دانشگاه های آمریکا، ایتالیا و آلمان بیشترین مقصد فرصت مطالعاتی

دانشگاه های آمریکا، ایتالیا و آلمان بیشترین مقصد فرصت مطالعاتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تربیت مدرس در نشست سیزدهم شهریورماه شورای دانشگاه، اثربخشی فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت دانشجویان دکتری بررسی شد.

جواد حاتمی گفت: وزارت علوم از اثر بخشی فرصت های مطالعاتی دانشجویان دکتری اطلاعی نداشت و با توجه به هزینه هایی که در این زمینه صرف می شود لزوم بررسی میزان این اثربخشی از سوی وزارت علوم مطرح شد.

وی ادامه داد: ما در جهات مختلف در بعد دانش، ‌مهارت و موانع فردی و سازمانی در بکارگیری مهارت ها و نیز تاثیر دوره ها در میزان شکل گیری نگرشی دانشجویان، اثربخشی را مورد سنجش قرار دادیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما هم در بعد کیفی و هم در بعد کمی موضوع را مورد بررسی قررا دادیم در بعد کیفی که با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انجام شد در ده ساعت و ۴۰ دقیقه با ۱۸ نفر مصاحبه صورت گرفت که پس از پیاده سازی مصاحبه ها ۶۵۹ جمله معنادار استخراج شد.

وی ادامه داد: ۳۴ درصد از مضامین اصلی آشکار شده از مصاحبه کیفی مربوط به فرآیند گذراندن دوره، ‌۲۴ درصد مربوط به توسعه فردی و حرفه ای، ‌۱۶ درصد ارزش ها و منافع حاصل از کشور مقصد، ۷ درصد توسعه فرهنگی، ۵ درصد ضرورت تداوم دوره ها و ۱۴ درصد نیز مربوط به پیشنهادهای ارائه شده بود.

حاتمی تصریح کرد: در بحث مضامین؛ نحوه آشنایی با استاد، ‌ وقت گذاری استاد در مقصد و تجربه سفر و زندگی، خدمات وزارت علوم، مهارت حرفه ای، ‌ مهارت زندگی و مهارت های آموخته شده و اعتماد به نفس مورد توجه قرار گرفت.

دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم اعزام به فرصت مطالعاتی را پس از دانشگاه تهران

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم اعزام به فرصت مطالعاتی را پس از دانشگاه تهران در بین تمامی موسسات آموزش عالی دارد. از میان ۱۳ دانشگاه برتر کشور، سیزدهمین دانشگاه، ‌ فقط یک دهم سهم نسبت به اولین دانشگاه را در اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی داشته است.

آمریکا، ‌ ایتالیا و آلمان بیشترین دانشگاه های مقصد فرصت مطالعاتی

وی اظهار داشت: یافته های کمی هیچ یک از یافته های کیفی را نقض نکرد و نوع سیاست کشور بر اعزام ها و مقصد اعزام ها تاثیرگذار بوده است. مقاصد اعزام شامل ۵۸ کشور بوده است که آمریکا، ‌ ایتالیا و آلمان بیشترین دانشگاه های مقصد را به خود اختصاص داده اند.

حاتمی افزود: بر اساس این تحقیق، سیاست هایی پیشنهاد کردیم از جمله اینکه آمایش آموزش عالی در دستور کار وجود داشته باشد و اینکه چه کسانی به کدام کشورها اعزام شوند و بر اساس نوع رشته و تحقیق، ‌ دانشگاه و کشور مقصد مشخص شود.

عدم اشتراک درس آموخته های اعزام شده یک خلأ جدی

وی عدم اشتراک درس آموخته های اعزام شده را یک خلأ جدی در این زمینه دانست و تصریح کرد: افراد پس از بازگشت از دوره های فرصت مطالعاتی باید آموخته های خود را در قالب همایش های یک روزه به اشتراک بگذارند و دانشگاه ها می توانند این کار را در مقیاس کوچک انجام دهند.

وی گفت: بروکراسی موجود در دانشگاه و وزارت علوم برای اعزام به دوره های فرصت مطالعاتی موضوعی بود که در این بررسی بسیار مطرح شد و امیدواریم جهت حل این معضل، راهکار جدی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *