سازمان سنجش همچنان متولی برگزاری آزمون‌ دکتری ۹۷ است

سازمان سنجش همچنان متولی برگزاری آزمون‌ دکتری ۹۷ است

به گزارش ایسنا، با توجه به اتفاقات و حواشی دو سال گذشته در خصوص ثبت نام داوطلبان در آزمون دکتری و برگزاری این آزمون بصورت مستقل از سوی دانشگاه آزاد، امسال نیز پس از گذشت چند روز از آغاز ثبت نام آزمون دکتری ۹۷ توسط سازمان سنجش آموزش کشور و برگزاری متمرکز آزمون از سوی این سازمان، برخی اظهار نظرها از جانب مسئولان دانشگاه‌ آزاد اسلامی در خصوص احتمال تصویب طرح دو فوریتی برای تفکیک ثبت نام و برگزاری آزمون دکتری بصورت مستقل توسط این دانشگاه مطرح شد. اظهاراتی که داوطلبان این آزمون را با این پرسش مواجه می‌کند که بالاخره متولی برگزاری آزمون دکتری ۹۷ چه کسی خواهد بود.

این اظهار نظر در حالی مطرح و منتشر شده که بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» که در ۱۸ اسفند ۹۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، مقرر شد به منظور ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در بین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی، آزمون های تحصیلات تکمیلی شامل مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، دکتری ناپیوسته و دکتری تخصصی به صورت متمرکز زیر نظر هریک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش آموزش وزارت بهداشت برگزار شود.

در همین راستا دکتر ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر اینکه هیچ تغییر جدیدی در خصوص ثبت نام و برگزاری آزمون دکتری ۹۷ ایجاد نشده است، گفت: آخرین قانون مجلس شورای اسلامی در خصوص برگزاری آزمون‌ها همان قانون “سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی” مصوب سال ۹۵ است که بر اساس آن تمامی آزمون‌ها در رشته های مصوب وزارت علوم در همه دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه‌  آزاد اسلامی از طریق سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: تا کنون هیچ تصمیم جدیدی که قانون فوق را لغو کند گرفته نشده است و اعمال هر تصمیمی در این زمینه نیز برای آزمون‌ دکتری ۹۷ اعمال نخواهد شد بلکه از سال آینده اجرایی می شود. بنابراین داوطلبان دکتری بدون هیچ نگرانی در آزمون ثبت نام کنند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: ملاک سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص برگزاری آزمون‌ها قانون است و به همکاران دانشگاه آزاد توصیه می کنم تا وقتی که هیچ قانون جدیدی در این زمینه ابلاغ نشده از اظهارنظرهایی که موجب نگرانی داوطلبان شود،‌ خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، در واقع ماجرای تفکیک و ادغام کنکور دکتری و برگزاری آن به صورت متمرکز دو سال پیش با طرح دو فوریتی دیوان عدالت اداری آغاز شد، اگر چه در این مدت با شکایت دانشگاه آزاد و با رای دیوان عدالت اداری، ادغام کنکور یک بار لغو شد و در کمتر از دو روز دوباره قرار شد اجرایی شود اما حواشی آن امسال نیز همزمان با آغاز ثبت نام دکتری ۹۷ مجدد از سوی دانشگاه آزاد مطرح می شود که لازم است مسولان از اظهارنظرهایی که قانون را نادیده بگیرد خودداری کرده و موجب نگرانی و سردرگمی اذهان داوطلبان و خانواده های آنها نشوند. به هر حال امسال نیز کنکور دکتری متمرکز برگزار می‌شود و تصمیم جدیدی در خصوص لغو قانون فوق وجود ندارد.

منبع ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *