جدیدترین رتبه بندی «شانگهای» در سال ۲۰۱۷ منتشر شد

جدیدترین رتبه بندی «شانگهای» در سال ۲۰۱۷ منتشر شد

سهم ۱۲ دانشگاه برتر ایرانی از ۵۲ حوزه موضوعی نظام رتبه بندی «شانگهای» دانشگاه آزاد اسلامی بیشترین سهم تکرار عنوان.

نظام رتبه بندی «شانگهای» در تازه‌ترین ویرایش خود در سال ۲۰۱۷ نام ۱۲ دانشگاه ایرانی را منتشر کرده که روی‌هم‌رفته ۱۰۰ بار در زمره مؤسسه‌های برتر آمده است و بر اساس این رتبه بندی عنوان دانشگاه آزاد اسلامی ۲۰ بار در فهرست موسسه های برتر در ۵۲ موضوع آمده است که بالاترین سهم را در میان دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده است.

به گزاش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی آنها که با نام «شانگهای» شناخته می‌شود، در تازه‌ترین ویرایش خود در سال ۲۰۱۷ نام ۱۲ دانشگاه ایرانی را منتشر کرده که روی‌هم‌رفته ۱۰۰ بار در زمره مؤسسه‌های برتر آمده است.

براساس این رتبه‌بندی، عنوان دانشگاه آزاد اسلامی۲۰ بار، دانشگاه تهران ۱۶ بار، دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف هر یک ۱۱ بار، دانشگاه علم و صنعت ۱۰ بار، دانشگاه تربیت مدرس ۹ بار، دانشگاه صنعتی اصفهان هشت بار، دانشگاه‌های فردوسی مشهد، تبریز، و علوم پزشکی تهران هر یک چهار بار، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل دو بار، و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک بار در فهرست مؤسسه‌های برتر در ۵۲ موضوع آمده‌اند.

گفتنی است، رتبه‌بندی موضوعی «شانگهای» مؤسسه‌ها را در ۵۲ حوزۀ موضوعی (شش موضوع در علوم طبیعی، چهار موضوع در علوم زیستی، ۲۲ موضوع در مهندسی، شش موضوع در علوم پزشکی، و ۱۴ موضوع در علوم اجتماعی) بر پایۀ پنج سنجۀ گوناگون ارزیابی می‌کند.

افزودنی است، مؤسسه‌هایی در این نظام ارزیابی شده‌اند که شمار انتشارات آنها از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در پایگاه «اینسایت» که تحلیلگر داده‌های نمایه‌نامۀ «وب آو ساینس» است، از ۲۵ تا ۲۰۰ مقاله بسته به موضوعات گوناگون باشد.

هم‌چنین، شمار انتشارات، تأثیر استنادی نرمال‌ شده، جوایز اعضای هیئت علمی، نسبت همکاری‌های علمی جهانی، و شمار مقاله‌های یک مؤسسه در نشریه‌های برتر، پنج سنجۀ کلیدی با وزن‌های گوناگون در رتبه‌بندی «شانگهای» برای ارزیابی به کار می‌روند و داده‌های این نظام از دو پایگاه «اینسایت» و «وب آو ساینس» گردآوری می‌شوند.

گفتنی است، روی‌هم‌رفته نام بیش از ۱.۴۰۰ دانشگاه از ۸۰ کشور با ۱۴.۴۰۰ تکرار در موضوع‌های گوناگون این فهرست آمده‌اند.

هم‌چنین، نام دانشگاه‌های آمریکا ۳.۸۵۷ بار با جایگاه نخست در ۳۲ موضوع تکرار شده و دانشگاه «هاروارد» با برتری در ۱۵ موضوع، بهترین عملکرد را داشته است.

نام دانشگاه‌های چین نیز ۱.۶۵۲ بار تکرار شده و در هشت موضوع در جایگاه نخست هستند و نام دانشگاه‌های انگلستان نیز ۱.۱۶۸ بار آمده است.

پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با پشتیبانی دبیرخانه شورای‌عالی عتف، با راه‌اندازی سامانه «نما» (جایگاه علم، فناوری، و نوآوری ایران در جهان) می‌کوشد نتایج نظام‌های گوناگون ارزیابی علم، فناوری، و نوآوری را پایش کند و گزارش‌هایی کاربردی گوناگونی را در اختیار سیاست‌گذاران بگذارد. سامانه «نما» در دسترس همگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *