ۹ درصد، مکانیک با ۴۶۰۰ نفر ظرفیت پذیرش ۱۱ درصد، صنایع ۳۱۵۰ نفر با ۷٫۷ درصد، عمران ۱۰۶۸۹ نفر ۲۶٫۳ درصد و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار نیز با ۳۶۶۶ نفر ۹ درصد کل متقاضیان را شامل می‌شود.

تعداد پذیرش در رشته‌های پرطرفدار حوزه پزشکی ۶۵۸ نفر در کل واحدهای دانشگاهی است. دندانپزشکی ۳۳۵ نفر و داروسازی ۳۰۰ نفر است. ۲٫۳ درصد ظرفیت علوم تجربی در واقع مربوط به رشته‌های پزشکی است. دندانپزشکی ۱٫۲ درصد، داروسازی یک درصد، پرستاری حدود ۱۳ درصد کل ظرفیت، رشته مامایی ۵٫۴ درصد، هوشبری ۰٫۷ درصد و علوم تغذیه ۰٫۶ درصد است.

رشته‌های پرطرفدار در علوم انسانی روانشناسی ۱۵درصد، حقوق ۳۴ درصد، مدیریت هفت درصد و حسابداری ۱۴ درصد کل پذیرفته‌شدگان این زیر‌گروه آزمایشی را در سال ۹۵ دارا بوده‌اند. این آمارها به ما این جهت را می‌دهد که چه برنامه‌ریزی‌ای برای رشته‌های باآزمون و بدون‌آزمون داشته باشیم، البته سیاستگذاری‌ها محدود به دانشگاه آزاد اسلامی نیست.

ظرفیت پذیرش دوره‌های مختلف امسال

امسال در دوره‌های کارشناسی و کاردانی دانشگاه آزاد اسلامی ۸۲۷‌هزار نفر ظرفیت پذیرش داشتیم، از این تعداد ۲۵۰ هزار نفر کارشناسی پیوسته، ۱۷۵ هزار نفر کارشناسی ناپیوسته، ۱۹۷هزار کاردانی پیوسته و ۱۷۵هزار داوطلب در کاردانی ناپیوسته جذب می‌شوند که همه اینها مربوط به رشته‌های بدون‌آزمون است. ۳۰هزار نفر هم ظرفیت رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی است که از طریق کنکور سراسری جذب دانشگاه می‌شوند. ۹۶ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌های بدون‌آزمون است. این میزان پذیرش مصوبه مجلس هم بود که آزمون سراسری باید به تدریج حذف شود.

میزان علاقه‌مندی در رشته‌های مختلف

میزان علاقه‌مندی رشته تجربی با بقیه رشته‌ها برابری نمی‌کند و بیشتر از سایر رشته‌هاست، این موضوع منحصر به دانشگاه آزاد اسلامی نیست، دانشگاه سراسری هم این وضعیت را دارد. در کنکور امسال ۵۲۰هزار نفر داوطلب رشته تجربی ثبت‌نام کرده‌ بودند، درحالی که ۱۴۰هزار نفر داوطلب ریاضی و فنی بودند. پذیرش در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خیلی محدود است.

تعداد پذیرش دانشجو در رشته‌محل‌ها

آماری که برای سال ۹۶ در دسترس است نشان می‌دهد که در دکتری تخصصی ۲۳۰۰ رشته‌محل، در دکتری حرفه‌ای ۳۲ رشته‌محل، کاردانی پیوسته ۴۰۰۴ رشته‌محل، کاردانی ناپیوسته ۳۶۲۱ رشته‌محل، کارشناسی‌ارشد ۷۴۰۰ رشته‌محل، کارشناسی پیوسته ۳۲۶۱ رشته‌محل و در کارشناسی ناپیوسته در ۳۵۵۰ رشته‌محل دانشجو پذیرش می‌شود.