از سهمیه‌های آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ بیشتر بدانید

ثبت نام در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ و بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی- دانشجویی کشور از جمعه ۱۶ آذر آغاز شد.  تمامی متقاضیان شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۸ در تمامی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی و بیست و چهارمین المپیاد علمی- دانشجویی کشور می توانند با در نظر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون از ۱۶ آذر در این آزمون ثبت نام کنند. ثبت نام در ۶ گروه آموزشی و ۱۲۶ کدرشته انجام می گیرد. هزینه ثبت نام ۴۵۰ هزار ریال (۴۵ هزار تومان) است که افراد باید با کارت های شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیک آن فعال است آن را پرداخت کنند. ثبت‌نام برای آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته تا روز یکشنبه ۲۵ آذر ۹۷ پایان می‌پذیرد. اما یکی از سوالات داوطلبان در فرآیند ثبت نام این آزمون نحوه محاسبه سهیمه ها است. در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۸، دو نوع سهمیه برای داوطلبان در نظرگرفته شده است.

الف) سهمیه رزمندگان:
الف) رزمندگانی که براساس ماده ۱ و تبصره های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهادکشاورزی مورد تائید نهائی قرار گیرد. بدیهی است در صورت تأیید نهایی توسط ارگا نهای ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می گردند.

از سهمیه‌های آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ بیشتر بدانید

تبصره ۱: داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین) در صورت عدم تایید سهمیه و درج سهمیه آزاد بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحدهای تابعه شهرستان های محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

تبصره ۲: کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت می باشد. لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.

تبصره ۳: مناطق عملیاتی براساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می شود.

تبصره ۴: مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت های خدمتی پرسنل وزارتخانه ها، سازمان ها وارگان های نظامی در جبهه و نیز طرح ۶ ماهه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی شود.

تبصره ۵: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمیشوند.

تذکر مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون های ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سنوات گذشته شرکت کرده اند لازم است برا ی استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل نمایند.

ب) سهمیه ایثارگران
جانبازان ۲۵ % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ % و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همچنین همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر برای استفاده از سهمیه ایثارگران بایستی نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثب تنامی اقدام نمایند.

براساس قوانین فوق:
بیست و پنج درصد ( ۲۵ %) ظرفیت هر کدرشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵ % ظرفیت)

پنج درصد ( ۵%) ظرفیت هر کدرشته محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ % و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۵% ظرفیت)

همچنین براساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) ۷۰ % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کدرشته محل می باشد.

ظرفیت در کدرشته محل هایی به سهمیه های فوق تخصیص می یابد، که امکان گرد کردن ریاضی(بیش از ۰٫۵) برای آنها وجود داشته باشد.