شروع سال تحصیلی با دانشجویان جدیدی که به دنبال تحصیل در انگلستان و زندگی هستند، در حال نزدیک شدن است. انگلیس برای دانشجویان بین‌المللی بسیار محبوب است؛ زیرا تعدادی از بهترین دانشگاه‌های جهان در این کشور واقع شده است. این یعنی کلاس‌هایی که در انگلیس تشکیل می‌شود متشکل از افرادی از سرتاسر دنیا است.

آخرین گزارش شورای بریتانیا برای امور دانشجویان بین‌المللی نشان می‌دهد که دانشجویان چینی که در دانشگاه‌های انگلیس تحصیل می‌کنند، از سال ۲۰۱۳ به مراتب بیش‌تر از سایر ملیت‌ها از لحاظ جمعیتی رشد داشته‌اند. از طرف دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهند که چین تنها کشوری است که بیشترین رشد را میان کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا داشته است با وجودی که نرخ استخدام تقریبا ثابت مانده است.

برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، تحصیل در خارج یعنی اولین باری که تنها به زبان انگلیسی تحصیل می‌کنند. همچنین از آن‌ها انتظار می‌رود که کاملا متوجه درس‌ها بشوند و بتوانند خود را با دیگر دانشجویان بومی وفق دهند.

مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در انگلیس

داشتن مهارت کافی زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی مهم است؛ زیرا آن‌ها نمی‌خواهند همان روز اول دانشگاه متوجه شوند که برنامه تحصیلی خود را نمی‌توانند بخوانند. از طرف دیگر، برای دانشجویان انگلیسی زبان، داشتن این مهارت زبان مهم است، چرا که بسیاری از درس‌ها به صورت گروهی برگزار می‌شود و آن‌ها باید بتوانند با بقیه ارتباط برقرار کنند.

به دانشجویان بین‌المللی به شرطی اجازه تحصیل در انگلیس داده می‌شود، که سطح قابل قبولی از زبان انگلیسی داشته باشند. این توانایی از طریق یک آزمون تاییدیه داخلی انگلیس بررسی می‌شود که به Secured English Language Test معروف است.

مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در انگلیس

در حالت عادی، دانشجویان این تست را می‌دهند و با کسب نمره کافی وارد دانشگاه‌ها می‌شوند. اما مشکل اصلی زمانی پیش می‌آید که آن‌ها نمره کافی کسب نکنند. در این حالت دانشگاه به دانشجویان یک برنامه درسی زبان انگلیسی قبل از شروع ترم ارائه می‌دهد که با پرداخت مبلغی توسط دانشجو، می‌توانند این واحد درسی را بگذرانند. پس از گذراندن این واحد درسی با موفقیت، آن‌ها می‌توانند به تحصیل در انگلیس مشغول شوند. تا اینجا خوب است! اما دانشجویانی هستند که تست زبان انگلیسی نمی‌دهند و تا پایان ترم کسی متوجه ضعف آن‌ها در زبان انگلیسی نمی‌شود.

دوره‌های پیش نیاز در دانشگاه‌های بریتانیا

طبیعتا به نفع دانشگاه نیست که دانشجویان ضعیف را ثبت‌نام کند. اما قطعا برای اخذ یک درس دانشگاهی، باید پیش‌نیازهایی گذرانده شود. بنابراین دانشگاه با این برنامه‌های پیش‌نیاز و تست‌های همگانی، شرایط برابری برای همه دانشجویان به وجود می‌آورد.به گفته یکی از استادیارهای این برنامه‌های درسی پیش‌نیاز، آموزش زبان انگلیسی برای اهداف آکادمیک بسیار ارزشمند است. این جلسات که قبل از شروع ترم برگزار می‌شوند، به دانشجو کمک می‌کند که با فرهنگ دانشگاهی انگلیس هم آشنا بشوند و در عین حال، پیش‌نیازهایی که باید بدانند را یاد بگیرند.

اما هدف از برگزاری این دوره‌ها این است که دانشجویان به سطح معینی از زبان انگلیسی برسند. سپس این تست‌ها کمک می‌کند که دانشگاه‌ها بفهمند چه مقدار از چیزی که لازم است را توانسته‌اند به دانشجو انتقال دهند. دانشگاه‌ها باید تمام تلاش خود را بکنند که از دانشجویان بین‌المللی حمایت کنند و این حمایت، با توجه به نتیجه رفراندوم اتحادیه اروپا و تغییرات قوانین مهاجرتی بریتانیا مهم است. در نهایت باید گفت که تعداد دانشجویانی که می‌خواهند در انگلیس درس بخوانند، نشان‌دهنده هیچ چیز نیست و دانشگاه‌ها برای اخذ دانشجو روش‌های مخصوص به خود را دارند.

منبع