ولایتی: تمدن ایرانی نباید به زبان فارسی محدود شود

 

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جلسه 199 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در ابتدای این جلسه برخی از اعضا نظرات خود را درمورد همایش گرامیداشت شیخ محمود شبستری» و همایش گرامیداشت امام محمد غزالی ارائه کردند.
در ادامه جلسه، طرح تحقیقاتی تعریف و تعیین حدود ایران فرهنگی ارائه شد که در این طرح تحقیقاتی با تبیین مؤلفه‌ها و عناصر ایران فرهنگی که در حوزه تمدنی ایران قرار می‌گیرد، الزامات و بایسته‌های تحقق این هدف مورد اشاره قرار گرفت.
علی اکبر ولایتی هم در این زمینه گفت: فرهنگ ایرانی یکی از محورهای مهم فرهنگ اسلامی است و این فرهنگ باید بدون هرگونه تنش و اختلاف افکنی، ترویج شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اکثر بزرگان و مفاخر تمدن اسلامی به زبان فارسی اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند.
اعضای کمیته نیز در این نشست به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: مردم‌ بنیان بودن حرکت به سمت شکل‌گیری مجدد حوزه تمدن ایرانی اسلامی، دوری از هرگونه جهت‌گیری سیاسی مخرّب در این برنامه و جلوگیری از تخریب آثار مادی و معنوی تمدن اسلامی.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه جلسه اعضای کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به بررسی دستاوردهای همایش هنر و صناعات ایرانی و اسلامی، که چندی پیش در دانشگاه اصفهان برگزار شد، پرداختند.
در گزارشی که درمورد این موضوع توسط رئیس دانشگاه هنر اصفهان ارائه شد، با اشاره به وصول 76 مقاله به دبیرخانه علمی همایش و پذیرش 40 مقاله از میان مقالات، انتشار این مقالات در یک کتاب فاخر و ارائه این مقالات در 3 جلسه و اهدای لوح یادبود به برخی از ارائه‌ دهندگان مقاله در این همایش نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در ادامه جلسه 199 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از همایش ملی تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شده بود، توسط معاون فرهنگی این دانشگاه ارائه شد.
آخرین دستور جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران نیز گزارش مربوط به تدریس مبانی فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی در دانشگاه فرهنگیان بود، که توسط معاون فرهنگی این دانشگاه به استحضار اعضای کمیته رسید.
ولایتی هم پس از ارائه این گزارش گفت: بیش از 200 جلد و عنوان کتاب پیرامون فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف شده و برای آموزش در این زمینه کمبود منابع نداریم.
فراهنگ**9187**1027

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *