مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان از آغاز فرایند شناسایی برگزیدگان ادبی‌ کشور خبر داد و گفت: بنیاد ملی نخبگان برای برگزیدگان و سرآمدان ادبی کشور تسهیلاتی را در نظر گرفته است.
آرم بنیاد ملی نخبگان

به گزارش  کنکوری ارشد دکترا به نقل از سرویس علمی ایسنا، پرویز کرمی با اعلام این خبر گفت: رسالت بنیاد ملی نخبگان شناسایی آحاد اجتماع نخبگانی در همه زمینه‌ها است، به همین دلیل یکی از اولویت‌های این نهاد در دور جدید، شناسایی و حمایت از اجتماع نخبگانی ادبی است.

وی افزود: بنیاد ملی نخبگان در تلاش است اجتماع نخبگانی ادبی کشور را در سه حوزه «شعر»، «داستان» و «تخصص‌های زبانی-ادبی» شناسایی کند. شایان ذکر است تخصص‌های زبان شامل حوزه‌های نویسندگی، ویرایش، آموزش‌های زبانی، ترجمه، زبان‌شناسی و پژوهش‌های زبانی-ادبی است.

کرمی ادامه داد: از این‌رو پس از تصویب آیین‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی‌کشور»، شیوه‌نامه این آیین‌نامه مشتمل بر یک مقدمه، هشت ماده و دوازده تبصره به منظور ارتقای زبان و ادب فارسی و با هدف شناسایی اجتماعات نخبگانی در زمینه ادبی در چارچوب گفتمان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی، پس از تأیید شورای شناسایی برگزیدگان ادبی به تصویب رییس بنیاد ملی نخبگان رسیده است.

مشاور رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بر این اساس بنیاد با هدف تسهیلِ مسیر فعالیت‌های نخبگانی برگزیدگان ادبی و با همکاری نهادهای ذی‌ربط، تسهیلاتی را به منظور زمینه‌سازی برای «رشد مستعدان برتر ادبی» و «اثرگذاری و الگوسازی از سرآمدان ادبی» به دو رده «سرآمدان ادبی» و «مستعدان برتر ادبی» اعطا می‌کند.

کرمی در ادامه به شاخص‌های شناسایی «مستعدان برتر ادبی» اشاره کرد و گفت: مستعد برتر ادبی، فردی است که در بازه سنی ۱۵ تا ۴۰ سال قرار دارد و بر اساس معیارهایی همچون داشتن «پیشینه برجسته تحصیلی» شامل مواردی از قبیل رتبه‌برتر در آزمون‌های ورودی دانشگاه، برگزیده‌شدن در المپیادهای ادبی، استفاده از جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان، داشتن «فعالیت‌های ادبی» مانند برگزیده‌شدن در رویدادهای ادبی معتبر و یا نگارش کتاب شعر و یا کتاب داستان و همچنین انجام فعالیت‌های «پژوهشی و ترویجی درحوزه ادبیات» شناسایی و معرفی می‌شود.

وی در ادامه خلق آثار فاخر ادبی را یکی از بارزه‌های اصلی «سرآمدان ادبی» برشمرد و اظهار کرد: سرآمدان ادبی، افرادی هستند که در گروه سنی بالای ۴۰ سال قرار داشته و از قریحه و ذوق متمایزی نسبت به دیگران برخوردار هستند و در مجامع ادبی نیز چهره‌ای شناخته‌ شده‌اند. این افراد بر اساس معیارهایی چون «آفرینش آثار فاخر ادبی» مانند دیوان اشعار، داستان‌های کوتاه و یا بلند و آثاری با موضوع نقد ادبی، «اشتهار ادبی» به معنای حُسن شهرت ادبی و علمی در اجتماع‌های تخصصی، «تلاش برای پاسداری از ارتقای زبان فارسی» که در فعالیت‌هایی مانند عضویت در مجامع علمی-ادبی و یا همکاری با برخی نهادهای رسانه‌ای مثل صداوسیما به منظور پاسداشت و ارتقای زبان‌ فارسی، تعریف می‌شود و همچنین داشتن «فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی، ترویجی» در حوزه ادبیات برای ارتقای زبان فارسی در سطح مللی و بین‌المللی، شناسایی و معرفی می‌شوند.

کرمی ادامه داد: شورایی متشکل از مسؤولان مرتبط در دستگاه‌های ذی‌ربط همچون بنیاد ملی نخبگان، وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، فرهنگستان زبان‌وادب فارسی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش‌وپرورش، سازمان تبلیغات‌اسلامی مسؤولیت شناسایی این برگزیدگان را با توجه به چارچوب مصوب هیات‌امنا برعهده دارند.

وی افزود: کارگروه‌های تخصصی برای هر یکی از مصادیق ذکر شده اعم از شعر، داستان و تخصصی‌های ادبی-زبانی در ذیل شورای شناسایی برگزیدگان ادبی تشکیل شده است که فعالان هر حوزه را به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار داده و اسامی را به شورای شناسایی برگزیدگان ادبی ارجاع می‌دهند. در نهایت پس از تأیید افراد انتخاب‌شده توسط شورا و رییس بنیاد ملی نخبگان، برگزیدگان معرفی خواهند شد.

کرمی تصریح کرد: متقاضیان تا ۱۵ مردادماه امسال فرصت دارند، اطلاعات خود را به بنیاد ملی نخبگان ارسال کنند و لازم به یادآوری است که افراد هم می‌توانند به‌شخصه متقاضی این آیین‌نامه باشند و هم از طریق معرفی نهادها و یا سازمان‌های ذی‌ربط وارد این گردونه شوند. پس از طی این مرحله، کارنامه افراد در کارگروه تخصصی و پس از آن در شورای شناسایی برگزیدگان ادبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و پس از ارزیابی فعالیت‌ها، نفرات برگزیده از سوی بنیادملی نخبگان معرفی خواهند شد.

وی سپس با اشاره به تسهیلات درنظر گرفته‌شده برای مستعدان ادبی، گفت: «جایزه قیصر» به یادبود مرحوم قیصر امین‌پور، به مستعدان‌برتر ادبی کشور اعطا خواهد شد و افراد می‌توانند از اعتبارات درنظر گرفته‌شده در ذیل این جایزه مانند «تسهیلات مادی» برای بهره­‌مندی از محضر استادان رشته تخصصی ادبی و نیز کمک‌هزینه «اشتراک نشریات ادبی داخلی‌وخارجی»، «عضویت در مجامع ادبی داخلی و خارجی»، «خرید آثار ادبی»، «شرکت در مجامع ادبی داخلی» و سایر موارد مشابه، درنظرگرفتن امتیاز در جداول «جایزه‌­های تحصیلی دانشجویان صاحب استعداد برتر» و «تسهیلات دانش‌­آموختگان برترِ دانشگاهی» و «تسهیلات فرهنگی و رفاهی»­ شامل هدیه ازدواج، کمک هزینه سفرهای زیارتی، گردشگری ملی و مشابه آن، برخوردار شوند.

کرمی ادامه داد: همچنین به منظور گرامی‌داشت شأن سرآمدان ادبی، «جایزه بیهقی» به پاسداشت مقام ابوالفضل بیهقی به آنان اعطا می‌شود. اعطای اعتبار ادبی«به‌منظور ارتقای فعالیت­های ادب‌پژوهی، انتشار آثار، سفرهای پژوهشی، اشتراک نشریات ادبی داخلی و خارجی، عضویت در مجامع ادبی داخلی و خارجی، خرید آثار ادبی و موارد مشابه»، ایجاد «امکان پذیرش سالانه سه ادب­‌آموز یا سه پژوهشگر پسادکتری» با استفاده از اعتبارات بنیاد، اعطای «اعتبار مالی» برای شرکت در مجامع ادبی داخلی و خارجی، ارائه تسهیلات فرهنگی­ و رفاهی شامل کمک هزینه سفرهای زیارتی، گردشگری ملی، تسهیلات مسکن، بیمه و مشابه آن، اعطای تسهیلات برای استفاده از امکانات ادبی، فرهنگی و هنری در سطح کشوو تجلیل از طریق شناساندن شخصیت و فعالیت­های سرآمد ادبی در مجامع عمومی (از طریق انتشار کتاب یادمان، تهیه فیلم، مصاحبه و …) از جمله اعتبارات جایزه بیهقی برای سرآمدان ادبی است.

وی تصریح کرد: علاوه بر آنچه گفته شد، سرآمدان ادبی که به عنوان عضو هیأت‌علمی در دانشگاه فعال هستند می‌توانند سالانه سه نفر دانشجوی پسادکتری (از بین مستعدان‌برتر ادبی) و سرآمدان ادبی که در دانشگاه فعالیت ندارند، سه نفر ادب‌آموز (از بین مستعدان‌برتر ادبی) جذب کنند و به‌طور ویژه مورد آموزش‌های لازم قرار دهند. هزینه این دوره‌ها نیز توسط بنیاد ملی نخبگان تأمین می‌شود.

وی در پایان گفت: شیوه‌نامه «شناسایی و پشتیبانی از برگزیدگان ادبی» که به منظور تدوین فرایند شناسایی و چگونگی پشتیبانی از مشمولان آیین‌نامه، تصویب شده تا پایان سال ۱۳۹۶ اجرا و سپس اصلاحات لازم در آن اعمال می‌شود.