شاید با گذشت یکی دو ترم از طول دوران تحصیل‌تان در دانشگاه با عبارت «کار دانشجویی» مواجه شوید یا حتی یک کار دانشجویی بدست بیاورید اما باید گفت که در واقعیت، کار دانشجویی آن طور که باید و شاید در بین دانشجویان و سراسر دانشگاه‌ها کشور جا نیفتاده است.

به هر صورت، اداره کل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، اخیرا میزان مبلغ «کار دانشجویی» دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید را اعلام کرده است.

بر اساس اعلام اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت و با توجه به اهمیت مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های دانشجویی و در راستای اجرای ماده ۴ و ۵ آیین نامه فعالیت‌های دانشجویی، مبلغ هر ساعت فعالیت کار دانشجویی در سال تحصیلی جدید، برای مقاطع تحصیلی کارشناسی و پایین تر ۳۷ هزار و ۵۰۰ ریال است.

همچنین مبلغ هر ساعت فعالیت « کار دانشجویی» در سال تحصیلی جدید برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری عمومی ۴۵ هزار ریال است.

در فعالیت­‌های خاص دانشجویی به تشخیص هیات رئیسه دانشگاه­‌های علوم پزشکی، سقف ساعت مجاز فعالیت دانشجویی حداکثر تا ۱۰۰ ساعت در ماه و مبلغ ۵۰ هزار ریال به ازاء هر ساعت فعالیت «کار دانشجویی» قابل افزایش است.

کار دانشجویی واقعا چیست؟

معمولا میانه‌ی ترم تحصیلی در دانشگاه‌ها می‌تواند زمینه یادآوری بسیاری از فعالیت‌های دانشجویی باشد که شاید دانشجویان در ایام امتحانات، فرجه، فرصت‌های مطالعاتی و مواردی از این دست، فرصتی برای پرداختن به آن یا حتی فکر کردن درباره‌اش را نداشته باشند.

یکی از فعالیت‌هایی که معمولا برای دانشجویان در حال تحصیل تعریف می‌شود تا بتوانند همزمان با تحصیل، درآمد بخورنمیری بدست بیاورند، کسب تجربه کرده و سابقه کاری برای خود منظور کنند، «کار دانشجویی» است.

کار دانشجویی اما شاید در همین حد هم که در برخی از موارد ممکن است شنیده باشید، مورد سوال و اما و اگرهای فراوانی قرار گرفته است؛ سوالاتی که دانشجویان درباره کار دانشجویی دارند و مرجع خاصی به طور عمومی برای پاسخگویی به ابهامات دانشجویان وجود ندارد.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در گزارش‌های متعددی به مقوله کار دانشجویی پرداخته است و شاید در این باره، سوالات زیادی برای دانشجویانی که مخاطب این رسانه‌ی دانشجویی هستند باقی نمانده باشد اما مثلا هنوز درباره برخی اختلافات میان دانشگاه‌های آزاد و سراسری یا جزئیات کار دانشجویی در هرکدام از آنها به فراخور سوال مطرح شده است.

شرایط لازم برای اشتغال به کار دانشجویی چیست؟

 

 شرایط لاز برای دانشجویان متقاضی کار دانشجویی در دانشگاه‌های سراسری
۱- گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی برای دانشجویان دوره کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای؛ برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی شرط گذراندن یک نیسمال مفروض نیست.
۲- اعلام نیاز واحدهای مختلف موسسه به نیروی انسانی با توجه به شرح وظایف محوله.
۳- تشخیص واحد به کار گیرنده مبنی بر کارایی دانشجو برای اجرای وظایف محوله.
۴- داشتن صلاحیت‌های عمومی و آموزشی به تشخیص معاونت دانشجویی موسسه؛ دانشجویان نمونه، ممتاز و متاهل از اولیت برخوردارند.

شرایط لازم برای دانشجویان متقاضی کار دانشجویی در دانشگاه‌های آزاد
۱- گذراندن حداقل یک نیمسال تحصیلی (فقط برای مقاطع کاردانی وکارشناسی)
۲- داشتن صلاحیت عمومی به تشخیص معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد
۳- نداشتن سابقه محکومیت در کمیته انضباطی واحد
۴- داشتن میانگین کل حداقل ۱۳ برای دوره کاردانی وکارشناسی و ۱۵ برای مقاطع بالاتر

نگاهی هرچند کوتاه و گذرا به مبالغی که به عنوان حق‌الزحمه کار دانشجویی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است، نشان می‌دهد که احتمالا رغبت و انگیزه‌ای از سوی دانشجویان برای مشغول شدن در این کارها ایجاد نشود. هرچند ممکن است سختی‌های زندگی و شرایط سخت اقتصادی برخی از دانشجویان را به همین میزان نیز راضی کند اما تورم ناشی از تلاطم اقتصادی در کشور، حتی اگر هزینه‌های سرسام‌آور اجاره‌بهای خوابگاه و رفت و آمد به دانشگاه و سلف تغذیه و … را در نظر نگیریم باز هم بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آنان را دچار مشکلات اساسی کرده است.

مسئله‌ی پر حاشیه‌ی سنوات، شهریه‌های خاص برای دروس پیش نیاز و جبرانی و مسائلی از این دست که حتی باعث شده تا دانشجویان و خانواده‌های آنان برای تحصیل در د انشگاه‌های دولتی نیز دست به جیب شوند، دیگر جایی برای دستمزدهای کار دانشجویی با میزانی که این روزها برای حق‌الزحمه دانشجویان در نظر گرفته می‌شود باقی نمی‌گذارد.

منبع