معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان گفت: ۴۳۸ نفر داوطلب برای ۸۶ صندلی در ۱۵ رشته مقطع دکتری دانشگاه هرمزگان پرونده تشکیل داده و وارد رقابت شده اند.

به گزارش ایرنا محمدرضا سمتی دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه دو رشته مهندسی امسال متقاضی پذیرش دانشجو دکتری نبوده اند، اظهار داشت: این افراد در چهار دانشکده شامل علوم پایه ، علوم انسانی ، کشاورزی و منابع طبیعی، علوم و فنون دریایی پذیرش می شوند و دانشکده فنی و مهندسی امسال متقاضی دوره های دکتری به دلیل تعداد زیاد دانشجو نبوده است.
وی ادامه داد: یکی از دانشکده ها برای افزایش کیفیت آموزش دانشجویان کنونی مقطع دکتری خود متقاضی پذیرش دانشجو در سال جاری نبود.
وی رشته های مقطع دکتری که در آنها پذیرش دانشجو صورت می گیرد را شامل برنامه ریزی درسی ، مشاوره ، زبان و ادبیات فارسی ، سنگ شناسی زمین و رسوب شناسی ، پترولوژی ، جانوران دریا، ریاضی محض گرایش آنالیز ، فیزیک دریا ، هواشناسی ، بیووتکنولوژی و ژنتیک مولکولی محصول های باغبانی ، تکثیر و پرورش آبزیان ، مهندسی شیلات گرایش تولید و بهره برداری ، بیابان زدایی ، علوم و مهدسی آبخیزداری گرایش آب و علوم و مهندسی آبخیز داری گرایش زمین عنوان کرد.
سمتی بیان کرد: امسال آزمون سازمان سنجش حالت تخصصی نداشت و فیلترینگ اولیه در اندازه اطلاعات مقطع کارشناسی و استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی برای داوطلبان بود.
وی اشاره کرد : داوطلبان در مرحله اول امتیازهایی کسب کردند که سازمان سنجش آنها را به دانشگاه ها اعلام کرد و از دانشگاه ها خواست حد نصاب برای مراجعه داوطلبان دوره های دکتری تعیین کنند.
این مدرس دانشگاه ابراز داشت: التبه سازمان سنجش حد نصاب پیشنهادی نیز به دانشگاه ها اعلام کرده بود که دانشگاه می توانستند بالاتر از آن و یا پایین تر انتخاب کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان افزود: چون اولین بار بود این حد نصاب ها را برعهده دانشگاه ها قرار می گرفت این دانشگاه ترجیح داد برای سال اول همان حد نصاب پیشنهادی سازمان سنجش را ملاک قرار دهد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان اضافه کرد: از ۱۶ خرداد ارزیابی و مصاحبه داوطلابان ورود به مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه آغاز شده و تا ۱۸ خرداد ادامه می یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان اشاره کرد: ارزیابی تخصصی شامل سه قسمت سوابق آموزشی ، سوابق پژوهشی و مصاحبه می شود که هر گروه آموزشی به داوطلبان می دهد.
سمتی اظهار داشت: در مجموع ۲۰ درصد نمره دوره اول امتحانات که سازمان سنجش برگزار کرده و ۸۰ درصد نمره ارزیابی تخصصی نمره نهایی داوطلبان را تشکیل می دهد.
به گفته وی، داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع دکتری براساس پیشنهادهایی که از دانشگاه های مختلف دارند یک دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند.
وی اضافه کرد: از دوم تا ۱۱ مرداد برای تعهد گرفتن دانشگاه ها از پذیرفته شدگان توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعیین شده است.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان بیان کرد: بازه زمانی دیگری نیز برای اخذ تعهد از لیست ذخیره تعیین شده است تا ظرفیت خالی دانشگاه ها پر شده و نتایج دکتری اعلام شود.
سمتی در خصوص ظرفیت پذیرش مقطع کارشناسی ارشد نیز ابراز داشت : در این مقطع نیز ظرفیت پذیرش ۵۲۷ نفر در ۴۶ رشته دانشگاه هرمزگان وجود دارد.
به گفته معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان ، در بخش پذیرش دانشجوهای استعدادهای درخشان نیز ۷۹ پرونده کارشناسی ارشد و۳۷ پرونده دکتری تشکیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس آیین نامه وزارت علوم ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش در هر رشته را می توان به استعدادهای درخشان اختصاص داد.
وی ادامه داد: برای رعایت عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو از داوطلبان کارشناسی ارشد استعدادهای درخشان مصاحبه تخصصی صورت می پذیرد.
وی بیان داشت: این دانشگاه دارای ۲۰۰ عضو هیات علمی مقیم و چندین عضو هیات علمی مامور به تحصیل و شش هزار دانشجو است که یک هزار و ۴۰۰ نفر از دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۸۵ دانشجو در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان خاطر نشان کرد: در سال جاری مجوز رشته اقلیم شناسی گرایش مخاطره های آب وهوایی در مقطع کارشناسی ارشد از شورای گسترش وزارت علوم دریافت و به سازمان سنجش اعلام شده است.
وی در خصوص رشته های مقطع کارشناسی ارشد در دست بررسی دانشگاه هرمزگان نیز اشاره کرد: رشته های مهندسی صنایع ، مهنسی برق گرایش قدرت، مهندسی کشاورزی گرایش آبیاری و ذهکشی و زیست دریا گرایش گیاهان دریایی نیز در حال بررسی هستند تا در صورت تصویب شورای گسترش نسبت به راه اندازی آنها اقدام شود.
سمتی در خصوص دانشکده نفت نیز گفت: قرار بود نیرو و مکان را دانشگاه هرمزگان تامین کند ووزارت نفت نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم اقدام کند ولی تعاملی که باید در سطح وزرا ایجاد شود بوجود نیامده است.
وی تاکید کرد: دانشگاه هرمزگان نسبت به تامین نیرو با استفاده از بورس کردن افراد اقدام کرد ولی به دلیل ایجاد نشدن دانشکده افراد تحصیل کرده در مکان هایی خارج از رشته تخصصی خود مشغول به کار شده اند.
معاون آموزشی وتحصیلات تکمیلی دانشگاه هرمزگان خاطر نشان کرد: بودجه های این دانشگاه به اندازه ای نیست که قادر باشد هزینه های احداث دانشکده نفت به خصوص با تجهیزات پیشرفته مود نیاز آنرا تامین کند.