نقل و انتقالات دانشجویی همواره یکی از مواردی است که جمع زیادی از دانشجویان را به سمت خود می‌کشاند؛ دانشجویانی که اغلب در ترم‌های اول مشغول به تحصیل هستند و به دلایل مختلف امکان ادامه تحصیل در محل دانشگاه خود را ندارند که این زمان فرصت خوبی برای انتقال یا میهمان شدن در یک واحد دیگر است. دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی از موسسات آموزشی عالی کشور است که در سال دو بازه زمانی را برای این مساله در نظر گرفته است که ۲۵ آذرماه آغاز نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان این دانشگاه برای نیمسال دوم تحصیلی ۹۷-۹۶ است. البته این دوره دارای یک خبر خوب برای دانشجویان دختری است که می‌توانند انتقال دائمی برای شهر محل زندگی خود درخواست کنند. در ادامه جزئیات و اطلاعات کامل این دوره نقل و انتقالات آمده است:

۱- چگونه ثبت‌نام کنیم
ثبت‌نام برای نقل و انتقال و میهمانی دانشجویان این دانشگاه برای نیمسال دوم تحصیلی ۹۷-۹۶ از ۲۵ آذرماه آغاز می‌شود و تا ۱۰ دی ماه ادامه دارد. متقاضیان باید برای ثبت‌نام به سامانه منادا به نشانی  www.monada.iau.ir مراجعه کرده و ثبت‌نام خود را کامل کنند. گفتنی است تنها به درخواست‌هایی که از طریق سامانه منادا ارسال شود، رسیدگی خواهد شد. نتایج نهایی قبل از آغاز ترم بهمن اعلام خواهد شد و ظرفیت مربوط به نقل و انتقال و میهمانی از سوی واحدهای دانشگاه تعیین و مشخص می‌شود. البته در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر خواستار نقل و انتقال در این دانشگاه شده بودند.

۲-مجازها و غیر‌مجازها
نقل و انتقالات دانشجویی دارای شرایط عمومی و اختصاصی است که این قیدها باید مدنظر دانشجویان قرار گیرد. در بخش عمومی موارد زیر باید در نظر گرفته شود: ۱- نداشتن منع ادامه تحصیل ۲- حداقل یک نیم‌سال در واحد مبدا ثبت‌‌نام کرده ۳- انتقال صرفا برای پذیرفته‌شدگان با آزمون امکان‌پذیر است ۴- انتقال و میهمانی دانشجویان خودگردان فقط به واحدهای مجری این دوره‌ها امکان‌پذیر است ۵- انتقال در هر یک از مقاطع تحصیلی در نیمسال آخر تحصیل ممنوع است ۶- انتقال و میهمانی در مقطع دکتری تخصصی به‌ غیر از موارد خاص ممنوع است، ۷- انتقال و میهمانی از واحد الکترونیکی به سایر واحدها ممنوع است ۸- انتقال و میهمانی از واحدهای بین‌الملل تنها به آن واحدها امکان‌پذیر است و… . همچنین بخش اختصاصی که مهم‌ترین بخش آیین‌نامه انتقالی دانشگاه آزاد اسلامی است ۱۶ ماده دارد که ماده ۱۶ که درباره نقل و انتقال دانشجویان دختر عنوان شده، به آن اضافه شده است. در ۱۵ ماده دیگر مواردی از جمله ضوابط انتقال یا میهمانی براساس ازدواج و متارکه، ضوابط انتقال یا میهمانی براساس خانواده شاهد و ایثارگران، ضوابط میهمانی دانشجویان باردار، بیمار و معلول، ضابطه میهمانی براساس فوت والدین، همسر و فرزند، ضوابط انتقال یا میهمانی کارکنان و اعضای هیات‌علمی و… دیده می‌شود.

۳-هزینه انتقال و میهمانی
اما هزینه‌های پرداختی توسط دانشجویان، یکی از سوالات مهمی است که همواره دانشجویان با آن سر و کار دارند. طبق بخشنامه موجود، هزینه انتقال دانشجویان در مقاطع کاردانی ۶٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال، کارشناسی مبلغ ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال، کارشناسی‌ارشد ۰۰۰,۰۰۰,۱۵ ریال و دکتری حرفه‌ای ۰۰۰,۰۰۰,۴۰ ریال است که توسط واحد مبدا در زمان تسویه‌حساب اخذ می‌شود. هزینه میهمانی برای هر نیمسال در مقاطع کاردانی ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ ریال، کارشناسی مبلغ ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال، کارشناسی‌ارشد ۸٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و دکتری حرفه‌ای و تخصصی ۱۵٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال است که به همراه شهریه ثابت توسط واحد مقصد اخذ و به حساب واحد مبدا واریز می‌شود.

۴-ضابطه میهمانی دائم دانشجویان دختر به محل سکونت
این بند نیز که به تازگی به بخشنامه موجود اضافه شده، مورد استقبال دانشجویان و خانواده‌ها قرار گرفته است که براساس آن، میهمانی دائم دانشجویان دختر در مقاطع کاردانی و کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) به شهر محل سکونت والدین یا همسر در صورت دارا بودن تمامی شرایط عمومی مندرج در شیوه‌نامه نقل و انتقالات، دایر بودن رشته متقاضی در واحد مقصد در سال ورودی دانشجو و تایید عدم مغایرت محل سکونت و واحد مقصد انتخابی متقاضی امکان‌پذیر است. مدارک و مستندات موردنیاز متقاضیان شامل ارائه مدارک سکونت والدین یا همسر، تصویر تمامی صفحات شناسنامه و تصویر مدرک دو سال آخر تحصیلی (پیش‌دانشگاهی و دیپلم) است. هر دانشجو در هر دوره تحصیلی صرفا یک بار مجاز به استفاده از این ماده خواهد بود و انصراف از میهمانی دائم و تغییر مقصد امکان‌پذیر نیست. همچنین واحد‌های مبدا و مقصد براساس محل دو سال آخر تحصیلی دوره متوسطه، مدارک دانشجو را بررسی و موظف به تکمیل فرآیند درخواست هستند و در صورت مغایرت واحد مقصد با محل دو سال آخر تحصیلی، مدارک معتبر محل سکونت مبنای اقدام واحدهای مبدا و مقصد بررسی خواهد شد.

منبع روزنامه فرهیختگان

#