از صفر تا صد بیمه‌ های دانشجویی / خودت را بیمه کن

برخورداری از بیمه و تسهیلات آن طبیعتا برای هر کسی و در هر سنی باعث ایجاد آرامش روانی آن فرد می‌شود و دانشجویان نیز از امر مهم مستثنی نیستند و بیمه دانشجویی باعث شده دانشجویان بتوانند از خدمات بیمه‌ای کشور بهره ببرند و در صورت لزوم از تسهیلات آن بهره‌مند شوند. اما اینکه بیمه دانشجویی چیست و چه مزایایی دارد، بحثی مهم و حائز اهمیت است.

بیمه دانشجویی یکی از انواع بیمه‌نامه‌های حوادث به شمار می‌رود که در صورت بروز حادثه برای دانشجوی بیمه‌شده، شرکت بیمه موظف است هزینه‌های پزشکی و حتی غرامت فوت و نقص عضو دانشجو را تا سقف تعهدات مشخص‌شده، پرداخت کند.

منظور از وقوع حادثه برای دانشجو نیز همان اتفاقات غیرعمدی و غیرقابل پیش‌بینی ناشی از عامل خارجی است که بدون قصد و اراده دانشجو در مدت تحت پوشش رخ داده و منجر به جرح، نقص عضو، از کارافتادگی یا فوت فرد می‌شود که بیمه موظف به جبران خسارت مالی آن است. با این حال دانشجویی که مشمول دریافت تسهیلات بیمه است، باید حداکثر ظرف مدت ۶ ماه مدارک خود را ارائه دهد و پس از این مدت بیمه تعلق نمی‌گیرد.

براساس ابلاغیه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم که در سال گذشته به تمامی دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، موسسات غیرانتقاعی و غیردولتی و پژوهشگاه‌های کشور ابلاغ شد، پوشش بیمه حوادث دانشجویی برای کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در مراکز آموزش عالی سراسر کشور اجباری و پوشش درمان تکمیلی دانشجویان به صورت اختیاری بوده و دانشجویان در صورت تمایل و داشتن بیمه پایه، می‌توانند از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند. البته براساس همان ابلاغیه و بنا به درخواست تعدادی از دانشگاه‌های سراسر کشور انجام امور بیمه‌ای حوادث دانشجویی و درمان تکمیلی و دانشجویان و دانشگاهیان در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ به صورت غیرمتمرکز بوده و پیگیری امور مربوط برعهده خود دانشگاه‌ها خواهد بود.

هرچند بیمه دوران دانشجویی، صرفا درمانی بوده و تنها حوادث و اتفاقات ناگوار دانشجویی را شامل می‌شود، ولی اگر دانشجویی در دوران تحصیل دارای بورسیه تحصیلی سازمانی باشد، تحت پوشش بیمه طرف قرارداد شرکت و سازمان محل خدمت خود قرار گرفته و می‌تواند جزء سوابق بیمه‌ای دانشجو به شمار رود.

سقف تعهدات بیمه دانشجویی براساس آنچه روی خروجی سایت دانشگاه تبریز قرار گرفته، برای جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از حوادث مشمول بیمه اعم از سرپایی، بیمارستانی و معالجه مسمومیت‌ها برای هر بیمه‌شده حداکثر تا مبلغ ۲۰ میلیون ریال، پرداخت غرامت نقص عضو دائم (جزئی و کلی) ناشی از حوادث مشمول بیمه حداکثر به میزان یک میلیون ریال و پرداخت غرامت فوت ناشی از حوادث مشمول بیمه به میزان ۱۰ میلیون ریال است و دانشجویان شبانه و نوبت دوم در صورت تقاضای بیمه حوادث باید حق بیمه سالانه خود را به مبلغ ۲۱ هزار ریال و به صورت نقدی به دانشگاه پرداخت کنند. البته برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران نیز درخصوص بیمه دانشجویی در اطلاعیه‌ای در این باره آورده است: « بنا به اعلام اداره کل بهداشت و درمان دانشگاه تهران در تاریخ ۱۲/۰۳/۱۳۹۴، به اطلاع کلیه دانشجویان دانشگاه تهران می‌رساند با توجه به سیاست‌های اخیر دولت درخصوص طرح بیمه سلامت همگانی (رایگان)، از این پس کلیه دانشجویان دانشگاه در صورت نیاز می‌توانند با مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور یا از طریق سایت www.bimehsalamat.ir نسبت به ثبت‌نام و دریافت دفترچه بیمه درمانی خود اقدام کنند.»

نکته قابل‌توجه درباره بیمه دانشجویی که در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد این است که قوانین مندرج در سایت‌های مختلف دانشگاهی، مربوط به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ است و هیچ یک از سایت‌ها، قوانین موجود در این حوزه را به‌روزرسانی نکرده‌اند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از بیمه حوادث بهره‌مند می‌شوند و براساس ابلاغیه این دانشگاه در تیرماه ۹۳ و براساس تفاهمنامه بیمه دانش (تکمیلی و حوادث) بین صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با (بیمه دی و بیمه آرمان)، دانشجویان متقاضی تسهیلات می‌توانند از تسهیلات صندوق رفاه وزارت علوم درخصوص این دو بیمه استفاده کنند و در حقیقت دانشجویان از بیمه پایه سلامت و بیمه تکمیلی دانشجویان نیز بهره‌مند می‌شوند. هرچند که دانشجویان این دانشگاه برای برخورداری از بیمه سلامت مبلغی پرداخت نمی‌کنند، ولی بیمه تکمیلی فعلا برای دانشجویان اختیاری بوده و دانشجویان در صورت برخورداری از بیمه پایه (خدمات درمانی، تامین اجتماعی و…) می‌توانند از بیمه تکمیلی دانش استفاده کنند.

یکی دیگر از مزایای بیمه دانشجویی، استفاده از وام بیمه است که در طول تحصیل به ۲۰ درصد دانشجویان پرداخت می‌شود. در حقیقت صندوق رفاه دانشجویان طبق توافقنامه سازمان بیمه خدمات درمانی در هر سال تحصیلی ۵۰ درصد از حق بیمه دانشجویان دارای شرایط اعلام‌شده از طرف دانشگاه‌ها را پرداخت می‌کند.

شرایط پرداخت وام بیمه در جدولی به این شرح آورده شده است: