نابسامانی ارائه خدمات ارزی به دانشجویان در وزارت بهداشت

نابسامانی ارائه خدمات ارزی به دانشجویان در وزارت بهداشت

  جزئیات تحصیل دندانپزشکی در فرانسه در سال 2018

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای اخیر جمع زیادی از دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اعتراض به انتقال دانشجویان از دانشگاه های خارجی به این دانشکده تجمع کرده اند و خواستار توضیح مسئولان در این زمینه شدند.

اما زمینه این موضوع از کجا آغاز شد؟ در مردادماه به دلیل نوسانات ناگهانی ارز وزارت بهداشت اعلام کرد که دانشجویان ایرانی خارج از کشور که ۳۶ واحد درسی گذرانده اند و در دانشگاه های معتبر تحصیل کرده اند، می توانند برای انتقال به دانشگاه های داخل کشور اقدام کنند.

ناگهان بیش از ۲ هزار نفر که پیش از این تحصیل خود را در خارج از کشور آغاز کرده بودند، متقاضی ورود به دانشگاه های داخلی شدند. این در حالی بود که ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی بسیار محدود است و تنها در کنکور چیزی کمتر از ۳ هزار نفر در رشته های دکتری حرفه ای پذیرفته می شوند.

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در ابتدای شهریورماه ۹۷ به دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های مورد تایید کشور مجارستان و اسلواکی که متقاضی انتقال به دانشگاه های علوم پرشکی داخل کشور هستند اعلام کرد که باید امور مربوط به تشکیل پرونده و بررسی درخواست انتقال خود را به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی ارائه دهند.

بر اساس اعلام این مرکز کلیه متقاضیان انتقال از دانشگاه های مجارستان و اسلواکی که شرایط آیین نامه های مربوطه، مصوب شورایعالی برنامه ریزی ۲۲ اردیبهشت ۸۸ (ورودی های قبل از ژانویه ۲۰۱۷) و تاریخ ۲۰ دی ۹۴ (ورودی های بعد از ژانویه ۲۰۱۷) را دارا بودند باید ضمن ثبت نام در سامانه انتقال مرکز خدمات آموزشی از تاریخ ۵ شهریور ۹۷ با در دست داشتن اصل مدارک به معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کنند.

شایعه انتقال خارج رفته های مسئولان

در همین زمان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در اطلاعیه ای به این دانشجویان اعلام کرد که با دردست داشتن اصل و تصویر مدارک تا تاریخ ۱۰ شهریورماه ۹۷ به صورت حضوری به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه کنند.

همین امر موجب شد که خبری دهان به دهان بچرخد و خشم دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را برانگیزد. شنیده شد که در جریان این نقل و انتقال پرونده حدود ۱۰۰ دانشجوی انتقالی از دانشگاه های کشورهایی چون فیلیپین، مجارستان، اسلواکی که بعضا دارای وابستگی هایی به مدیران و مسئولان هستند برای قبول و تائید تحصیل به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرستاده شده است.

تغییر ناگهانی رئیس دانشکده

این موضوع که با واکنش دانشجویان مواجه شد به شایعات زیادی در فضای مجازی دامن زد. این شایعات تا آنجا پیش رفت که گفته شد محمد جعفر اقبال رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در اعتراض به فشارهای وارده به دانشگاه جهت انتقال دانشجویان خارجی به این دانشکده از سمت خود استعفا داده است. البته دانشگاه این موضوع را رد کرده است اما تغییر ناگهانی ریاست دانشکده، رد موضوع را در هاله ای از ابهام قرار داد.

به موجب حکم رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در تاریخ دوم مهرماه ۹۷ یعنی یک روز پس از تجمع دانشجویان دندانپزشکی در صفحه اصلی دانشگاه قرار داده شد، دکتر محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محسن دالبند دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه و معاون اداری و مالی دانشکده دندانپزشکی را به عنوان سرپرست دانشکده دندانپزشکی منصوب کرد.

اما اعتراضات دامنه دار دانشجویان موجب شد که معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برابر دانشجویان حاضر شود و به دغدغه این دانشجویان پاسخ دهد.

بر اساس خبری که در سایت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درج شده است دکتر امیر محسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه در دیدار با دانشجویان دندانپزشکی درباره حضور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تاکنون هیچ دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور در نیمسال تحصیلی مهرماه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرش نشده است و برای پذیرش آنها در نیمسال های تحصیلی آتی نیز تصمیمی اتخاذ نشده است.

ضیایی مبنای پذیرش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نخبگی عنوان کرد و اظهار داشت: در پذیرش دانشجویان در ظرفیت های دانشگاه بسیار حساس هستیم و به لحاظ علمی، گزینش و نظارت های جدی صورت می گیرد. مطالبات علمی و آموزشی دانشجویان در اسرع وقت رسیدگی و نتیجه آن اعلام می شود.

نمایندگان دانشجویان در این دیدار خواستار توسعه زیرساخت های آموزشی و حرکت در مسیر استانداردها شدند. حضور دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور و احتمال افت کیفیت تحصیلی از دیگر دغدغه های دانشجویان بود.

اما در خبری دیگر که از سوی دانشجویان در فضای مجازی درباره این دیدار منتشر شده است دکتر ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در واکنش به اعتراضات به پذیرش دانشجویان خارج نشین گفته است فقط آزمون کنکور را نباید ملاک نخبه بودن دانشجو دانست. یعنی نباید فکر کرد که اگر دانشجویی از ‏یک آزمون با عنوان کنکور عبور نکرده، حتما بی استعداد است. در واقع ‏وزارت بهداشت با این مصوبه به دانشجویان ایرانی کمک کرده و این تسهیلات را برای رفاه حال خانواده‌های آنان در نظر گرفته ‏است.

وی یادآور شده است: وزارت بهداشت برای انجام ‏مصاحبه دانشجویان خارج از کشور، این افراد را بین دانشگاه‌های علوم پزشکی مختلف توزیع کرده که چیزی حدود ۳۰۰ نفر نیز ‏برای انجام مصاحبه به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی معرفی شده اند.

دوراهی وزارت بهداشت …

حال وزارت بهداشت بر سر دوراهی حمایت از خانواده های دانشجویان در جریان نوسانات ارزی و وجود کمبودهای دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه دانشگاه های شهر تهران و پذیرش های محدود مانده است.

از سوی دانشجویان داخل کشور در دانشگاه های علوم پزشکی با شرایطی مانند کمبود استاد، فضای آموزشی، تجهیزات و کمبودهای خوابگاهی مواجه اند. از سوی دیگر خانواده هایی که فرزندان شان با هزینه های سنگین ارزی در خارج تحصیل می کنند دیگر امکان حمایت مالی از فرزندان شان را ندارند و دست به دامان ارز دانشجویی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *