همه چیز درباره جذب اعضای هیئت علمی؛ الفبای جذب در دانشگاه‌ها از زبان رییس مرکز جذب وزارت علوم

مهدی رضوان طلب به تشریح وضعیت جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: معمولا در هر سال دو بار این هیئت فراخوان جذب اعضای هیئت علمی را در شهریور ماه و بهمن ماه منتشر می‌کند براساس قانون پیش بینی شده که پاسخ قطعی دانشگاه‌ها باید تا قبل از ارائه فراخوان بعدی به اطلاع داوطلبین برسد البته دانشگاه‌ها در این مورد متفاوت عمل می‌کنند و برخی خیلی سریع و در زمان معین شده رسیدگی به پرونده داوطلبین را انجام می‌دهند و نتایج را اعلام می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: در سال ۹۵ و ۹۶ روند جذب اعضای هیئت علمی تسریع شده و براساس جدول زمانی که برای دانشگاه‌ها در نظر گرفته ایم دانشگاه‌ها مکلفند تا ۹۰ روز یعنی سه ماه نتایج را به اطلاع داوطلبین و مرکز جذب هیئت علمی وزارت علوم برسانند. این قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به هیئت عالی جذب نیز تاکید شده تا در طول سه ماه مجموع رسیدگی‌ها انجام شود.

رضوان طلب در ادامه گفت: در قدم اول دانشگاه‌ها باید در سایت فراخوان جذب هیئت علمی وزارت علوم اعلام نیاز خود را بارگذاری کنند و پس از پالایش این اطلاعات توسط مرکز جذب سایت برای ثبت نام داوطلبین امکاناتی را فراهم می‌کند تا داوطلبین بتوانند با بارگذاری رزومه و اطلاعات خود ثبت نام را انجام دهند هر داوطلب می‌تواند سه دانشگاه را برای جذب هیئت علمی انتخاب کند که هم زمان اطلاعات فرد به سه دانشگاه انتقال می‌یابد.

وی تصریح کرد: تمامی اطلاعات به صورت سیستماتیک به دانشگاه‌های هدف ارسال می‌شود و اولویت هایی که افراد تعیین کردند برای ارسال اطلاعات شان به دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رضوان طلب در ادامه توضیح داد: هر سه دانشگاه مورد انتخاب داوطلب رزومه فرد را بررسی می‌کند و برخی از این دانشگاه‌ها در مرحله غربالگری رزومه سوابق فرد را برای دانشگاه خود مطلوب نمی‌بینند و برخی داوطلبین را به مصاحبه دعوت می‌کنند فرد می‌تواند با مراجعه به پروفایل خود از روند پرونده آگاه شود و مطلع شود تا در کدام دانشگاه در مرحله غربالگری اولیه پذیرفته شده است این روند تا پایان جذب افراد به اطلاع آن‌ها در پروفایل کاربری شان می‌رسد.

وی اضافه کرد: به محض اینکه در دانشگاهی پرونده به مرحله پایانی برسد دیگر پرونده داوطلب در دانشگاه‌های دیگرقفل شده و نمی‌توان برای آن رسیدگی کرد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم با اشاره به تشکیل سه کارگروه برای بررسی رزومه افراد گفت: بعد از اینکه فرد در دانشگاهی پذیرش اولیه شد کارگروه بررسی توانمندی علمی، کارگروه بررسی صلاحیت عمومی و هیئت اجرایی به رسیدگی و بازبینی پرونده فرد می‌پردازد پس از ارزیابی‌های انجام شده در این کارگروه‌ها پرونده کامل شده و به سیستم مرکز جذب اعضای هیئت علمی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به آمار پذیرش پرونده در این مرکز توضیح داد: آماری که در این مرکز تهیه شده به صورت سیستمی است و هیچ دخل و تصرفی در آن وجود ندارد بر همین اساس در شش ماهه اول سال ۹۶، ۱۲۸۳ پرونده به مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم ارسال شده که در این مرکز بررسی و به دانشگاه‌های مربوطه ارسال شده است. میانگین توقف پرونده‌ها در مرکز جذب ۳۱ روز و در دانشگاه‌ها ۲۰۸ روز بوده است و این به معنای آن است که در مرکز جذب ۱۴ روز کمتر از جدول زمانی تعیین شده پرونده‌ها بررسی و به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

رضوان طلب در پایان خاطرنشان کرد: حال آنکه در دانشگاه‌ها میانگین توقف پرونده ۲۰۸ روز بوده که با توجه به قانون ۹۰ روزه ۱۱۸ روز زیادتر از زمان تعیین شده زمان برای بررسی پرونده‌ها استفاده شده که امیدواریم هر چه سریع‌تر این آمار به ۹۰ روز تعدیل شود تا پرونده‌ها توقف زیادی نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *