اعتراض برخی دانشجویان دانشگاه پیام نور به طرح سوالات غیر استاندارد

 

گویی مشکلات دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور در بحث امتحانات دروس مختلف‌شان تمامی ندارد و این بار طرح سوالات غیراستاندارد برای درس زبان این رشته، دانشجویان را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو کرده است.

براساس آنچه دانشجویان این رشته به خبرنگار ما گفته‌اند، طرح سوالات غیراستاندارد برای درس زبان از سوی طراحان، باعث عدم قبولی بیش از ۳۰۰ دانشجوی این رشته در کل کشور شده است، تا جایی که مسئولان این دانشگاه نیز خودشان طرح غیراستاندارد برای ۶ سوال را پذیرفته‌اند، اما نمی‌خواهند نمره این سوالات را که حدود ۵۰/۲ است، به دانشجویان بدهند.

از سوی دیگر بیشتر دانشجویانی که سر جلسه این امتحان حضور داشتند، دانشجویان ترم آخر هستند و باید خود را برای دفاعیه آماده کنند، در حالی که با عدم قبولی در این درس با مشکل مواجه خواهند شد و همچنین باید یک ترم دیگر نیز در دانشگاه حضور داشته باشند و برای همین یک ترم نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شهریه واریز کنند؛ در حالی که درس زبان، جزء دروس جبرانی به شمار می‌رود و هیچ تاثیری در معدل دانشجو نخواهد داشت.

با وجود گذشت یک هفته از اعتراض دانشجویان، تنها اقدام صورت‌گرفته در این زمینه اضافه‌شدن بین ۱۰ تا ۹۰ صدمی نمره به دانشجویان در این درس سه واحدی است و همین مساله باعث شد دانشجویان نامه‌ای به ریاست دانشگاه پیام نور بنویسند. در متن این نامه آمده است: «احتراما بیش از ۱۰ روز از امتحان زبان تخصصی می‌گذرد؛ امتحانی که به هیچ وجه از استانداردهای لازم یک امتحان کشوری برخوردار نبود. نه‌تنها تناسب نسبی سوال آسان، متوسط و سخت رعایت نشده بود، بلکه از منظر کارشناسان خود دانشگاه، هفت سوال به کلی غلط ولی از منظر ما ۱۷ سوال دارای مشکل ساختاری و مفهومی بود. تاکنون تنها کاری که شده، خروارها وعده و وعید و حذف هفت سوال غلط با تاثیر مثبت -که عملا در نمره ما تاثیر آنچنانی نداشته- بوده و اقدام دیگری نشده است. به راستی چه کسی جوابگوی ضرر مادی و معنوی ما دانشجویان از سوالاتی است که در روز آزمون تمرکز و حضور ذهن‌مان را با سوالات غلط به هم ریخته و باعث یک ریزش کلی در نمرات دانشجویان شده است؟

محمدمحسن صدر، مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه پیام نور درباره مسائل مطرح‌شده از سوی دانشجویان درباره امتحان درس زبان گفت: «نه‌تنها سوالات این امتحان غیراستاندارد نبوده است، بلکه همه آنها از استاندارد بالایی هم برخوردار بوده و در حقیقت سختی برخی از سوالات زیاد بوده است؛ به همین دلیل متاسفانه برخی دانشجویان نمره کمی در این امتحان کسب کرده‌اند.»

او در پاسخ به این سوال که دانشجویان عنوان کرده‌اند مسئولان دانشگاه نیز غیراستاندارد بودن ۶ سوال را پذیرفته‌اند، ادامه داد: «اصلا این‌گونه نیست؛ بلکه آن ۶ سوال از سختی بیشتری برخوردار بوده است، با این حال برای این سوالات نیز جواب دوگزینه‌ای در نظر گرفته شده بود تا از این طریق به دانشجویان برای کسب نمره کمک شود.»

مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه پیام نور تصریح کرد: «سوالات ما به صورت متمرکز و کشوری است و به همین دلیل سوالات امتحانات توسط دو نفر مورد بازبینی قرار می‌گیرند و حتی اگر تنها یک سوال از استاندارد خارج شود، دانشگاه بلافاصله درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند تا دانشجویان متضرر نشوند. با این حال اینکه دانشجویان بگویند چون سوالات یک امتحان سخت بوده، پس سوالات از استاندارد خارج بوده است، اصلا درست نیست.»

صدر اظهار داشت: «دانشگاه پیام نور بانک سوال دارد و برای هر درس چندین استاد نمونه سوالات خود را به این بانک ارسال می‌کنند و اصلا هم مشخص نیست که کدام سوال به مرحله نهایی می‌رسد، از این رو بعد از اینکه سوالات توسط کارشناس بانک سوال آماده شد، برای دو نفر ارسال می‌شود تا مورد بازبینی قرار بگیرد و بعد از تایید نهایی، سوالات در روز آزمون به مراکز دانشگاهی ارسال می‌شود.»

او گفت: «دانشجویانی که در درس زبان نتوانستند نمره قبولی را کسب کنند، باید یا معرفی به استاد بگیرند یا دوباره آن درس را بگذرانند. در حقیقت باید طبق روالی که دانشگاه برای آنها معین کرده، حرکت کنند.»

منبع روزنامه فرهیختگان