شورای نگهبان با معافیت‌های جدید سربازی مخالفت کرد

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ اواخر اردیبهشت ماه، نمایندگان مجلس نهم در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی ۵ این لایحه پرداختند و با این ماده با ۱۴۸ رای موافقت کردند. این تعداد رای موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها ۱۲ نماینده به آن رای مخالف دادند و ۶ رای ممتنع ثبت شد.

یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد.

همه تغییراتی که نمایندگان مجلس در قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعمال کردند در این خبر قابل مشاهده  است.

اما امروز روابط عمومی شورای نگهبان، اعلام کرد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر این شورا به شرح زیر است:

علی‌رغم اشکالات و ابهامات متعددی که بر این مصوبه وارد است نظر به اینکه علاوه بر اصلاحات و الحاقاتی که در متن لایحه تقدیمی دولت توسط مجلس به عمل آمده کلاً در ۵۰ ماده به تصویب رسیده است با عنایت به اینکه قریب به ۷۰ ماده به عنوان مواد الحاقی به آن افزوده شده است از آنجا که لایحه دولت با مصوبه مجلس ماهیتاً اختلاف فاحش پیدا کرده و موارد اضافه شده به خصوص مواد الحاقی از مصادیق طرح موضوع اصل ۷۴ قانون اساسی محسوب نمی‌شوند و اصلاحات مذکور در اصل ۷۵ نیز در مورد آنها صدق نمی‌کند و این امور عرفاً اصلاح در لایحه نیز محسوب نمی‌گردد لذا مصوبه مرقوم مغایر اصول فوق‌الذکر شناخته شد.

گفتنی است یکی از مواد الحاقی این لایحه، مربوط به معافیت های سربازی فرزندان ایثارگران بود که مجلس با عنوان دائمی شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، به لایحه دولت افزود. متن کامل لایحه دولت و الحاقات مجلس را اینجا و مستندات شورای نگهبان درباره مغایرت ماده های اصلی لایحه با اصول قانون اساسی را اینجا ببینید.