وام های دانشجویی سوال پرتکرار دانشجویان/ ۲۱ نوع وام و تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد

وام های دانشجویی سوال پرتکرار دانشجویان همیشه بوده است.  بیش از یک‌میلیون و هفتصد هزار دانشجو از تسهیلات دانشجویی  استفاده می‌کنند.

وام‌هایی که البته به گفته دانشجویان شاید پاسخگوی تمام نیازهای آنان نباشد؛ سال گذشته هم دانشجویان برای دریافت وام دوره دکتری با مشکلاتی مواجه شدند. هزینه‌های بالای زندگی دانشجویی با حداکثر میزان وام‌های دانشجویی نیز قابل جبران نیست و بسیاری از دانشجویان با توجه به این هزینه‌ها بیش از نیمی از وام‌های خود را فقط برای سکونت‌شان هزینه می‌کنند و حالا با شروع سال تحصیلی جدید، این دانشجویان نیازمند وام‌های تحصیلی جدید خواهند بود. البته مسئولان مدعی هستند تا جایی که بتوانند برای رفع مشکلات مالی دانشجویان تلاش کنند.

یکی از برنامه‌های صندوق رفاه دانشجویان ارائه وام به دانشجویان است که به محض تایید و ارسال لیست توسط دانشگاه، فرآیند پرداخت در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود. صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تاکنون وام‌های مختلفی را در اختیار دانشجویان قرار داده است تا جایی که در مجموع در ۶ ماه اول امسال ۱۲۷ میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان وام دانشجویی پرداخت شد.

امسال تسهیلات ویژه‌ای هم به دانشجویان دکتری اختصاص پیدا کرد و بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان در ۶ ماه اول سال جاری وام ضروری به دانشجویان دکتری تعلق گرفت.  اما به اذعان بسیاری از دانشجویان این وام‌ها تنها بخشی از مشکلات آنها را حل می‌کند.

حالا صندوق رفاه وزارت علوم درصدد است دوره جدید پرداخت وام را آغاز کند؛ بر همین اساس متقاضیان دریافت وام‌های دانشجویی می‌توانند از امروز (۱۵ مهر) با مراجعه به سامانه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درخواست خود را ثبت کنند.

دانشجویان تا ۲۴ آبان فرصت دارند برای ثبت‌نام به پورتال صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه کرده تا از این تسهیلات بهره‌مند شوند. پس از ثبت تقاضای وام دانشجویی، معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها درخواست‌ها را بررسی کرده و لیست افرادی که شرایط لازم را دارند به صندوق رفاه دانشجویان ارائه خواهند داد. البته ثبت‌نام وام ویژه دکتری (جامانده‌های سه ماهه بهار و تابستان در سال ۹۶) از اول مهر آغاز شد و چهارشنبه ۱۲ مهر به اتمام رسید.

 ۲۱ نوع وام و تسهیلات در اختیار دانشجویان

ذوالفقار یزدان‌مهر، مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان است که بخش زیادی از مسائل مالی دانشجویان به او ارتباط دارد؛ بنابراین می‌توان او را مرجع خوبی برای آگاهی از اقدامات دانشگاه در حوزه رفاهی دانست.

یزدان‌مهر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از جزئیات این وام‌ها صحبت به میان آورده و می‌گوید: «صندوق رفاه دانشجویان هر ترم در قالب بیش از  ۲۱ نوع وام و تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد که مهم‌ترین آنها وام تحصیلی، وام ویژه دکتری، وام ودیعه مسکن متاهلی، وام ضروری، وام ازدواج، وام عتبات‌عالیات و شهریه، استعداد درخشان و وام تغذیه است.» به گفته یزدان‌‌مهر دانشجویان دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی از تمام وام‌های مذکور غیر از شهریه می‌توانند استفاده کنند.

وام شهریه دانشگاه آزاد

او در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز می‌توانند از این وام‌ها استفاده کنند یا خیر می‌گوید: «دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی صرفا از وام شهریه بهره‌مند می‌شوند که برای مقطع کاردانی و کارشناسی مبلغ ۵۰۰هزار تومان و برای دوره ارشد یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان و برای مقطع دکتری دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان پرداخت می‌شود.»

 شرایط استفاده از وام‌های دانشجویی

مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره شرایط استفاده از این وام‌ها هم توضیح می‌دهد: «شرایط استفاده از هر کدام از وام‌های مذکور بستگی به نوع دوره روزانه یا شبانه دارد؛

در برخی وام‌ها شرط تاهل لازم است مثل وام ازدواج و ودیعه مسکن متاهل. همچنین دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه‌های دولتی از وام شهریه و عتبات بهره‌مند می‌‌شوند و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی صرفا از وام شهریه می‌توانند استفاده کنند.»

 مبالغ وام‌ های دانشجویی

یزدان‌مهر در ادامه این گفت‌وگو درباره مبالغ وام‌ها نیز می‌گوید: «درخصوص مبالغ وام‌ها نیز باید گفت که در اکثر وام‌های پرداختی میزان وام با مقطع تحصیلی ارتباط مستقیم دارد. درخصوص وام شهریه با اینکه تاکنون تخصیصی از سوی دولت به صندوق داده نشده است اما سعی کردیم از منابع داخلی صندوق مبلغ ۴۵میلیارد تومان برای نیمسال اول در نظر بگیریم که مبلغ ۱۳میلیارد تومان آن برای دانشگاه‌های آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است.»

به گفته او وام‌های ضروری، مسکن، ازدواج، دانش هسته‌ای و ودیعه مسکن متاهلی از اول مهر و وام‌های تحصیلی عادی و شهریه و بنیاد علوی از امروز ۱۵مهر تا  ۲۴ آبان قابل درخواست است.

مشاور وزیر و رئیس صندوق رفاه دانشجویان می‌گوید: «وام ویژه دکتری نیز از اول مهر امکان ثبت‌نام داشته و هر ماه نیز از اول تا بیستم همان ماه قابل درخواست است. به دلیل عدم مراجعه همزمان تمام متقاضیان اعلام شد دانشجویان در سه ماهه اول می‌توانند هر ماه برای همان سه ماهه اول تقاضای وام بدهند.»