جمعی از نمایندگان کمپین مطالبات دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دکتری در ادامه جلسات خود با مسئولان آموزش عالی کشور با مسئولان دانشگاه ارومیه دیدار کردند و به نقد و بررسی مشکلات دکتری پرداختند؛ دیداری که در آن دانشجویان مهم‌ترین مطالبات درون دانشگاهی خود را مطرح کرده و رحیم حب‌نقی، رئیس دانشگاه ارومیه نیز به درخواست دانشجویان پاسخ داد.

یکی از مهم‌ترین مطالبات دانشجویان بحث پذیرش بی‌رویه دانشجوی دکتری در این دانشگاه بوده است؛ مطالبی که مظفری، معاون آموزشی دانشگاه دلیل آن را این‌گونه توضیح داد: «دانشگاه ارومیه این روند را اداره نمی‌کند و توسط سازمان سنجش طراحی شده است و اطلاعات مربوط به تمام آزمون‌های دانشجویان نیز به صورت دستی وارد سیستم می‌شود و همین مهم احتمال خطای انسانی را بسیار زیاد کرده است؛ از این رو با مسئولان سازمان صحبت شده تا سیستم به نحوی تغییر کند که اشتباهات آن به حداقل کاهش یابد، البته سیستم اصلاح شده و به صورت چندمرحله‌ای درآمده است.»

بحث پرداخت هزینه از سوی دانشجویان دکتری برای استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و مشکلات موجود در این حوزه از دیگر مطالبات دانشجویان بوده است؛ مطالبه‌ای که این بار دکتر سلیمان‌پور، معاون امور پژوهشی و فناوری دانشگاه را وادار به پاسخگویی کرد.

او در این باره گفت: «این مشکل متاسفانه درد چرکینی است که گریبانگیر آموزش عالی کشور است و با قاطعیت می‌گویم که یکی از مشکلاتی که در بسیاری از دانشگاه‌های کشور نیز داریم، بحث استفاده انحصاری از لوازم آزمایشگاهی است. قبول دارم که مشکلات زیاد هستند، ولی گام‌های بلندی را برداشتیم.»یکی دیگر از دغدغه‌های دانشجویان بحث سنوات مجاز بوده است.

یکی از دانشجویان سوال خود را درباره سنوات مجاز این‌گونه مطرح کرد: «سنوات مجاز برای ورودی‌های ۹۴ و پس از آن تا آخر ترم هشت بوده و بعد از آن با تمدید سنوات مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود که به احتمال زیاد ترم ۱۰ نیز همراه با پرداخت شهریه خواهد بود. با توجه به تجربه‌های قبل از این، اتمام پایان‌نامه دوره دکتری در پایان ترم هشت در بسیاری از رشته‌ها وجود ندارد.»

بعد از پایان صحبت‌های این دانشجو، معاون آموزشی دانشگاه عنوان کرد: «موضوع پرداخت شهریه در ترم ۱۰، باید در شورای آموزش دانشگاه مطرح شود و اگر با آن موافقت صورت بگیرد، مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت و از شما دانشجویان می‌خواهم که به معاونان آموزشی خود بگویید که این مهم را با ادله خود در شورای آموزشی مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود و مورد بررسی قرار بگیرد.»

افزایش سقف هزینه پایان‌نامه‌های ورودی از سال ۹۵ به بعد هم مطالبه دیگر دانشجویان بود؛ مطالبه‌ای که به گفته دکتر مظفری، افزایش سقف هزینه‌های پایان‌نامه‌ها شروع شده، ولی اینکه هنوز چه گروهی از آن استفاده می‌کنند، مشخص نیست.  پرداخت هزینه برای استفاده از اینترنت و همچنین وسایل ورزشی دانشگاه توسط دانشجویان نیز از دیگر مشکلات دانشجویان بود که در این جلسه مطرح شد؛ مساله‌ای که به گفته نظریانی، معاون دانشجویی دانشگاه، دانشجویان مبلغ جزئی برای استفاده از لوازم ورزشی می‌پردازند و آن هم بدان دلیل است که وقتی استفاده از لوازم رایگان باشد، استقبال زیادی از این اماکن صورت نمی‌گیرد و در تمامی دانشگاه‌ها برای استفاده از استخر هزینه دریافت می‌شود.

کارشناس فناوری اطلاعات دانشگاه نیز درباره دلایل پرداخت هزینه توسط دانشجویان برای استفاده از اینترنت عنوان کرده بود: «ما از ابتدای سال جاری سه اقدام اساسی برای رفع مشکل اینترنت انجام دادیم که کار ویژه‌مان برای دانشجویان دکتری این بود که برای خوابگاه دخترانه طوبی و خوابگاه پسرانه بلوک یک و بلوک دو، اتاق‌های کامپیوتر برای دسترسی به اینترنت ایجاد کردیم تا کسانی که برای دسترسی به وایرلس مشکل دارند از این امکانات استفاده کنند، ولی متاسفانه استقبال زیادی از این اتاق‌ها نمی‌شود. اگر صرفا دسترسی به اینترنت برای دسترسی به منابع علمی باشد، همین اتاق‌ها به‌طور کامل می‌تواند پاسخگوی نیاز عزیزان باشد. ما برای توسعه اینترنت از طریق وایرلس مشکل فنی داریم. خوابگاه‌های موجود در این پردیس در بعضی جاها حدود ۱۰ اتاق است که حدودا ۶۰ نفر ساکن این اتاق‌ها هستند. اضافه کردن اکسس پوینت‌ها به این مکان‌ها از نظر فنی سخت است و سه مشکل دارد؛ اولا هزینه‌بردار است، دوما اینکه مدیریت آن راحت نخواهد بود و سوم آنکه با افزایش تعداد اکسس پوینت‌ها ساکن شدن شما دانشجویان در آنجا با مشکل مواجه خواهد بود، چون شما همیشه با امواج رادیویی و الکترومغناطیسی مواجه خواهید شد. به همین خاطر برای رفع این مشکل ما همان راه‌حل اولیه را انتخاب کردیم؛ یعنی برای خوابگاه‌های دکتری اتاق کامپیوتر گذاشتیم.»

خوابگاه که شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان در هر مقطعی به شمار می‌رود، از دیگر مطالبات اصلی دانشجویان دکتری بوده است؛ چراکه به گفته دانشجویان آنها برای اسکان در طول تابستان با مشکل مواجه هستند و با وجود پیگیری‌های متعدد دانشجویان و نیز امکان خوابگاه‌دهی داخل پردیس دانشگاه به آنها، نه‌تنها این مشکل مرتفع نشد، بلکه دانشجویان با برخورد بد معاونان ذی‌ربط مواجه شدند.

منبع روزنامه فرهیختگان

#