تعامل با وزارت علوم از اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است

تعامل با وزارت علوم از اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است
تعامل با وزارت علوم از اهداف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است

به گزارش عصر دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، ابوذر ابراهیمی ترکمان به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات و استفاده بهینه از توان و ظرفیت های موجود و افزایش تعامل با حضور در دانشگاه تهران با محمود نیلی احمدآبادی دیدار و گفت وگو کرد.
ابراهیمی ترکمان ضمن برشمردن اهمیت توسعه روابط فرهنگی ایران با سایر کشورها، اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران، معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی به جهانیان را دنبال می کند که این مهم از طریق اجرایی شدن امضا و انعقاد تفاهم نامه های همکاری صورت می گیرد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: بحث توسعه فعالیت های فرهنگی ایران در خارج از کشور، کاری بس دشوار است و تحقق آن نیازمند تعیین و تنظیم زیرساخت های مدون و همسو با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که در ابتدا باید ذائقه کشور هدف را شناسایی و در ثانی نسبت به ایجاد همکاری های روزافزون، اقدامات لازم را انجام دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر بسط و گسترش مسائل فرهنگی ایران در خارج از کشور به ویژه در حوزه فیلم و ادبیات، از ایران به عنوان کشوری با فرهنگ و تمدن بسیار غنی یاد کرد.
وی همچنین کار فرهنگی را کار مینیاتوری توصیف کرد و افزود: کار فرهنگی برای مشخص کردن مرزهای فرهنگی کشور است که اجرایی شدن این مهم نیازمند کارگیری افراد متخصص و توانمند در عرصه فرهنگ است تا روابط ما را با سایر کشورها توسعه دهد.
ابراهیمی ترکمان،همچنین ضمن تشریح فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور، بیان کرد: نمایندگی‏های فرهنگی که با نظارت این سازمان به گسترش پرتو اسلام و تحکیم پیوندهای اسلامی در خارج از کشور می پردازند، توانسته‏اند با توجه به جایگاه و رشد علمی روزافزون و ظرفیت های موجود در دانشگاه‏های سراسر کشور، نسبت به تبادل هیات های علمی ـ دانشگاهی، پشتیبانی از محققان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با هدف تکمیل پایان نامه‏های تحصیلی در حوزه‏های اسلام شناسی، ایران شناسی و زبان فارسی اقدام کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز علاقه مندی خود به همکاری با دانشگاه های کشورمان اظهار کرد: از آنجایی که ایران توانسته به جایگاه علمی و فرهنگی توانمند و قابل ستایشی دست یابد، باید این ارزش های فرهنگی و علمی را به صورت سازمان یافته و استراتژیک در خارج از کشور تعریف کنیم که یکی از مراکز مهم این عرصه دانشگاه تهران برشمرده می شود.

** معرفی فعالیت های دانشگاهی در خارج از کشور
وی پیشنهاد داد تا بروشوری از اهم فعالیت های دانشگاه تهران تهیه و برای توزیع در خارج از کشور به زبان های دیگر ترجمه شود و می توانند پایگاه های اینترنتی که به عنوان مرجع در اختیار دانشجویان خارجی قرار می گیرد را به روز رسانی کنند تا بحث تعامل روزافزون را در آینده ای نزدیک میان دانشجویان غیر ایرانی با دانشگاه تهران را داشته باشیم.
ابراهیمی ترکمان با اشاره به وجود فارغ التحصیلان و نخبگان دانشگاهی در خارج از کشور، پیشنهاد تشکیل مجمع داد و گفت: دانشگاه تهران برای هم افزایی و هماهنگی میان فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان که هم اکنون در خارج از کشور به سر می برند، می تواند مجمعی را به طور سالانه برگزار کند که این مهم باید از طریق زیرساخت های قانونی پایه گذاری شود.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: یکی از برنامه هایی که این سازمان در دستور کار خود قرار داده، تعامل با وزارت علوم است که در پی آن تعداد پنج نفر از رایزنان فرهنگی کشورمان به عنوان نماینده رایزن علمی نیز به اجرای طرح های علمی و پژوهشی می پردازند؛ از این رو می توانیم زمینه ملاقات شما با رایزنان جدید فرهنگی را فراهم تا در حین مأموریتی که دارند به انجام فعالیت های علمی ـ پژوهشی همچون انعقاد تفاهم نامه همکاری، بپردازند.
ابراهیمی ترکمان به توسعه روابط فی مابین سازمان فرهنگ با دانشگاه تهران تأکید کرد و گفت: با توجه به وجود بسترهای مناسب برای همکاری این سازمان و دانشگاه تهران می توان روند اجرایی برنامه های علمی در خارج از کشور را از طریق امضا و انعقاد تفاهم نامه های همکاری فی مابین تسری بخشید.
وی در ادامه سخنان خود به اعطای فرصت های مطالعاتی، اعزام اساتید و حمایت از تأسیس کرسی های دانشگاهی در خارج از کشور، برگزاری دوره های دانش افزایی ویژه اساتید، محققان و دانشجویان خارجی مقاطع دکتری و اعطای بورس تحصیلی اشاره کرد.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما به عنوان بازوی دانشگاه تهران می توانیم بحث اجرای موافقت نامه های علمی و فرهنگی و همچنین، بورسیه شدن دانشجویان خارجی به ایران و بالعکس را پیگیری کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این سازمان به عنوان متولی بحث و گفت وگوی دینی میان ادیان الهی که پیرامون چالش ها و گرفتاری های بشر است، به برگزاری نشست های تخصصی می پردازد.

**ضرورت تشکیل کارگروه
وی با اشاره به فعالیت‏های مرکز گفت وگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ گفت: این سازمان تاکنون نشست های بسیاری میان دانشمندان مسلمان با سایر ادیان برگزار کرده و با اعزام هیات های مختلف در گفت وگو با سایر ادیان شرکت کرده است؛ بنابر سلسله برنامه های تخصصی این مرکز، پیشنهاد می کنم برخی از این گفت وگوها در محل دانشگاه تهران برگزار شود تا رهبران دینی و مسئولان دانشگاهی خارج از کشور به هنگام سفر به کشورمان با دستاوردهای علمی دانشگاه تهران که همسو با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، از نزدیک آشنا شوند.
ابراهیمی ترکمان در پایان به ضرورت تشکیل کارگروهی فی مابین سازمان فرهنگ و دانشگاه تهران تأکید کرد و گفت: برای تحقق مفاد و اهم برنامه هایی که قرار بر این داریم نسبت به آن اقدامات لازم را اجرایی کنیم، لازم است تا کارگروهی مشترک تشکیل دهیم تا هر شش ماه یکبار پیشرفت برنامه ها را اعلام کنند.

**تحصیل 250 فارسی آموز به طور سالانه در دانشگاه تهران
رییس دانشگاه تهران در ادامه این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دانشگاه گفت: ظرفیت های دانشگاه تهران می تواند در توسعه اقتصادی کشورمان نقش بسزایی داشته باشد، چراکه یکی از پایه های اصلی فعالیت های اقتصادی داد و ستد برشمرده می شود.
محمود نیلی احمدآبادی با بیان اینکه سالانه بیش از هزار دانشجو در دانشگاه تهران فارغ التحصیل می شوند اظهار کرد: با توجه به علاقه مندی دانشجویان ایرانی و غیر ایرانی به جایگاه علم و دانش درصدد آن هستیم تا با بهره گیری از ظرفیت های سازنده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بتوانیم بحث بورسیه این دانش پژوهان را بسط و توسعه دهیم.
نیلی احمدآبادی در ادامه سخنان خود ضمن اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای تشکیل انجمنی ویژه فارغ التحصیلان گفت: با تشکیل این انجمن می توان شاهد حضور نخبگان علمی در یک بستر و فضایی سازمان یافته بود که بالطبع می تواند در زمینه ارتقای سطح کیفی در تمامی سطوح و مبادلات دانشگاه تهران با دانشگاه های سراسر کشور مؤثر واقع شود.
رییس دانشگاه تهران به لزوم آموزش زبان فارسی و تعلیم فارسی آموزان در اقصی نقاط دنیا تأکید کرد و گفت: یکی از مزیت هایی که ما می توانیم در سطح دنیا بدان عمل کنیم بحث آموزش زبان و ادبیات فارسی است؛ در این مسیر به دلیل اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دارای سابقه مطلوبی است، می توان آینده بسیار خوبی را در توسعه تعاملات علمی و دانشگاهی دانشگاه تهران با سایر دانشگاه های خارج از کشور پیش بینی کرد.
وی ضمن تشریح فعالیت های دانشگاه تهران در زمینه زبان فارسی گفت: دانشگاه تهران از سابقه 80 ساله در حوزه زبان فارسی برخوردار است و سالانه 250 نفر در این رشته تحصیل می کنند که این ارقام با توجه به امکانات مطلوبی که این دانشگاه از آن برخوردار است، رو به افزایش خواهد بود.
نیلی احمدآبادی به ایجاد حلقه ارتباطی میان دانشگاه تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تأکید کرد و گفت: این دو مرکزمی توانند حلقه ارتباطی مؤثری برای یکدیگر واقع شوند و به معرفی پیشرفت های علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور بپردازند.
به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار عباس خامه یار، معاون بین الملل، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی، محمد علی ربانی، رییس مرکز مطالعات فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین، سیداحمدرضا خضری، مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران و محمدباقر قهرمانی، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران حضور داشتند.

منبع مطلب : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *