آغاز ثبت‌نام وام ویژه دکتری ازاول مهر

حمایت ۱۰۰ میلیونی از پایان نامه‌های زیست فناوری دکتری

آغاز ثبت‌نام وام ویژه دکتری ازاول مهر

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم افتتاح دو خوابگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر وضعیت خوابگاه‌های این دانشگاه را در سطح مطلوب ارزیابی کرد و گفت:‌ خوشخبتانه مدیریت دانشگاه امیر کبیر در مقایسه با سایر دانشگاه‌های کشور اهمیت و اولویت خاصی را برای بهبود خوابگاه‌های خود قرار داده است؛ البته در این زمینه نیز موفق و فعال بوده است.

وی در ادامه تامین سرپناه برای دانشجویان را یک ضرورت توصیف کرد و گفت:‌ برای دانشجویانی که خانه و کاشانه خود را برای تحصیل رها کرده و به شهر دیگری می‌روند تامین سرپناه بسیار مهم است و این امر باید در اولویت برنامه‌های آموزش عالی قرار بگیرد. چرا که عدالت آموزشی ایجاب می‌کند که هر دانشجویی از حداقل‌های زندگی دانشجویی بهره مند باشد.

رییس سازمان امور دانشجویان تاکید کرد: در دوره اول دولت افزایش ظرفیت و ارتقا کیفیت خوابگاه‌ها و قابل تحمل کردن فضای زیستی دانشجویان مورد توجه ویژه قرار گرفت. اگر چه در حوزه افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در برنامه پنجم توسعه با منع اعتبارات دولتی روبرو بودیم و این موجب عقب افتادگی در افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها شد، اما خوشبختانه این مشکل  در برنامه ششم توسعه رفع شد و با تلاش‌های صورت گرفته توسط خیرین نهادهای عمومی و غیردولتی نظیر بنیاد پانزده خرداد و کمک‌های بی‌نظیر صندوق رفاه دانشجویان، افزایش قابل توجهی در ظرفیت خوابگاه‌ها صورت گرفته و تا حدودی کمبود موجود جبران شد.

دکتر صدیقی با تاکید بر اینکه تا پایان برنامه ششمم توسعه باید ۷۵ هزار ظرفیت به ظرفیت‌های خوابگاهی کشور اضافه شود،گفت: تا تحقق این برنامه وضعیت خوابگاه‌های کشور به حد استاندارد خواهد رسید چرا که روند پذیرش دانشجو در کشور، سیر نزولی دارد و می توانیم در سطح خوابگاه‌ها به وضعیت استاندارد دست یابیم.

وی همچنین از مجوز فعالیت ۳۲۰ خوابگاه غیر دولتی خبر داد و گفت:‌خوشبختانه توجه به خوابگاه‌های دولتی توانست تا حدودی کمبودهای خوابگاهی‌ را جبران کند البته نظارت‌های جدی بر این خوابگاه‌ها از دو سال گذشته صورت گرفت و دانشگاه‌های استان‌ها مسئولیت این نظارت را بر عهده گرفتند و اکنون نیز ۳۲۰ خوابگاه  غیردولتی مجوز فعالیت دارند.

 وی همچنین تاکید کرد:‌ در حال حاضر مجوز حدود ۱۰۰ خوابگاه غیر دولتی در دست بررسی است و امیدواریم دانشگاه‌های استان بررسی آن را به زودی انجام دهند.

دکتر صدیقی به دانشجویان جدید ورود دانشگاه‌ها تاکید کرد: دانشجویان جدید ورود دانشگاه‌ها در صورت مواجه شدن با کمبود خوابگاه‌های دولتی توصیه می‌شود به خوابگاه هایی مراجعه کنند که مورد تایید دانشگاه‌های استان باشد.

رییس سازمان امور دانشجویان گزارشی از وضعیت خوابگاه‌ها ارائه داد و گفت:‌ این برنامه از سال گذشته توسط صندوق رفاه دانشجویان دنبال شد اولین اقدامی که در این راستا انجام گرفت این بودکه ۶۵ خوابگاه‌ رتبه ۵ به رتبه‌های بالاتر ارتقا پیدا کردند و امیدواریم در سال  جدید خوابگاه‌های رتبه ۳ و ۴ نیز به رتبه‌های بالاتری صعود کنند.

۶۰ درصد خوابگاه‌ها در رتبه‌های ۳ و ۴ قرار دارند

وی با تاکید بر اینکه ۶۰درصد خوابگاه‌های دولتی در رتبه‌های ۳و ۴ قرار دارند گفت: حدود ۱۲۰۰ خوابگاه دولتی در سطح دانشگاه های کشور وجود دارد که ۶۰ درصد در رتبه‌های ۳ و ۴ هستند و تلاش ما این است که تمامی این رتبه‌ها تا پایان سال جاری ارتقا یابند.

تلاش ۷۱ دانشگاه  کشور برای تعمیر خوابگاه‌های کشور در سال جاری

 دکتر صدیقی با اشاره به این که ۷۱ دانشگاه کشور تلاش جدی در حوزه تعمیرات خوابگاه‌های خود داشته اند  گفت: با هماهنگی صندوق رفاه دانشجویان ۶۰۰ دانشجویی کشور تعمیرات اساسی در سال جاری داشتند که در مجموع ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده استکه  البته ده میلیارد تومان از این اعتبار توسط صندوق پرداخت شده است .

معاون وزیر علوم در ادامه خاطر نشان کرد:  ۵۰ درصد هزینه‌های ارتقاء خوابگاه‌ها توسط صندوق رفاه دانشجویان و ۵۰ در صد آن توسط دانشگاه‌ها تامین می شود که البته صندوق رفاه دانشجویان نیمی این مبلغ را به دانشگاه‌ها پراخت کرده و بخش دیگر آن را نیمه دوم مهرماه پرداخت خواهد کرد.

افزایش بیش از ۷ هزار نفری ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی طی دو سال اخیر

دکتر صدیقی همچنین افزود: طی دو سال‌ اخیر حدود ۱۴.۲ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها اعتبار در نظر گرفته شده است و همچنین ۷۲۱۷ ظرفیت به مجموع ظرفیت‌های خوابگاهی اضافه شده است.

دکتر صدیقی تاکید کرد: امسال برای اولین بار برای ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده که اگر بخش غیر دولتی برای ساخت این خوابگاه ها اقدام کند سود صندوق رفاه دانشجویان در  و سود  وام آن مشارک خواهد کرد و خوشبختانه از ابتدای سال چند دانشگاه در این عرصه اقدام کردند.

افزایش ۱۰۰ اتاق تندرستی در خوابگاه‌ها طی سال جاری

وی همچنین از تجهیز خوابگاه ها به ۱۰۰ اتاق تندرستی اشاره کرد وگفت: سال گذشته ۱۰۰ اتاق تندرستی در خوابگاه ها پیش‌بینی شد که ۹۵ اتاق آن در همان سال تجهیز و ۵ اتاق هم طی امسال تجهیز شد و برنامه ما این است که ۱۰۰ اتاق دیگر امسال یه این تعداد افزوده شود.

 هزینه بیش از ۸ میلیارد تومنی برای ارتقاء آشپزخانه‌ها

رییس سازمان امور دانشجویان همچنین به برنامه جدی دانشگاه‌ها در حوزه ارتقاء آشپزخانه‌ ها و صنعتی کردن آن اشاره کرد و گفت: کار ارتقاء سطح کیفی آشپزخانه همپا با خوابگاه های دانشجویی در پیش گرفته شد و در حال حاضر برنامه رتبه بندی آشپزخانه‌ها در صندوق رفاه دانشجویان انجام می شود امیدواریم بتوانیم رتبه آشپزخانه ها را نیز ارتقاء دهیم. البته ما کمک به آشپزخانه‌ دانشگاه‌ها را متوقف نکردیم و حدود ۸.۲ میلیار تومان برای بهبود وضعیت این مراکز هزینه شده است .

به گفته وی سال گذشته برای ارتقاء سلف و رستوران‌های دانشجویی ۱۱۰ میلیارد تومان از طریق صندوق رفاه دانشجویان کمک بلاعوض صورت گرفت و اکثر دانشگاه‌ها توانستند کنار رستوان‌های دولتی خود رستوران‌های مکمل با تنوع غذایی متنوع راه‌اندازی کنند.

آغاز ثبت نام وام ویژه دکتری از اول مهر

دکتر صدیقی از آغاز ثبت نام وام ویژه  دکتری از اول مهر خبر داد و گفت: صندوق رفاه دانشجویان از سال ۹۳برای پراخت وام ویژه دکتری اقدام کرده است و امروزه همه دانشجویان دوره روزانه می‌توانند بر اساس آن ماهیانه مبلغ ۷۵۰ هزار تومان دریافت کنند. بر این اساس هر دانشجو می تواند در طول تحصیل خود مبلغ ۳ میلیون تومان وام دریافت کند.

پرداخت بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان وام دانشجویی در شش ماه نخست سال

دکتر صدیقی اضافه کرد: در ۶ ماه اول امسال مبلغ ۸۳ میلیارد تومان به عنوان وام ویژه دکتری  و ۴۵ میلیارد تومان هم برای سایر وام‌ها از سوی صندوق رفاه دانشجویان پرداخت شده است.

به گفته وی دانشجویان متقضی وام ویژه دکتری برای شش ماهه دوم سال نیز می  تواند با مراجعه سامانه صندوق رفاه دانشجویان درخواست خود را برای دریافت وام ویژه ثبت کنند و این وام هر سه ماه یک بار برای آنها پرداخت می شود. همچنین ثبت نام برای سایر وام‌ها نیز از ۱۵ مهرماه شروع می‌شود.

رییس سازمان امور دانشجویان از آمادگی پرداخت وام عتبات تا سقف ۳۰ هزار نفر توسط صندوق رفاه خبر داد و گفت: برای این سفر به دانشجویان متاهل ۱.۵ میلیون و به دانشجویان مجرد مبلغ یک میلیون تومان پرداخت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *