رویکرد رسانه ای غرب نسبت به عربستان در حال تغییر است

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی ایرنا، صباح زنگنه در نشست بازخوانی فرهنگی ارتباطی و تاثیر مناسبات و سیاست های دولت سعودی در جهان اسلام که در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد افزود: سوالات خبرنگار CNN بیشتر حالت بازجویی و استنطاق داشت و به سوالات یک خبرنگار شبیه نبود.
وی افزود: در آخر مصاحبه این مقام عربستانی را مجبور کرد به چهار مورد مهم اعتراف کند در حالی که اوایل مصاحبه به شدت آنها را تکذیب می کرد که یکی از این موارد استفاده عربستان از بمب خوشه ای در یمن بود که مقام عربستانی بعد از چند بار تکذیب در آخر گفت بله ما از این بمب استفاده کردیم اما فقط یکبار!
زنگنه تصریح کرد: با وجود این مسائل، ما نباید عربستان را به ویژه از نظر رسانه ای نادیده بگیریم. عربستان سعی می کند در برخورد با ایران و عراق از روش آمریکا برای فروپاشی شوروی استفاده کند، در زمان راه اندازی شبکه CNN مخاطبان زیادی را در داخل شوروی سابق جذب کرده و این کار نقش مهمی در انقراض شوروی داشت.
این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اما چرا عربستان چنین رویکردی را در قبال ایران اتخاذ کرده است؟ سیاست عربستان در طول 100 سال گذشته همواره برخورد ملایم با ایران و در مواقعی سیاست «دو ستونی نیکسون» بود و بعد از انقلاب از طریق کمک به صدام این روند دنبال شد ولی همواره از رودررویی مستقیم خودداری می کرد.
زنگنه ادامه داد: دلیل این رودر رویی مستقیم را باید در امضای برجام دانست چرا که باید گفت علیرغم انتقاداتی که به متن برجام وجود دارد، این تعهد بین المللی وضعیت جهانی را از نظر ایران هراسی به سود ما عوض کرد و باعث شد آنهایی که دنبال انزوای ایران بودند تا حد بسیار زیادی شکست بخورند و عربستان هرچقدر تلاش کرد که آمریکا را از توافق با ایران بازدارد موفق به این کار نشد.
وی با بیان اینکه عربستان با اتکا به قدرت مالی خود توانست بعضی کشورهایی را که از نظر اقتصادی به این کشور وابسته اند را در جبهه خود قرار دهد گفت: برخی کشورها یا به کمک اقتصادی مستقیم عربستان احتیاج دارند یا اینکه از طریق اعزام نیروی کار به شبه جزیره به نوعی محتاج این کشورند، به طوری که هشت میلیون نیروی کار از کشورهای خارجی در عربستان مشغول به کار هستند.
وی ادامه داد: عربستان با پول های فراوانی که خرج کرده نویسندگان روزنامه های بزرگی همچون الحیات، الشرق الاوسط را خریده و شبکه ای مثل العربیه را نیز راه اندازی کرده است.
به طوری که الحیات همزمان در 10 کشور چاپ می شود و در هیچ فرودگاه پرواز و هتلی در دنیا نیست که روزنامه های الحیات و الشرق الاوسط در دسترس نباشد.
زنگنه با اشاره به اینکه ما باید شبکه های تلویزیونی خارج از مرزها را که توسط جمهوری اسلامی اداره می شود به طرفداران غیرایرانی خود بدهیم گفت: بهتر است حرف ما از زبان دیگران منتشر شود تا از پذیرش بیشتری برخوردار شود.
وی افزود: در مصر شاهدیم که با وجود میلیاردها دلار نفت رایگانی که عربستان به این کشور می دهد و پول فراوانی که در آنجا در محافل فرهنگی خرج می کند، بازهم در روزنامه های معتبری مثل الاهرام از هر سه مقاله، دو مقاله علیه ایران و یکی به نفع ایران است در حالی که ما هیچ پولی آنجا خرج نمی کنیم.
زنگنه ادامه داد: ما باید از خود بپرسیم آیا باید تسلیم امپراطوری رسانه ای عربستان شویم یا به امپراطوری رسانه ای شرق یا غرب ملحق شویم و این سوال اساسی و محوری ما در جنگ رسانه ای با این کشور است.
سفیر سابق ایران در عربستان تصریح کرد: عربستان مهمتر از بحث های نظامی، اقتصادی و ناموسی، به مباحث تبلیغاتی توجه دارد. این کشور از بابت ایران و عراق احساس خطر بسیار شدیدی می کند چرا که نظام های ایران و عراق جمهوری و سیستم سیاسی عربستان سلطنتی است.
وی ادامه داد: با وجود این همه سرمایه گذاری بازهم در کشور عربی بسیار مهمی چون مصر احساسات ضدعربستانی شدیدی وجود دارد و مردم مصر و رسانه های آن به جای اینکه نسبت به کمک های مالی عربستان دید مثبتی داشته باشند آن را ناشی از سلطه جویی این کشور دانسته و باعث تحقیر خود می دانند.
زنگنه اضافه کرد: برای همین استراتژیک های نسبی، اخیرا یک مثلث طلایی را در خاورمیانه ترسیم کرده اند تا بر پایه آن امنیت، صلح و پیشرفت این منطقه تضمین شود.این مثلث شامل کشورهای ایران، ترکیه و مصر است که قرار است با مثلث طلایی اروپا شامل آلمان، فرانسه و انگلیس پیوند خورده و با همکاری یکدیگر کل جهان به نوع دیگری مدیریت شود و در این فرم جدید اداره جهان، عربستان هیچ جایگاهی ندارد و به همین دلیل این کشور حیات و ممات خود را مبارزه با ایران می داند.

 

منبع مطلب : http://www.irna.ir/fa/News/81918208/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *