وضعیت حذف کنکور در مقاطع ارشد و دکتری

وضعیت حذف کنکور در مقاطع ارشد و دکتری

دکتر محمد حسین طیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا،در خصوص حذف احتمالی کنکور سراسری، گفت: اگر بدون هیچ پایه و اساسی کنکور را حذف کنیم و بگوییم دانشجوها وارد دانشگاه شوند، یک نابسامان بزرگ در سیستم‌ آموزش عالی کشور اتفاق خواهد افتاد،چرا که همه انتظار پذیرش در دانشگاه‌های برتر کشور نظیر دانشگاه تهران را دارند و به سمت آن‌ها هجوم می‌برند و یا همه دانشجویان می‌خواهند پزشکی بخوانند، در صورتی‌که کل ظرفیت پزشکی ما بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر است.

وی افزود: اگر کنکور نباشد، همه می‌خواهند به دانشگاه شریف و دانشکده‌های پزشکی بروند، بنابراین سازمان سنجش باید بر اساس یک نمره دانشجویان را ارزیابی کند و تعداد دانشجویان مجاز را به روسای دانشگاه ها اعلام کند تا آنان دانشجویان را از بین بالاترین نمرات پذیرش کنند.

طیرانی اضافه کرد: از این ۵۰۰ هزار نفر که امتحان می‌دهند و واجد شرایط ورود به دانشگاه هستند، شاید ۳۰۰ هزار نفر آن ها قصد دارند پزشکی بخوانند که این امر امکان پذیر نیست، لذا باید آزمون یکسانی برای همه وجود داشته باشد تا نمرات آنات ردیف شود و هر سال هر دانشگاهی که ظرفیت خالی دارد، اعلام کند و بالاترین نمرات را از بین متقاضیان   انتخاب کنند، یعنی پذیرش باید آزاد باشد، اما امتحان گرفته شود.

وی در مقایسه سیستم آموزش عالی انگلیس با ایران، عنوان کرد: در انگلیس کنکور وجود ندارد، اما دانش‌آموزان انگلیسی زمانی‌که مدرک دیپلم را اخذ می‌کنند، به چهار درس فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست شناسی نمره می‌دهند که این نمرات سراسری است. دانش‌آموزی که چهار الف گرفته به دانشگاه کمبریج، دانش آموزی که سه (الف) و یک (ب) گرفته به دانشگاه بیرمنگام یا چیچستر می‌رود و آن که دو (الف) و دو (ب) دارد، به دانشگاه دیگری می‌رود و آنکه چهار تا (ج) دارد، شرایط خود را به دانشگاه اعلام می‌کند و دانشجو با نمرات خود پذیرش می‌شود. اگر ایران بتواند چنین سیستمی را با یک سنجش اما به صورتی‌که پذیرش در اختیار دانشگاه‌ها باشد که داوطلب دانشگاه را ببیند و بر اساس دیده‌هایش دانشگاه خود را انتخاب کند که از انتخاب کورکورانه فعلی بهتر است.

آخرین وضعیت حذف واژه” غیرانتفاعی” از نام موسسات آموزشی

نایب رئیس اتحادیه‌ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص حذف واژه غیرانتفاعی، گفت: در این خصوص یک مرتبه به شورای انقلاب فرهنگی نامه ارسال کرده‌ایم، که اعضای شورا برای ابلاغ نتیجه نهایی منتظر تعیین وزیر علوم بودند. اکنون که وزیر تعیین شده قرار است دستور بعدی در جلسه آتی ابلاغ شود که این واژه غیرانتفاعی حذف شود.

طیرانی ادامه داد: حذف واژه غیرانتفاعی از جهت اینکه که مالکیت به موسسه برمی‌گردد دارای دو امتیاز است، یک اینکه موسسه‌ای که واقعا نمی‌تواند ادامه دهد، تعطیل می‌کند و دوم اینکه آنان که علاقه علمی دارند، سرمایه گذاری بیشتری می‌کنند.

وی با اعلام‌ اینکه اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی منطقه ۹ شامل ۳۶۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی است،‌ بیان کرد:در  منطقه ۹ حدود ۵۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی وجود دارد که از این تعداد را ۴ دانشگاه و ۴۶  موسسه شامل می‌شوند. یکی از قوی ترین مناطق آموزش‌عالی خصوص ایران منطقه ۹ است که در آن نظم و انضباط، تشکیلات آموزشی و پژوهشی، مشاوره‌ای، فرهنگی و دانشجویی حکم فرماست.

« ارتباط با صنعت» در دستورکار ما است

رییس دانشگاه غیردولتی خیام مشهد با اشاره به ارتباط موسسات آموزش عالی منطقه ۹ با صنعت، خاطرنشان کرد: الگوی ما در این زمینه دانشگاه‌های دولتی مطرح کشور نظیر دانشگاه فردوسی است، بنابراین ما در شورای منطقه ۹  حرکت به سمت ارتباط با صنعت را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

طیرانی افزود: تمام دانشگاه‌ها غیردولتی سعی می‌کنند که با صنعت ارتباط داشته باشند؛ به عنوان مثال ما در دانشگاه خیام ارتباط با شهرداری و صنایع را آغاز کرده‌ایم و یک مرکز تحقیقات در دانشگاه خیام نیز در حال راه‌اندازی است. در چنین فعالیت‌هایی دانشگاه‌های غیردولتی نوپا هستند و یک دانشگاه یا مؤسسه نوپا با دانشگاهی که ۷۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، تفاوت زیادی دارد؛ اما دانشگاه‌های غیردولتی با وجود این سن کم نیز فعالیت‌های چشمگیری داشته‌اند.

وی با اشاره به‌ موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویی ارائه شده در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی منطقه ۹، تصریح کرد: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد پایان نامه‌های ما کاربردی هستند که این آمار در رشته‌های معماری، عمران و مکانیک بیشتر است؛ اما اغلب پایان نامه‌ها در علوم پایه به صورت تئوری است. در شورای مرکزی اتحادیه و همچنین شورای منطقه ۹ در دستور کار خود قرار داده ایم تا به سمتی برویم که پایان نامه ها را به سمت کاربردی سوق دهیم.

نایب اتحادیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی ادامه داد: ما در دانشگاه غیر دولتی خیام مشهد در پایان نامه‌های گروه روانشناسی پروژه‌هایی از قبیل اعتیاد را با نیروی انتظامی انجام می دهیم که پروژه‌هایی کاربردی است، بنابراین می‌توانیم در هر بخشی با جامعه همکاری داشته باشیم.

طیرانی در خصوص اشتغال دانشجویان دانشگاه‌ها وموسسات آموزش عالی غیردولتی، گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های غیردولتی جدا از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی نیستند؛ ما سعی می‌کنیم بهترین نیروها را در بهترین سن وارد دانشگاه کنیم و به آنان ۴ تا ۵ سال آموزش دهیم و پس از آن باید دولت به فکر این فارغ التحصیلان باشد و برای آنان برنامه ریزی کند تا در زمینه های کشاورزی، صنعت و سایر زمینه ها اشتغال یابند.

وی با بیان اینکه‌کار دانشگاه این است که به دانشجویان کارآفرینی بیاموزد، تا زیردست نباشند و خودشان بتوانند کارآفرینی کنند، اضافه کرد:  در برنامه بودجه سال آینده دولت قرار است حدود ۸۶۰ هزار شغل ایجاد کند که اگر دولت موفق به این میزان اشتغال شود، جای خوشبختی است.

رییس دانشگاه غیردولتی خیام مشهد خاطرنشان کرد: در منطقه ۹ انجمن فارغ التحصیلان دایر شده است و دانشجویان سال‌های گذشته به این سایت رجوع می‌کنند و محل فعلی کار و فعالیت‌های پس از دانشگاه را ثبت می‌ کنندو این روند خوبی است تا فارغ التحصیلان با ما ارتباط داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *