مهم ترین نکات کلیدی آزمون وکالت

۲- جادوگران

توصیه ی همیشگی من به همه ی داوطلبان این بوده است که حتما باید سراغ متون اصلی و پایه بروند، خوشبختانه امروز اساتید مبرز و خوبی در زمینه ی آموزش آمادگی شرکت در آزمون وکالت و سایر آزمون های تخصصی و شغلی رشته ی حقوق فعالیت می کنند، ولی به اعتقاد من ضعف عمده ی بسیاری از داوطلبان در مبانی و دانستنی های پایه ی علم حقوق است که همین مانع از آن خواهد بود که حتی از کلاس بهترین اساتید هم به نحوی موثر و مطلوب بهره بگیرند.

مطمئن باشید هیچ کس جز خود شما نمی تواند معجزه بکند.

۳- گزینه های حلبی

هر چند آزمون وکالت و سایر آزمون های تخصصی حقوق (به استثنای بخشی از آزمون اختبار وکالت) به صورت تستی و چهار گزینه ای برگزار می شود، ولی نهایتا آزمون تستی هم برای سنجش دانسته های علمی داوطلبان طراحی و برگزار می شود.

مطمئن باشید داوطلبی که مباحث را به قصد فراگیری مطالعه کرده باشد علاوه بر کسب سطح سواد حقوقی بالاتر حتما در آزمون ها هم نتیجه ی مطلوب خواهد گرفت.

استفاده از تست در مسیر آمادگی برای آزمون فقط به این عنوان که داوطلب بتواند با شکل و فرم طرح سوال از مباحث آشنا شود و با سلیقه ی طراحان سوالات آشنا شود می تواند مفید باشد.

سوالات آزمون های رسمی به صورت استاندارد و با دقت ویژه طراحی می شوند (هر چند در این آزمون ها هم اشکالاتی دیده می شود) و توصیه من به داوطلبان این است سعی کنند حتما سوالات آزمون های حقوقی برگزار شده را بررسی کنند و سراغ تست های تالیفی نروند.

اگر سوالات آزمون های وکالت (مخصوصا ۹۰ و ۹۱) را مطالعه کردید می توانید سوالات درس های مدنی و تجارت و … آزمون های ارشد و دکتری سال های اخیر را هم مطالعه کنید.

هیچ وقت با زمان گیری از خودتان آزمون نگیرید، این کار ممکن است در اعتماد به نفس و تمرکز شما اثر منفی شدید بگذارد، مطمئن باشید با مطالعه دقیق و اعتماد به نفس بالا در جلسه ی آزمون بهترین عملکرد را خواهید داشت.

هیچ دلیلی برای ارتباط معنی دار شرکت در آزمون های آزمایشی موسسات و کسب نتیجه ی بهتر در آزمون اصلی وجود ندارد، داوطلبی که در آزمون های آزمایشی سال گذشته رتبه ی اول را کسب می کرد در آزمون وکالت رتبه ای بسیار نا امید کننده کسب کرد.

۴- شگفت انگیزان

نکات باید در دل مباحث و همراه با کلیت بحث دیده و فهمیده شوند، توصیه ی همیشگی من به داوطلبان این بوده است که سعی کنند روابط بین مباحث را پیدا کنند و کلیت مباحث را از ارتفاعی بالا تر ببینند و بر روی نکات ریز متمرکز نشوند.

خیلی از داوطلبان با مواجه شدن با هر مطلبی که برایشان تازه است دچار شگفتی و حتی وحشت می شوند و سریع نکته را یادداشت یا در کتاب و جزوه شان های لایت می کنند، این خوب است در جایی که مغز ما توان حفظ و نگهداری هزاران و هزاران نکته و حالات ترکیبی محتمل آن ها را داشته باشد!

توصیه من به داوطلبان این است که به جای وحشت و شگفتی در برابر مطالب و پرسش های جدید با نگرشی پژوهشگرانه به دنبال منشا و دلیل نداستن آن بروند و بحث مربوط به آن مطلبی را که نمی دانسته اند دوباره مطالعه یا مرور کنند و اگر در روش مطالعه و نکته برداری و مرورشان ایرادی داشته اند که در یادگیری و پاسخ دادن به سوالات بازده مطلوب ندارد آن ایرادات را برطرف کنند.

۵- توهمات

اگر امروز نمی خواهید درس بخوانید، برای خودتان یک برنامه ی جایگزین بگذارید، ورزش کنید، بخوابید یا به سینما بروید ولی هیچ وقت خودتان را گول نزنید. توهم درس خواندن خیلی بدتر از درس نخواندن است.

خیلی از داوطلبان را دیده ام که هر روز ساعت های متوالی در کتابخانه یا منزل چشمشان روی کتاب حرکت می کرده و هر کتاب را چندین و چند دور مطالعه  می کردند ولی متاسفانه در آزمون نتیجه های وحشتناکی گرفته اند.

۶- لذت ببرید

ذات انسان عافیت طلب و لذت جوست، سعی نکنید خودتان را شکنجه بدهید. مطمئن باشید اگر درس خواندن شما را آزار بدهد به هر شکل و عنوانی که شده باشد وسیله ای برای فرار از آن پیدا خواهید کرد!

سعی کنید از برنامه ی درس و مطالعه لذت ببرید، ساعات استراحت و مطالعه را تنظیم کنید و به هیچ وجه، هیچ نوع فشار جسمی یا روانی به خودتان وارد نکنید، شما باید مانند دونده های استقامت توانتان را برای همه ی طول مسابقه تقسیم کنید مطمئن باشید خیلی از داوطلبانی که روز های اول ساعت های طولانی و با شدت مطالعه می کنند به فاصله ی کمی دچار افت یا قطع مطالعه می شوند.

۷- رفیق  بد

ضرر یک دوست بد خیلی بیشتر از فایده یک دوست خوب است، بنابراین سعی کنید بک دوست خوب و همراه مناسب در مسیر مطالعه انتخاب کنید و اگر نمی توانید، برنامه ی مطالعه تان را به تنهایی اجرا کنید.

اگر دوست شما شب ها دیر می خوابد و نمی تواند صبح زود بیدار شود، اگر نمی تواند از خواب بعد از ظهرش بگذرد، اگر موها و لباسش طبق مد است، اگر پر حرف است و اگر عاشق پیشه است همین امروز فراموشش کنید!

۸- به پیش

نگاهتان فقط به جلو باشد، اطرافتان را نگاه نکنید، ممکن است کسی را ببینید که در یک روز ۱۵ ساعت مطالعه می کند، ولی ما نمی دانیم کیفیت مطالعه ی او چیست، یا اینکه اصولا او چقدر برای ادامه ی این برنامه توان خواهد داشت و یا شاید هم خدا به او توان خارق العاده و استثنایی داده است، خوش به حالش ولی ما فقط کار خودمان را بر اساس توان و برنامه ریزی که داریم  و با توکل و استعانت از خداوند انجام خواهیم داد.

۹- قانون جنگل

در این رقابت سنگین و نفس گیر چاره ای ندارید جز اینکه روی اشتباهات دیگران هم حساب باز کنید! تقریبا همه ی داوطلبان در حد متوسطی مطالعه کرده اند و از نظر علمی تفاوت بین داوطلبان متوسط که اکثریت شرکت کنندگان در آزمون را تشکیل می دهند وجود ندارد، ولی آنهایی که می توانند بر استرس هایشان غلبه کنند و مسیر اجرای برنامه ی مطالعه و آمادگی شان و حتی سر جلسه ی آزمون اصلی با تسلط و اطمینان کامل حاضر باشند موفق خواهند شد.

در این رقابت هم ضعیف تر ها زیر دست و پا خواهند ماند، شما باید قوی باشید، هیچ عامل منفی را به ذهنتان راه ندهید، شما تصمیم گرفته اید قبول بشوید و بهایش را با اراده و تلاشتان می پردازید و قبول می شوید.

همین امروز بروید و کیف و کت شلوار وکالتتان را بخرید و جلوی چشمتان آویزان کنید!

۱۰- فقط درس

از لحاظ آماری حدود ۶% کل داوطلبان شرکت کننده در سطح کشور در آزمون وکالت پذیرفته می شوند، ولی ما نمی خواهیم بر اساس احتمالات حرکت کنیم و می خواهیم قطعا در این آزمون موفق باشیم.

برای این کار شما به همه ی تمرکز و توان و وقتتان نیاز خواهید داشت، بنا براین باید تمام اشتغالات زائدتان را دست کم برای چند ماه پیش از آزمون حذف کنید.

اگر با خانواده و اطرافیان مشکل و دعوا دارید همین امروز آشتی کنید، اگر رابطه ی عاشقانه ای دارید برای مدتی قطعش کنید، حتی اگر عادات نکوهیده ای مانند سیگار، الکل یا قمار دارید فرصت خوبی برای ترک آنها پیدا کرده اید، دوستانتان را هم فراموش کنید، نظرتان راجع به خاموش کردن تلفن همراهتان برای چند ماه آینده چیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *