دانشگاه آزاد: وابستگی به شهریه ۴۰ درصد خواهد شد

هفته گذشته روزنامه «فرهیختگان» میزبان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بود. سیدحسین بدیعی در این دیدار  از برنامه‌ها و همچنین اقدامات صورت‌گرفته در این واحد دانشگاهی سخن گفت. به گفته بدیعی، مهم‌ترین شاخص واحد شاهرود کیفیت در رشته پزشکی است؛ شاخصی که البته از دید مسئولان وزارت بهداشت پنهان مانده است. او در این گفت‌وگو تاکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود ظرفیت تربیت ۶۰ دانشجوی پزشکی را دارد و این در حالی است که سهمیه جذب دانشجو در این رشته به ۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است. بدیعی همچنین در سخنان خود از کاهش وابستگی به شهریه تا ۶۰ درصد خبر می‌دهد؛ اتفاقی که به گفته او تا پایان سال ۹۷ خواهد افتاد.

واحد شاهرود در کنکور امسال چه میزان دانشجو توانست جذب کند؟ دانشجویانی که رتبه قبولی دانشگاه‌های دولتی را داشتند اما ترجیح دادند واحد شاهرود را انتخاب کنند.

در مقاطع تحصیلی بیش از هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود ثبت‌نام کردند؛ واحد شاهرود تعداد زیادی رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری دارد که در دوره دکتری ۱۹ رشته و ارشد حدود ۷۰ رشته است. دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود جزء معدود واحدهایی است که رشته پزشکی و یک بیمارستان اختصاصی دارد. این بیمارستان ۹۶ تختخوابی است که درصدد هستیم آن را به ۱۴۴ تخت ارتقا دهیم.

نکته‌ای که وجود دارد این که ما در یک استان کم‌جمعیت قرار گرفته‌ایم؛ استان سمنان حدود ۶۵۰‌هزار نفر جمعیت دارد و تنها استانی است که سه واحد جامع سمنان، دامغان و شاهرود را دارد.

با توجه به اینکه بومی‌گرایی در دستور کار قرار گرفته است، جذب دانشجو در واحد شاهرود نسبت به سال گذشته نصف شد. اما رشته‌های واحد شاهرود رشته‌های خاصی است که همچنان طرفداران خود را دارد. همان‌طور که می‌دانید محدودیت در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی زیاد و متقاضی هم زیاد است اما آن چیزی که وزارت بهداشت برای واحد شاهرود مشخص کرده، تنها تعداد جذب ۳۰ دانشجوی پزشکی و ۳۰ دانشجوی پرستاری است. همچنین در رشته علوم آزمایشگاهی و هوشبری هم به ترتیب تعداد ۲۵ و ۲۰ سهمیه مشخص شده است. این درحالی است که متقاضیان زیادی برای رشته‌های پزشکی پشت کنکور می‌مانند که نمی‌توانند به دانشگاه راه پیدا کنند. اما با تمام این اوصاف ما امسال در مجموع هزار نفر را جذب کردیم.

واحد شاهرود در چه چیزی شاخص است؟

رشته پزشکی؛ طبق آمار ۴۰ نفر از فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی ما در تخصص قبول شدند که این آمار خوبی است. سوال من از وزارت بهداشت این است که چرا ظرفیت پزشکی واحد شاهرود را با وجود ظرفیت و پتانسیل لازم کم در نظر گرفته است؟

علت این کاهش چیست؟ وزارت بهداشت تاکنون به این موضوع پاسخ داده است؟

وزارت بهداشت براساس رتبه‌بندی و براساس استانداردهای خود تعداد ظرفیت را مشخص کرده است. رتبه‌بندی وزارت بهداشت در حالی است که واحد شاهرود ظرفیت تربیت ۶۰ دانشجوی پزشکی را دارد. ما درحال حاضر علاوه‌بر بیمارستان شاهرود با بیمارستان آموزشی دامغان نیز قرارداد داریم و بیمارستان دامغان نیز زیرنظر علوم پزشکی سمنان است تا ما از بستر آنها نیز استفاده کنیم. در سنوات قبل صد نفر دانشجوی رشته پزشکی جذب می‌کردیم اما درحال حاضر سهمیه واحد شاهرود به ۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

دانشگاه شاهرود برای رفع نیازهای منطقه‌ای چه راهکاری دارد؟ راهکاری که براساس آن بتواند براساس نیازهای منطقه دانشجو تربیت کند.

استان سمنان یک استان معدن‌خیز است و معادن زیادی دارد. در رشته‌هایی که به معدن ختم می‌شود مانند رشته‌های زمین‌شناسی، معدن، شیمی و مهندسی مواد تا مقطع ph.d دانشجو تربیت کرده‌ایم. در این زمینه آزمایشگاه‌های خوبی هم داریم که دانشجویان می‌توانند از آن بهره ببرند. اتفاقی که در این میان افتاده این که در چند سال اخیر با کاهش دانشجو مواجه بودیم، چراکه استان سمنان استان کم‌جمعیتی است. در سال‌های گذشته ما نزدیک به ۱۲هزار دانشجو داشتیم اما هم‌اکنون تعداد دانشجویان واحد شاهرود از ۵۵۰۰ نفر تجاوز نمی‌کند.

دکتر رهبر تاکید زیادی بر کیفی‌سازی آموزش در دانشگاه دارد؛ واحد شاهرود برای این مهم چه اقداماتی انجام داده است؟

ما نزدیک به ۲۰۰ عضو هیات‌علمی داریم یعنی جزء دانشگاه‌هایی هستیم که شاخص خوبی در این زمینه داریم. درحال حاضر نسبت استاد به دانشجو یک به ۲۷ و نیم است.

چند شرکت دانش‌بنیان در واحد شاهرود وجود دارد؟

واحد شاهرود یک مرکز رشد دارد که در این مرکز پنج شرکت دانش‌بنیان مستقر است؛ همچنین با پارک علم و فناوری شاهرود رایزنی کردیم تا شرکت‌های بیشتری را در اختیار شاهرود قرار دهند. چندی پیش زمینی برای علوم و تحقیقات گرفته بودیم. این زمین صدهکتاری موقعیت خوبی برای نیروگاه خورشیدی است. در حال حاضر به دنبال یک مرکز تحقیقات انرژی نو هستیم تا کارهای مقدماتی در این زمینه را انجام دهیم. درصدد هستیم تا به‌عنوان مرکز تحقیقات انرژی نو بتوانیم حداقل ۵۰ مگاوات برق خورشیدی تولید کنیم. این طرح در هیات‌امنای استان مصوب شده و منتظر تایید شورای دانش‌بنیان سازمان مرکزی هستیم تا جواب قطعی به ما بدهند.

درآمد غیرشهریه‌ای واحد شاهرود چقدر است؟

طبق برنامه وابستگی به شهریه به ۴۰ درصد خواهد رسید و۶۰ درصد درآمدهای غیرشهریه را در دستور کار داریم که تا پایان سال ۹۷ این اتفاق خواهد افتاد. این مسیری است که دانشگاه‌ها باید به سمت آن حرکت کنند.

منبع روزنامه فرهیختگان