افزایش 50 برابری ارجاع به مقالات صنعتی شریف در 5 سال اخیر

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر مسعود تجریشی روز یکشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف ضمن ارائه عملکرد پژوهشی این دانشگاه اظهار داشت: سرانه مقاله اعضای هیات علمی دانشگاه شریف، 3 است که رقم نسبتا قابل قبولی به شمار می آید.
وی با بیان اینکه میزان پژوهانه دانشگاه صنعتی شریف طی چهار سال گذشته تقریبا یکسان مانده است، رقم پژوهانه اعطایی به هیات علمی این دانشگاه را در سال جاری حدود 33 میلیارد ریال اعلام کرد.
تجریشی یکی از دلایل کاهش حضور اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در کنفرانس های بین المللی و همچنین فرصت های مطالعاتی خارجی طی چند سال اخیر را کافی نبودن حمایت های مالی در این زمینه ذکر کرد و گفت: به منظور تشویق استادان به فعالیت های بین المللی، امسال مبلغ حمایتی برای فرصت های مطالعاتی خارج را سه برابر افزایش دادیم.
وی با ابراز تاسف از اینکه هدفگذاری دانشگاه شریف درخصوص پذیرش دانشجوی پسادکتری به طور کامل در سال جاری محقق نشده است، بیان داشت: بنا داشتیم در سال جاری حداقل 70 دانشجوی پسا دکتری جذب کنیم که فقط 47 مورد آن تحقق یافت و با اینکه در این زمینه نسبت به دانشگاه های داخل کشور وضعیت بسیار بهتری داریم اما در مقایسه با دانشگاه MIT آمار 50 به 1400 هستیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف درباره برنامه حمایت از هسته های پژوهشی برنامه محور (گرنت) دانشگاه شریف نیز توضیح داد: اولین دوره اعطای این گرنت از شش ماه دوم سال گذشته آغاز شد که از مجموع 97 طرح پژوهشی متقاضی، 29 طرح پذیرفته شد و هرکدام بین 200 تا 300 میلیون ریال حمایت شدند.
وی با بیان اینکه حوزه های آب، محیط زیست و سلامت در اولویت حمایت های پژوهشی صنعتی شریف قرار دارند، افزود: در سال جاری نیز 60 طرح پژوهشی تعریف و ارائه شد که 45 طرح مورد موافقت قرار گرفت و از این تعداد، 34 طرح موفق به دریافت گرنت دانشگاهی و 11 طرح نیز موفق به دریافت گرنت مشترک دانشگاه و صنعت شدند.
تجریشی در زمینه اجرای طرح های ارتباط با صنعت در دانشگاه شریف نیز گفت: با وجود اینکه در فاصله سال های 91 تا 94، رشد اقتصادی کشور از مثبت 5 به منفی 5 رسید اما سعی کردیم دچار افت نشویم و در سال جاری حدود 620 میلیارد ریال قرارداد با بخش های صنعتی داشتیم.
وی کمبود فضای فیزیکی را از مشکلات اصلی دانشگاه صنعتی شریف برشمرد و گفت: به دلیل کمبود جا قادر به پاسخگویی واحدهای فناور متقاضی استقرار در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه نیستیم و برای گسترش فعالیت های خود باید هشت هزار مترمربع فضای دراختیار فعلی را به 35 هزار متر مربع برسانیم.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف همچنین به تقاضای بیش از ظرفیت موجود برای چاپ مقاله در مجلات این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: امکان چاپ 182 مقاله در مجلات دانشگاه برای سال 95 وجود دارد و 300 مقاله دیگر نیز در انتظار چاپ داریم و این تقاضا برای مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان بیشتر است.
آیین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه صنعتی شریف با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سعید سهرابپور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، دکتر محمود فتوحی رئیس این دانشگاه به همراه اعضای هیات علمی برگزار شد.

منبع مطلب : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *