تحلیل آزمون سال ۹۶ کارشناسی ارشد مجموعه الهیات و معارف اسلامی – فقه و حقوق (کد ۱۱۱۲) را امروز برای همراهان سایت در نظر گرفته ایم.
اصول فقه

در آزمون کارشناسی ارشد۹۶ آنچه که بیشتر به چشم می‌خورد اول این است که بالای نود درصد سوالات از اصول فقه مظفر بود. دوم اینکه سطح سوالات متوسط بود. یعنی فی‌الجمله نسبت به سال‌های قبل آسان بود. سوم اینکه بیشتر سوالات حفظی بودند.
از جمله نکات قابل توجه در این آزمون افزایش تعداد سوالات در رابطه با مباحث الفاظ بود، از جمله مقدمات مبحث الفاظ و بخش‌های مختلف الفاظ مثل عام و خاص و مطلق و مقید و غیره بود. همچنین در این آزمون از مبحث حجج سوالات کم بود، ولی آزمون قبلی شش سوال در مورد مبحث قطع بود و همچنین مبحث اصول عملیه نسبت به آزمون نود پنچ کمتر مورد سوال واقع شده بود. درحالی که قاعدتاً باید تعداد سوال بیشتر می‌شد و همچنین از منابع اصول فقه اهل سنت دو سوال طرح کرده بودند که کم‌سابقه بوده است و همچنین از مبحث تعادل و تراجیح در این آزمون سوال طرح نشده بود و این بر خلاف رویه سال‌های قبلی است و خلاصه اینکه دو جلد اول مظفر بسیار مهم است. دانشجویان در کنار اصول الاستنباط این دو جلد را هم مطالعه کنند، گاه ممکن است از مباحث حجج اقول مظفر که جلد سوم است، تعداد کمی سؤال بیاید و پیشنهاد می‌شود در کنار دو جلد، جلد سوم هم تورق گردد.

عربی

در سال ۹۶ مانند سال‌های گذشته بیشترین تعداد سؤالات به ترجمه، تعریب و مفهوم اختصاص داشت. سؤالات این بخش در آزمون ۹۶ نسبت به آزمون سال قبل کمی ساده‌تر است. در قسمت تشکیل و حرکت‌گذاری سؤالات در یک سطح هستند.
در بخش تحلیل صرفی تعداد سؤالات در هر دو سال یکسان است، اما سؤالات ۹۶ قدری فنی‌تر و دربرگیرنده مطالب بیشتری است.
قسمت پایانی سؤالات که مربوط به قواعد است، در سال ۹۵ و ۹۶ یکسان بوده است و در هر دو سال از مبحث فعل مجهول و بدل سؤال طرح گردیده است.

فقه

در مقایسه سؤالات آزمون سراسری سال‌های ۹۵ و ۹۶ می‌توان گفت سطح سوالات آزمون ۹۶و۹۵ تقریباً یکسان بوده و حتی به دلیل فارسی بودن ۲۵ سوال در آزمون سال ۹۶، آزمون این سال در سطح ساده‌تری بوده و زمان کمتری برای پاسخگویی نیاز داشت و مثل آزمون ۹۵ تنها مباحث حفظی ساده را مورد پرسش قرار می‌دهد.

در آزمون ۹۶ هم مانند آزمون ۹۵ تمرکز سؤالات بر مباحث خاصی نبوده است و پراکندگی سؤالات در تمام مباحث به چشم می‌خورد. به عنوان مثال از چندین سرفصل کتاب عقود از جمله شفعه، جعاله، ضمان و وکالت و… در این آزمون سؤالاتی مطرح شده است.

لذا این آزمون شامل و جامع بوده است. درصد سؤالات حفظی در آزمون ۹۶ بسیار بالا بوده و دشواری بسیار کمی نسبت به سال‌های اخیر دارد.

منبع مدرسان شریف