استارتاپ چیست و چطور استارتاپ خود را راه بیندازیم؟

استارتاپ چیست و چطور استارتاپ خود را راه بیندازیم؟

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استارتاپ‌ها اصولا حول ساده‌ترین خدمات و محصولات شکل می‌گیرند و به‌تدریج کامل می‌شوند یا در شرکت‌های بزرگ‌تر، ادغام یا با آنها همکار می‌شوند. پس قرار نیست از صفر، شروع به کشف و اختراع علوم گوناگون کنید. در ادامه، توضیح مختصری درباره استارتاپ‌ها بیان می‌کنیم و مراحل قانونی ایجاد یک استارتاپ را نام می‌بریم.

 

 استارتاپ چیست و چطور استارتاپ خود را راه بیندازیم؟

استارتاپ چیست؟
همین که بتوانید نیازی ضروری از زندگی روزمره یا فرصتی کوچک و جذاب در کسب‌وکار را شناسایی کنید و با راه‌حلی نوآورانه، ساده و قابل پیاده‌سازی، در زمانی کوتاه و با هزینه‌ای اندک، کسب‌وکار کوچک و زودبازدهی را برای پاسخگویی به آن نیاز یا استفاده از آن فرصت، بسازید، شما صاحب یک استارتاپ‌ شده‌اید!

اصراری هم نیست که راه‌حل یا ایده شما حتما نوآورانه و جدید باشد. به راه‌حل‌های موجود برای مسائل موجود فکر کنید. ممکن است شما بتوانید راه‌حل‌های موجود را کامل کنید یا بهبود ببخشید؛ و آنها را ساده‌تر، کم‌هزینه‌تر، سریع‌تر یا با مزیت دیگری انجام دهید. می‌توانید براساس این مزیت، کسب‌وکار نوپا و کوچکی به‌نام استارتاپراه بیندازید.

استارتا‌پ‌های موفق بخشی از خدمات خود یا تمام آن را در بستر فناوری اطلاعات ارائه می‌دهند. این امر، به‌دلیل ماهیت این تکنولوژی است که در کمترین زمان و با کمترین هزینه، می‌توانید ایده خود را در آن پیاده‌سازی و معرفی کنید؛ در همان فضا، مخاطبان و جامعه هدف خود را به‌دست آورید و به مرور زمان و با آشنایی بیشتر با نیازهای جامعه هدف، خدمات خود را بهبود، و کسب‌وکار خود را توسعه دهید.

اساسا چرا؟!
چرا ندارد! طبق نظریه متخصصان، دنیا و کسب‌وکارهای ریز و درشت آن، به سمت تک‌مهارتی شدن پیش می‌روند. به ادعای آنها و به بیان کمی اغراق‌آمیز، کار به‌جایی خواهد رسید که یک کارخانه عریض و طویل، با انبوهی از منابع و پرسنل، تنها و تنها، پیچ و مهره کلاس ۹/۱۲ را تولید می‌کند، و کارخانه‌ای دیگر، پیچ و مهره کلاس ۸/۸ را! البته این مساله در کشورهایی مصداق دارد که اساسا به تولید اعتقاد داشته باشند و تمام شهروندان خود را تبدیل به رانندگان تاکسی‌اینترنتی نکنند؛ نه کشورهایی که از سنجاق‌قفلی و آب‌معدنی تا فاضلاب انسانی و دسته کلنگ، قائل به وارد کردن تمام تولیدات دیگر کشورها باشند!

باری، از این دیدگاه که اساسا قرار نیست کسب‌وکارهای آینده، کار عجیب و غریبی انجام دهند و یک‌تنه موشک را بسازند، هوا کنند، خرده‌ریزه‌های حاصل از متلاشی شدن محل اصابت را با کاردک جمع کنند و… ، حرکت به سمت کسب‌وکارهای کوچک و زودبازده که مسائل کوچک را پاسخ می‌گویند و خدمات موجود را به‌صورت بهبودیافته ارائه می‌دهند، اجتناب‌ناپذیر است؛ یعنی استارتا‌پ‌ها از راه رسیده‌اند و تعداد بیشتری هم در راهند!

چطور استارتاپ خود را راه بیندازیم؟
چون همه در برابر قانون برابریم، قبل از هر کاری و برای جلوگیری از هر سوءاستفاده‌ای، باید استارتاپ خود را قانونی و رسمی کنید. به این منظور، مراحل زیر را بگذرانید:

الف) ثبت شرکت
فرقی ندارد شرکت شما از خودتان و خواهر کوچک‌تان تشکیل شده باشد یا در شروع کار، ۱۰ سرمایه‌گذار و ۲۰ کارمند داشته باشید. ابتدا باید شرکت را در یکی از قالب‌های قانونی (مانند شرکت با مسئولیت محدود، سهامی خاص و… ) ثبت کنید. ثبت شرکت، قواعد و مراحل مشخصی دارد که می‌توانید تمام آنها را خودتان انجام دهید یا به مجموعه‌های خبره در این حوزه، واگذار کنید؛ که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، آشنایی و تسلط بر مراحل کار و حل مسائل بعدی، پیشنهاد می‌کنیم خودتان زحمتش را بکشید.

ب) دریافت مجوز
اگر استارتاپ شما در حوزه‌ای است که فعالیت آن، نیاز به مجوز خاصی دارد، برای دریافت آن اقدام کنید. در‌صورت نیاز به مجوز، کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها، این مساله را گوشزد خواهد کرد.

ج) ثبت علامت تجاری
علامت تجاری، مشخصه‌ای است که به کمک آن، خدمت یا محصول کسب‌وکار خود را متمایز می‌کنید و به مخاطب می‌شناسانید. برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، حتما آن را ثبت کنید.

د) ثبت اختراعات و طرح‌ها
می‌توانید هر اختراع و طرحی را که با اخلاق، نظم عمومی و قوانین جمهوری اسلامی ایران، مخالفت نداشته باشد، به نام و با مالیکت مخترع (که احتمالا شما هستید!) ثبت کنید. با این مالکیت قانونی، جلوی سوءاستفاده یا استفاده بدون اجازه مالک را از دیگران می‌گیرید و در‌صورت وقوع این اتفاق ناخوشایند، می‌توانید موضوع را از مراجع قضایی پیگیری کنید و حق خود را بگیرید.

حواس‌جمعی‌های ساده
اگر استارتاپ شما حول یک ایده تازه شکل گرفته است، تا حد امکان ایده خود را با کسی به اشتراک نگذارید. چون ایده‌ها اصولا تحت حمایت قانونی قرار ندارند و به‌راحتی دزدیده می‌شوند!پیش از افشای جزئیات ایده خود با سرمایه‌گذار، شرکا یا سازمان دیگری که قرار است در توسعه کارتان با شما همکاری کند، و قبل از هر مذاکره‌ای، قرارداد حفظ محرمانگی (NDA) را با هم امضا کنید. اگر در حین پیشرفت کسب‌وکارتان، ایده، محصول یا دارایی فکری خاصی به‌دست آورده‌اید، در اولین فرصت، دستاورد خود را نزد مراجع قانونی مربوطه، ثبت کنید؛ از ارائه و افشای آن در کنفرانس‌ها و در قالب مقاله نیز جدا خودداری کنید. زیرا در‌صورت کپی‌برداری و سرقت آن دستاورد، دست‌تان به هیچ‌جا بند نخواهد بود!سعی کنید در تمام مراحل و قبل از تمام مذاکرات و قراردادها، با یک مشاور حقوقی مسلط به قوانین کسب‌وکار (خصوصا کسب‌وکارهای فضای مجازی)، مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *