ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد

ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد

 

https://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1391/1/27/155540_749.jpg

رییس کنگره روانشناسی ترافیک با اشاره به رایزنی برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک گفت:این رشته درباره ارتقا فرهنگ ایمنی ترافیک،روشهای ثبت و آنالیزحوادث رانندگی رویکرد های جدیدی را ارائه میکند.

دکتر حسین پورشهریار رییس کنگره ملی روانشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه این کنگره گفت: موضوع روانشناسی ترافیک در کشور ما موضوع تازه ایست اما این مسئله از سالها پیش در کشورهای اروپایی مطرح بوده است بدین شکل که هنگامی که فردی قصد گرفتن مجوز رانندگی یا همان گواهینامه را دارد می بایست از لحاظ روانشناسی هم بررسی می شد اما در کشور ما این موضوع با تاخیر زیادی شروع شد و یکی از علت های اصلی آن این است که یک موضوع چند جانبه است.

وی افزود: موضوعات بین رشته ای نیاز به هماهنگی هایی میان متخصصین رشته های مختلف دارد. روانشناسی ترافیک نه تنها بین رشته ای است بلکه می توان گفت بین سازمان بوده و مستلزم این است که با سازمان های آکادمیک مثل دانشگاه‌ها و هم با سازمان های اجرایی مانند وزارت راه و پلیس ناجا هماهنگی های لازم انجام شود و همه ی مجموعه ها در کار آموزش، پژوهش و اجرا همکاری های لازم را داشته باشند.

رییس کنگره ملی روانشناس خوب ترافیک گفت: در سال گذشته سمپوزیومی با عنوان روانشناسی ترافیک و حمل و نقل برگزار شد که در آن از مسئولین و متولیان امر دعوت کردیم طبق تفاهم نامه ای که دانشگاه شهید بهشتی با وزارت راه  داشت اقداماتی را در حوزه ی آموزش و پژوهش روانشناسی ترافیک انجام دهیم.

پورشهریار ادامه داد: متولی آموزش، دانشگاه است به همین دلیل گام هایی برای اقدامات لازم برای ایجاد رشته روانشناسی ترافیک در مقطع کارشناسی ارشد انجام دادیم و در حوزه ی پژوهش نیز کارهای زیادی صورت گرفته که یکی از آنها برگزاری کنگره ی ملی روانشناسی ترافیک است.

رییس کنگره رونشناسی ترافیکی ادامه داد: وقتی یک راننده مورد ارزیابی قرار می گیرد باید علاوه بر وضعیت جسمانی؛ شرایط روانی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ به ویژه اگر فرد راننده تاکسی یا اتوبوس باشد این موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند زیرا شغل و حرفه ی آنها رانندگی است. باید شاخصه های روانشناختی، پتانسیل ابتلا به اختلالات روانی، رفتارهای تکانشی، رانندگی و رفتارهای تهاجمی آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: روانشناسی ترافیک علاوه بر نحوه ی صدور گواهینامه؛ درباره ی ارتقا فرهنگ ایمنی ترافیک، اعتیاد و رفتارهای پرخطر، اختلالات خواب، آموزش متخصصین پلیس، روش های ثبت و آنالیز حوادث رانندگی، علت عدم تمایل موتورسواران به بیمه شخص ثالث بحث کرده و رویکرد های جدیدی را ارائه می کند.

پورشهریار در آخر افزود: امیدواریم نتایج این کنگره با توجه به حضور متولیان امر و متخصصین دانشگاهی، کارآمدی لازم را داشته باشد.

مهری نواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *