تعدادی از دانشجویان نخبه دانشگاه های صنعتی شریف، تهران و بهشتی در خصوص نحوه ارائه تسهیلات نظام وظیفه به نخبگان ظهر امروز مقابل ساختمان این بنیاد تجمع کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، نخبگانی که در مقابل ساختمان بنیاد ملی نخبگان تجمع کرده بودند نامه ای به رئیس جمهور برای رفع مشکلات مربوط به ارائه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به رئیس جمهور نوشتند.

در نامه این نخبگان آمده است:

«ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

ما جمعی از نخبگان و صاحبان استعدادهای برتر این نامه را خدمت حضرتعالی که پیوسته با دیده خرد به آلام جامعه فرهیختگان و نخبگان نگریسته‌اید و با دست تدبیر گره مشکلات جامعه مدنی ایران اسلامی را گشوده‌اید، ارسال می‌کنیم.

جناب آقای رئیس‌جمهور ما مدال‌آوران المپیادهای ملی و بین‌المللی، رتبه‌های برتر کنکور سراسری و مخترعین، خواستار احقاق حقوق مکتسبه خویش از بنیاد ملی نخبگان در زمینه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی هستیم. حقوقی که ضایع شده است و سرنوشت تحصیلی و شغلی بسیاری از ما را دچار اختلال جدی می‌کند.

طبق مقررات سابق بنیاد ملی نخبگان، برای ما نخبگان حقی ایجاد گشته بود که بتوانیم بعد از اتمام مقطع کارشناسی با مراجعه به بنیاد ملی نخبگان از تسهیلات نظام وظیفه بنیاد استفاده کنیم. ولیکن در سال ۹۴ شیوه‌نامه‌ای از طرف رئیس بنیاد ملی نخبگان تصویب شد که استفاده از تسهیلات نظام وظیفه را منوط به فارغ‌التحصیل شدن در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری کرد و حق به وجود آمده ما را از بین برد.

مستحضر هستید که یکایک ما نخبگان نسبت به این تسهیلات برنامه‌ریزی تحصیلی و شغلی کرده بودیم و خود را آماده آزمون‌های شغلی نظیر آزمون‌های حقوقی، مهندسی و … می‌کردیم که همگی مستلزم داشتن کارت پایان خدمت است. ولیکن با تغییر مقررات ناگهانی، آینده شغلی ما را سیاه و مبهم کرده است.

جناب رئیس‌جمهور همان‌طور که به عنوان یک حقوقدان برجسته آگاه هستید.

علی‌رغم ماده ۴ قانون مدنی که مقرر می‌دارد: «اثر قانون نسبت به آتیه است و قانون نسبت به ماقبل خود اثر ندارد» عوامل اجرایی بنیاد ملی نخبگان اثر شیوه‌نامه تازه تصویب شده را به ما نخبگانی را که مشمول آیین‌نامه سابق بوده‌ایم، تسری می‌دهند!

همچنین شیوه‌نامه مصوب ریاست بنیاد ملی نخبگان، آیین‌نامه مصوب ۱۳ خرداد سال ۹۴ هیات امنای بنیاد ملی نخبگان را نیز نقض می‌کند و در خارج از حیطه اختیارات ریاست بنیاد ملی نخبگان اقدام به محرومیت نخبگان از تسهیلات نظام وظیفه مقرر در آیین‌نامه مصوب هیات امنای بنیاد ملی نخبگان کرده است که بر اساس اختیارات مصرح در ماده ۱۱ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان مصوب ۱۰ خرداد سال ۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی، ریاست بنیاد ملی نخبگان چنین اختیاراتی را ندارد.

بدین وسیله تقاضای عنایت ویژه حضرتعالی را در این مورد خواستاریم تا بر اساس تدبیر مشهور مبتنی بر عدل و انصاف جنابعالی ترتیبی اتخاذ فرمایید تا حقوق مکتسبه نخبگان پایمال نگردد و بنیاد مسئول را الزام به وفای عهد فرمایید.»

منبع: مهر