جزئیات افزایش ۱۰درصد شهریه دانشگاه آزاد برای سال96

رتبه برتر آزمون دستیاری پزشکی: مهم‌ترین نقطه مثبت دانشگاه آزاد اسلامی

این روزها رقابت شدیدی برای پزشک شدن وجود دارد اما پزشک شدن به همین آسانی‌ها هم نیست و از آن سخت‌تر اینکه با معدل خوبی این دوره را به اتمام برسانی و به اصطلاح دانشجویان پزشکی، دانشجوی استریت (straight student) باشی. در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشجویی که استریت می‌شود دارای امتیاز یک درصد برتر دانشجویان پزشکی می‌شود و بی‌آنکه در دوره طرح خدمت نیروی انسانی حضور یابد، می‌تواند در آزمون دستیاری تخصصی نیز شرکت کند. در این باره دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی هم حرفی برای گفتن دارند به‌طوری که در آزمون دستیاری تخصصی ۹۶ سه دانشجوی استریت علمی دارای امتیاز یک درصد برتر دانشجویان پزشکی کشور به نام‌های هدیه جباری (قلب و عروق دانشگاه شهید بهشتی)، محمد چاووشی (گوش و حلق و بینی دانشگاه شهید بهشتی) و سجاد نمکی (پوست دانشگاه تهران) حائز رتبه‌های برتر شدند. در روزی که هدیه جباری مشغول انجام کارهای فارغ‌التحصیلی‌اش بود، فرصتی فراهم شد تا با او یک گفت‌وگوی کوتاه کنیم.

هدیه متولد سال ۷۰ در تهران و رتبه اول ورودی سال ۸۸ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران است. او توانست رتبه سوم آزمون پره‌انترنی شهریور ۹۴ و رتبه اول آزمون صلاحیت بالینی مرداد ۹۵ و رتبه ۳۰۰ رزیدنتی ۹۶ را کسب کند. رتبه برتر معدل با کسب معدل ۱۷٫۳۴ در مقطع کارآموزی، ۱۸٫۹۰ در مقطع کارورزی معدل کل ۱۷٫۶۸ هدیه است. او فرزند دوم خانواده است و برادرش نیز فارغ‌التحصیل دکتری فیزیولوژی گیاهان زراعی دانشگاه تهران است.

وقتی از هدیه درباره علت موفقیت پرسیدم، گفت: «عامل اصلی موفقیت من در تحصیل پس از لطف خداوند متعال، خانواده عزیزم هستند. مادر، پدکتری پزشکیدر و برادر مهربانم در درجه اول دوست من هستند. رابطه صمیمانه آنها با من از ابتدای زندگی‌ام باعث شد که اعتمادبه‌نفس خوبی در من شکل بگیرد. عاملی که به نظرم در موفقیت هر انسانی بسیار مهم است. در طول تحصیل از مقطع ابتدایی تا دبیرستان مادر عزیزم با عشق و مهربانی پا به پای من مشکلات درسی‌ام را بر طرف می‌کردند. در مواجهه با سختی‌ها پدر عزیزم همیشه به من روحیه و انرژی مثبت می‌دادند و برادر عزیزم مثل یک دوست دلسوز همراه همیشگی‌ام بوده‌اند.»

او می‌گوید: «از ابتدای تحصیل در مقطع پزشکی عمومی سعی کردم دروسی که اهمیت زیادی دارند (مثل آناتومی و فیزیولوژی) را به صورت عمیق مطالعه کنم. در مقطع استاژری تلاش می‌کردم هر بخشی را که می‌گذراندم مباحث مهم آن درس را مطالعه کنم. در فرجه زمانی امتحان پره‌انترنی جمع‌بندی مناسبی از دروس مطالعه‌شده در طول استاژری کردم. در طول انترنی هم تا جایی که فرصت می‌شد برای رزیدنتی مطالعه می‌کردم، چون مطالعه در انترنی به علت خستگی ناشی از کشیک‌های کاری سخت و در عین حال حیاتی و لازم برای موفقیت در آزمون رزیدنتی است.

امتیازات مثبت و منفی دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل هم سوال دیگری بود که از هدیه جباری پرسیدیم و او گفت: «مهم‌ترین امتیاز مثبت دانشگاه، استادان خوب آن هستند که بدون کسب علم از ایشان رسیدن به این مرحله ممکن نبود.»  او اما انتظار‌هایی هم داشت مثل ارتقای سیستم‌های کامپیوتری دانشگاه و همچنین همکاری بیشتر بخش‌های اداری دانشگاه با دانشجویان.

هدیه در پایان خطاب به دانشجویان جدید گفت: «تحصیل در رشته پزشکی مسیری سخت و طولانی اما شیرین است و توصیه من توکل بر خدا، اعتماد به ‌نفس و تلاش و پشتکار زیاد است، اما در کنار تحصیل، تفریح و ورزش را فراموش نکنید.»