تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۶ مجموعه مهندسی هوافضا (کد ۱۲۷۹) برای همراهان سایت در نظر گرفت ایم.

آیرودینامیک

سؤالات مربوط به درس اصول پیشرانش در سال ۹۶ همانند سال ۹۵ شامل ۵ سوال می‌باشد که همگی سؤالات مفهومی بوده و در صورت آشنایی دانشجو با مفاهیم پیشرانش و مطالعه دقیق قابل پاسخگویی است. همچنین سطح سؤالات در این بخش (اصول پیشرانش) با سؤالات سال پیشین خیلی تفاوت چشمگیری نداشته است. سؤالات مربوط به درس آیرودینامیک۱ در سال ۹۶ شامل ۲ سؤال مفهومی و ۲ سؤال تحلیلی و محاسباتی است که نسبت به سال گذشته یک سؤال بیشتر بوده و سطح سؤال‌ها نیز کمی دشوارتر می‌باشد.

سؤالات مربوط به درس آیرودینامیک ۲ شامل ۳ سؤال مفهومی می‌باشد و در سال گذشته ۷ سؤال از این بخش در امتحان مطرح شده است. سطح سؤالات مربوط به این قسمت بسیار بالا نبوده و در صورت آشنایی مناسب با مفاهیم این درس دانشجو قادر به پاسخگویی به سؤالات این بخش بوده است.

سؤالات مفهومی ذکر شده در این درس در سال ۹۶ شامل یک سؤال که نیازمند تحلیل شکل بوده است و یک سؤال از مفاهیم پایه‌ای و سؤال دیگری که نیاز به آشنایی با معادلات حاکم بر جریان تراکم‌پذیر که موضوع اصلی درس نیز می‌باشد، است.

سؤالات مربوط به درس ترمودینامیک در سال ۹۶ شامل ۴ سؤال تشریحی و یک سؤال مفهومی است. سؤال مفهومی مطرح شده در این قسمت به مراتب نسبت به سؤالات مفهومی مطرح شده از سایر درس‌های مربوط به آیرودینامیک ساده‌تر بوده است. اما سؤالات تشریحی که عمده سؤالات تشریحی مربوط به آیرودینامیک را تشکیل می‌دهند، زمان‌بر بوده و حل آن‌ها زمان زیادی را می‌طلبد، اما نکته خاص و تحلیل زیادی نیاز ندارد. مباحث مربوط به مکانیک سیالات نیز در سال ۹۶ شامل سه سؤال تحلیلی می‌باشد که وقت‌گیر بوده و نیاز به درک مفهوم نیز دارد، اما از طرفی مسائلی هستند که دانشجو از مکانیک سیالات حتماً نیاز است تا تسلط داشته باشد. بنابراین در جمع‌بندی می‌توان گفت که آزمون سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ در درس آیرودینامیک تغییر محسوسی نداشته است و دانشجو تنها با تسلط به مفاهیم بدون حل هیچ مسئله‌ای قادر بوده است تا به حداقل نیمی از سؤالات پاسخ بدهد و وقت مناسبی را برای خود ذخیره کند.

ریاضیات

این درس در سال ۹۶ همانند سال‌های گذشته ۲۰ سؤال را به خود اختصاص داده است که سؤالات بخشی مربوط به معادلات دیفرانسیل و بخشی مربوط به ریاضیات مهندسی هستند. در آزمون اخیر، ۱۱ تست از معادلات دیفرانسیل و ۹ تست از ریاضی مهندسی طرح شده است.
از مباحث معادله دیفرانسیل مرتبه اول، مفاهیم اولیه معادلات دیفرانسیل معمولی، معادله دیفرانسیل مرتبه دوم، سری‌ها، لاپلاس، اعداد و توابع مختلط، انتگرال‌گیری توابع مختلط، بسط تیلور و لوران و محاسبه مانده‌ها، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی، سری فوریه و انتگرال فوریه تست طرح شده است.

سازه‌های هوایی

سطح سؤالات در درس سازه‌های هوایی در کنکور هوافضا سال ۹۶ نسبت به چند دوره اخیر تغییرات چندانی نداشته است. سطح سختی سؤالات تقریباً مشابه سال ۹۵ می‌باشد. اما نکته حائز اهمیت توجه به سؤالات مفهومی‌تر و سخت‌تر در درس دینامیک می‌باشد، به طوری‌که اغلب سؤالات در این درس در سطح متوسط و سخت قرار می‌گیرند. از سوی دیگر شاهد سؤالات به نسبت ساده‌تر و منطقی‌تر در درس ارتعاشات هستیم، در دروس مقاومت مصالح و تحیل سازه‌های هوایی نیز در مجموع تغییر چندانی در سطح سؤالات دیده نمی‌شود. به طور کل سؤالات سازه‌های هوایی امسال در مقایسه با سال‌های قبل استانداردتر و مفهومی‌تر بودند.

طراحی اجسام پرنده

سؤالات سال ۹۶ بسیار روان‌تر و نزدیک‌تر به مطالب مطالعه شده توسط یک دانشجوی هوافضا، نسبت به سال ۹۵ بوده‌اند. در برخی فصل‌ها سؤالات از نظر سختی در سطح سال قبل بوده‌اند، ولی در بیشتر موارد سؤالات کاملاً متوسط و از نظر مفهوم روان و درست بوده‌اند. در واقع با مطالعه‌ جزوات و کتاب‌های این درس در حد معقولی می‌توان به این سؤالات پاسخ داد.(نسبت به آزمون ۹۵ که سؤالات که سطح بیشتر سؤالات غیرمعقول و سخت بود.)

مکانیک پرواز

در درس کنترل از همه فصل‌ها به ویژه نایکوئیست سؤال مطرح شده بود و نسبت به سال ۹۵ سطح سؤالات ساده‌تر بود. در درس مکانیک‌ پرواز ‌‌۱، به جز سؤالی که از مبحث اتمسفر مطرح شده بود، قالب سؤال‌ها مشابه سال ۹۵ ولی در سطح ساده‌تری بود. در درس مکانیک پرواز ۲، سؤالات فرم مفهومی‌تری گرفته بود و نیازمند مطالعه عمیق‌تر کتاب راسکم بود و سطح آن نسبت به سال ۹۵ بالاتر بود. در مجموع سؤالات مکانیک پرواز در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ ساده‌تر بودند.

منبع