راه‌اندازی دفتر مشترک همکاری‌های علمی و فناوری ایران و روسیه

به گزارش ایرنا، محمدمهدی طهرانچی در خصوص سفر اخیر به روسیه گفت: این سفر برای برگزاری سومین کمیسیون عالی همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور بود.
وی افزود: دستاورهای کمیسیون‌های گذشته مرور شد و برنامه‌ریزی برای اقدامات آینده نیز صورت گرفت؛ در سال گذشته اولین نشست روسای دانشگاه‌های دو کشور را برگزار کردیم و در این کمیسیون برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری دومین نشست مشترک روسای دانشگاه‌های ایران و روسیه به میزبانی تهران در مهر امسال انجام شد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به دستاوردهای این سفر گفت: برنامه‌ریزی برای راه‌ اندازی دفتر مشترک همکاری‌های علمی و فناوری دو کشور یکی از مهمترین نتایج تشکیل جلسه کارگروه دانشگاه بود.
طهرانچی افزود: مقرر شد برای ارتباط بیشتر دانشگاه‌های ایران و روسیه در زمینه انجام پروژه‌های مشترک، رئیس دانشگاه ایالتی مسکو و رئیس دانشگاه شهیدبهشتی پیگیری‌ها و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

** بررسی زمینه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های آلمان
در بازدید رئیس دانشگاه تهران از دو دانشگاه آلمانی، زمینه‌های همکاری بین دانشگاه تهران و دانشگاه‌های آلمان بررسی شد.
به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران از دو دانشگاه لایپزیگ و درسدن بازدید و زمینه‌های همکاری مشترک را بررسی کرد.
در این دیدار رئیس دانشگاه تهران و هیأت همراه پس از گفت‌ وگو با پروفسور «بیت ای شاکینگ» (Prof. Beate A. Schucking) رئیس دانشگاه لایپزیگ و معاونان این دانشگاه در زمینه‌های مختلف همکاری علمی بویژه در زمینه‌های علوم انسانی به توافق رسیدند.
زمینه‌های دیگر همکاری با دانشگاه مذکور، شرق‌شناسی و نیز ارتقای زبان و ادبیات آلمانی در دانشگاه تهران با همکاری دانشگاه مذکور بود.
همچنین رشته‌های پزشکی و دامپزشکی، بیولوژی، بیوشیمی و بیوفیزیک، دیابت، از جمله زمینه‌های مورد علاقه دانشگاه لایپزیگ برای همکاری با دانشگاه تهران اعلام شد.
پس از گفت‌ وگو با رئیس دانشگاه لایپزیگ، هیأت دانشگاه تهران از بخش‌های مختلف دانشگاه آلمانی از جمله بخش علوم انسانی دیجیتال بازدید کردند.
در ادامه این بازدید، رئیس دانشگاه تهران، و دکتر قهرمانی معاون بین‌الملل دانشگاه، با پروفسور هانس مولر اشتاین هاگن (Prof. Hans Muller-Steinhagen) رئیس دانشگاه فنی درسدن، و معاونان پژوهشی، آموزشی و بین‌المللی دانشگاه مذکور ملاقات کردند.
در این دیدار یادداشت تفاهم همکاری نیز بین این دو دانشگاه به امضا رسید. همچنین مقرر شد دانشگاه تهران با مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاهی معروف آلمان نظیر هومبولت، ماکس پلانک و غیره همکاری کند؛ زمینه‌های مورد توافق همکاری آب، حمل ونقل، مواد، انرژی و دیگر رشته‌های فنی بود.
همچنین دو طرف موافقت کردند که موضوع اعزام 10 دانشجوی دکتری را که در پروژه‌های مشترک فعالیت ‌می‌کنند بصورت سالیانه با نظارت استادان تبادل کنند.
فراهنگ ** 9187 ** 1071

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *