افزایش عدالت آموزشی با اختصاص بورسیه دکتری به دانشگاه‌های مناطق محروم

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با اشاره کمبود کادر علمی در برخی رشته های بالینی دانشگاه‌های مناطق محروم و کمتر برخوردار گفت: باید با مساعد‌ت و راهنمایی مجلس و سازمان مدیریت راهکارهایی برای جبران کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های کمتر برخوردار وزارت بهداشت طراحی شود.
دانشجویان پزشکی

دکتر سید علی حسینی در گفت و گو با خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از خبرگزاری ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: وزارت بهداشت در سال ۹۴ دو فراخوان جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرد که قرار شد در فراخوان اول( منتشر شده در ماههای شهریور و مهر) ۱۲۷۶ نفر و در فراخوان دوم ( ماههای بهمن و اسفند) حدود ۱۳۰۰ نفر عضو هیات علمی جذب وزارت بهداشت شوند. در حال حاضر نیز ۷۰۶ نفر از فراخوان اول به طور کامل جذب دانشگاه‌ها شده اند.

وی در ادامه تصریح کرد: معمولا پروسه جذب اعضای هیات علمی در وزارت بهداشت نیازمند حدود ۴ تا ۶ ماه زمان است و اقدامات لازم برای استخدام تمام کسانی که فراخوان جذب آنها در سال ۹۴ اعلام شده در دانشگاه و هیات مرکزی جذب وزارت بهداشت در حال انجام است. این افراد برای سال تحصیلی ۹۵ به عنوان اعضای جدید‌الااستخدام به مجموعه اعضای هیات علمی وزارت بهداشت اضافه خواهند شد.

۳۰ تا ۴۰ درصد فراخوان های جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت بدون داوطلب هستند

دکتر حسینی با بیان اینکه برای ۳۰ تا ۴۰ درصد از فراخوان های جذب اعضای هیات علمی داوطلب وجود ندارد گفت: متاسفانه برخی رشته های بالینی دانشگاه‌های کم برخوردار با کمبود داوطلب برای خدمت به عنوان اعضای هیات علمی مواجه هستند. مثلا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای ۲۲ رشته بالینی،درخواست عضو هیات علمی شد اما به دلیل کمبود داوطلب تنها برای ۵ رشته اعضای هیات علمی جذب شده و ۱۸ رشته بالینی بدون داوطلب هستند.

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت یادآور شد: با توجه به این‌که طی سال‌های گذشته دانشکده‌های پزشکی در شهرستان‌هایی مثل آبادان، گناباد و زابل توسعه پیدا کردند، بنابراین نیاز به اعضای هیات علمی بیشتری در رشته های بالینی خواهیم داشت و از طرف دیگر داوطلبان به سختی حاضر می شوند در دانشگاه‌های کمتر برخوردار به عنوان هیات علمی جذب شوند برای مثال در سال ۹۴ فقط  ۱۴۰۰ نفر هیات علمی جدید الاستخدام به دانشگاه ‌ها معرفی شدند در حالی که نیاز واقعی بسیار بیشتر از این تعداد بود.

راهکارهای وزارت بهداشت برای تقویت کادر علمی دانشگاه‌های مناطق محروم

وی در ادامه خاطر نشان کرد: باید با مساعد‌ت و راهنمایی مجلس و سازمان مدیریت راهکارهایی برای جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های کمتر برخوردار وزارت بهداشت طراحی شود تا بر اساس آن حقوق و مزایای فردی که به صورت تمام وقت جغرافیایی در دانشگاه‌های پزشکی آن هم در مناطق کم‌برخوردار جذب می شوند به‌طور معناداری در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر بیشتر باشد.

به گفته حسینی وقتی قرار است فردی به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه‌های مناطق محروم و کم برخوردار مثل زابل جذب شود با توجه به اینکه اجازه کار در بخش‌های خصوصی نیز به آنها داده نمی‌شود، باید حقوق و مزایای این افراد به ‌طور معناداری با اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مادر و برخوردار متفاوت باشد تا آنها انگیزه‌ خدمت تمام وقت جغرافیایی در این دانشگاه‌ها را داشته باشند.

اولویت داوطلبان بومی در استخدام هیات علمی دانشگاه‌های پزشکی

وی همچنین با تاکید بر اولویت دادن به داوطلبان بومی در استخدام اعضای هیات علمی دانشگاه های پزشکی گفت: سیاست وزارت بهداشت در تمامی فراخوان‌های جذب اعضای هیات علمی این است که اولویت استخدام را به  افراد بومی اختصاص دهد. در این زمینه وزارت بهداشت ظرفیت پذیرش در تمامی مقاطع تحصیلی را ۳۰ درصد افزایش داده است تا بتواند پذیرش بومی داشته باشد، اما واقعیت این است که ما همچنان نگران کم بودن تعداد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های کمتر برخوردار هستیم.

به گفته رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، یکی از راهکارهای وزارت بهداشت برای جبران کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های پزشکی بخصوص دانشگاه‌های کمتر برخوردار این است که بر اساس تعهدی که از دانشجویان مناطق بومی گرفته می شود آنها موظف هستند مدتی را در دانشگاه خاص خدمت کنند. اما مشکل این است که بسیاری از این افراد بعد از گذراندن تعهد قانونی در دانشگاه مورد نظر از آن منطقه مهاجرت می کنند و حاضر به ادامه فعالیت نیستند.

دکتر حسینی با اشاره به ضرورت انجام تعهدات قانونی دانشجویان رشته های پزشکی اضافه کرد: تعهدات قانونی خدمت برای متخصصین چهار سال است. اما این مدت برای کسانی که ماموریت آموزشی دارند و از تسهیلات ماموریت آموزشی برخوردار می‌شوند دو برابر مدت تحصیل است، یعنی ماموریت آموزشی ممکن است در برخی از رشته‌ها ۶ و در برخی دیگر ۸ سال باشد.

پرداخت حقوق ماهیانه به دانشجویان دوره تخصص و فوق تخصص

وی همچنین تاکید کرد: وزارت بهداشت به همه کسانی که به عنوان دانشجوی تخصصی و فوق‌تخصصی تحت آموزش قرار می‌گیرند ماهیانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق پرداخت می‌ کند و دانشگاه‌ها این اختیار را دارند حقوق دانشجویان دوره های تخصص و فوق تخصص را با توجه به میزان تاثیرگذاری آنها در درآمدزایی مجموعه،افزایش دهند.

دکتر حسینی خاطر نشان کرد: اگرچه اولویت وزارت بهداشت برای پذیرش اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها با افراد بومی است. اما متاسفانه داوطلب بومی که حاضر باشد در دانشگاه‌های کمتر برخوردار به عنوان عضو هیات علمی استخدام شوند نیز کمتر است. بنابراین با وجود اعلام فراخوان های متعدد، نیاز برای جذب اعضای هیات علمی در برخی رشته ها همچنان به قوت خود باقی است. در حالی که افراد زیادی برای جذب در دانشگاه‌های مادر اعلام آمادگی می کنند.

دانشگاه‌هایی که با کمبود اعضای هیات علمی مواجه هستند

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ های علوم پزشکی شهرهای بوشهر، بندر‌عباس، ایلام، گناباد، بم، جیرفت، جهرم، زابل، زاهدان و فسا از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در رشته های مختلف با کمبود نیروی اعضای هیات علمی مواجه هستند.

رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت در پایان خاطر نشان کرد: سالیانه حدود ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر به عنوان متخصص و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر به عنوان فوق تخصص در وزارت بهداشت فارغ‌التحصیل می‌شوند که ۱۰ تا ۱۵ درصد این افراد به عنوان هیات علمی به طور مستقیم به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند، بنابراین به میزان حدود ۶۰۰ نفر کمبود اعضای هیات علمی وزارت بهداشت از طریق متعهدین مامور به خدمت در دانشگاه‌ها جبران می ‌شود. البته این افراد می توانند با شرکت در فراخوان های وزارت بهداشت به صورت استخدامی جذب وزارت بهداشت شوند.