در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نمی‌توان کنکور را حذف کرد

در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نمی‌توان کنکور را حذف کرد / سازمان سنجش باید منحل شود

فاطمه سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره حذف تدریجی کنکور و الزام قانونی در این خصوص، گفت: در حال حاضر کنکور تبدیل به یک غول بزرگ برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان شده و این پدیده تمام سیستم آموزشی کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه در مقطع کنونی دانش‌آموزان از بدو ورود به مدرسه به علت در پیش بودن کنکور فشار روانی تحمل می‌کنند، ادامه داد: این سیستم دارای ضعف جذب دانشجو موجب شده است که بسیاری از صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی بماند.

وی با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور به جای تعلیم و تربیت دانش‌آموز سعی دارد فردی تربیت کند که فقط با ارائه محفوظاتی برای کنکور آماده شود و به طور کلی بُعد تربیتی آموزش به دانش‌آموز مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

شادابی و جوانی با کنکور از دانش‌آموزان گرفته شده است

سعیدی تصریح کرد: در حال حاضر بهترین مدارس به ویژه در مقطع دبیرستان دوم مدارسی هستند که بیشترین قبولی در کنکور را داشته باشند و روند آموزشی، کسب مهارت‌ها و مسئله تربیت در سیستم آموزشی فراموش میشود. همچنین کنکور شادابی و جوانی را از دانش‌آموزان ما گرفته و آن‌ها دائما در فکر شکستن شاخ غول کنکور هستند.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌های خاص فقط بخش کوچکی از دانش‌آموزان را در کشور پوشش می‌دهد و سیستم گزینش در این دانشگاه‌ها را می‌توان به خود دانشگاه واگذار کرد، گفت: با این اقدام می‌توان به سراغ حذف تدریجی کنکور حرکت کرد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر زمان حذف کنکور فرا رسیده است، ادامه داد: این اراده امروز در دولت و مجلس وجود دارد و باید نسبت به حذف آن در مقطع کنونی الزام قانونی آورد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از وجود تجارت برخی افراد از باپرجا بودن و عدم حذف کنکور، اظهار کرد: وقت آن رسیده است که این بساط برچیده شود و با در نظر گرفتن جایگزین مناسب به سمت حذف کنکور حرکت کنیم.

سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵

حضور محمدمهدی زاهدی در غرفه خبرگزاری خانه ملت

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلسبا بیان اینکه ما نظام سنجش براساس کنکور را به هیچ عنوان قبول نداریم، گفت:‌ کنکور باید به صورت قطعی حذف شود.

وی تصریح کرد: قانون مجلس هم در همین راستاست و باید نقش کنکور در پذیرش دانشجویان کمرنگ شود.

زاهدی با تأکید بر اینکه باید آزمون‌های استاندارد برای جذب دانشجو در آموزش و پرورش تدوین شود، بیان کرد: آموزش و پرورش باید نظام سنجش بسیار قوی از نظر طراحی سوال، توزیع و امنیت برای جلوگیری از هرگونه لو رفتگی و تخطی ایجاد کند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ادامه داد: در کنار اینها باید گزینش دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها هم در وزارت بهداشت صورت پذیرد، زیرا متأسفانه بر اساس گزارشات در آنجا هر ساله با اشکالات و اعتراضات بسیاری مواجه می‌شویم.

وی تأکید کرد: نظر تخصصی کمیسیون آموزش و تحقیقات این است که باید در کشور یک سازمانی با عنوان سازمان ملی سنجش ایجاد شود که می‌تواند آن وظیفه و رسالت خود را نسبت به همه مراکزی که نیاز به برگزاری آزمون است حتی برای آزمون‌های استخدامی در ادارات مختلف انجام دهند.

زاهدی اذعان کرد: لزومی ندارد این سازمان ملی سنجش که مدنظر ماست زیر نظر یک وزارتخانه باشد بلکه به صورت مستقل و به عنوان یک نهاد زیرنظر نهاد ریاست جمهوری باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ادامه داد: مجلس به دنبال اجرای چنین طرحی است اما در اینکه کنکور باید به تدریج حذف شود، ما به شدت موافقیم و آن را دنبال می‌کنیم و خواهان اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو که در سال ۹۲ در مجلس تصویب شد هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *