به گفته وکیل داوطلبان معترض آزمون دستیاری، «اگر قانون را ملاک بگیریم،  تنها می‌توان نتایج آزمون‌هایی را در رتبه دستیاری موثر دانست که یکپارچه و استاندارد برگزار شده باشند. در شرایطی که رفرنس‌ها و شیوه طرح سوالات متفاوت است، محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی بی‌عدالتی است».

داوطلبان چهل و سومین آزمون دستیاری نسبت به تاثیر سوابق تحصیلی آزمون پیش کارورزی و معدل پزشکی عمومی معترض شدند و با ارسال نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی خواستار توقف این روند شدند. نامه‌ای که تا به امروز ۲هزار امضا داشته است.

درخواست ۱۵۰۰ نفره از مجلس درباره‌ی آزمون دستیاری

اکنون این سوال مطرح است که آیا تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در پیشینه ی دانشجویان پزشکی در آزمون دستیاری با قوانین آموزشی کشور همخوانی دارد و مطابق با عدالت است یا خیر؟

ماجرا از چه قرار است؟
سجاد حجازی وکیل مدافع معترضان در گفت‌وگو با فرارو ماجرای این اعتراض را تشریح کرد و گفت: شورای آموزش پزشکی و تخصصی در نشست هشتادم خود، مصوبه ای را تصویب کرد که طی آن مقرر شد که نتیجه معدل دوره‌ی پزشکی عمومی داوطلبان به میزان ۵درصد و نتیجه آزمون پیش‌کارورزی به میزان ۱۰درصد در نتیجه آزمون دستیاری تاثیر داشته باشد. سازمان سنجش آموزش پزشکی کشور در دفترچه راهنمای آزمون دستیاری سال ۹۵-۹۶، این مساله را لحاظ کرده است.

وی افزود: بنابراین داوطلبان به چند نکته معترض هستند که از جمله مهمترین آنها می توان به عطف به ما سبق شدن این مصوبه به داوطلبان خارج ازشمول این قانون اشاره کرد. زیرا بر اساس گفته های بسیاری از این داوطلبان، این قانون در زمان آنها لازم الاجرا نبوده و اثر قانونی نداشته است. از طرفی دیگر این مصوبه بر خلاف قواعد حقوقی مکتسبین داوطلبان بوده و آنها را از شرکت در آزمون دستیاری با شرایط یکسان و به صورت سابق منع کرده که از این جهت قابل نقض است.

این وکیل دادگستری بیان کرد: همچنین بررسی سوابق تحصیلی در آزمون دستیاری که باعث تاثیر مثبت به لحاظ معدل و بالا رفتن تراز در نتیجه‌ی نهایی می‌شود، می‌تواند موجب شرایط ناعادلانه ای را رقم زند. بهبود بخشیدن یک داوطلب در نمره کل و تراز و به تبع آن در رتبه‌اش در یک آزمون رقابتی و سراسری، به ضرر داوطلبین دیگر، نادیده انگاشتن حقوق آنها و باعث بی عدالتی محض است. البته این یک طرف ماجرا است، از سوی دیگر، داوطلبان درباره نحوه ی برگزاری امتحانات، رفرنس ها، نمره ی آزمون پیش کارورزی، سطوح مختلف دانشگاه ها و سلایق برخورد اساتید با دانشجویان در برگزاری آزمون و اکتساب نمرات نیز معترض هستند زیرا احتساب نمره خوب در آزمون پیش کارورزی و بالطبع  معدل داوطلبان که خواهان شرکت در آزمون دستیاری هستند، می تواند در تراز رتبه نهایی آنها، موجب تفاوت های اساسی و نقض حقوق اساسی آنها باشد.

سجاد حجازی در ادامه گفت: حتی تراز رتبه‌ی داوطلبان و چگونگی احتساب نمره‌ی کل آنها در آزمون دستیاری به طور دقیق بیان نشده است و حتی مسئولین در بیان آن دچار تناقض و پراکندگی نظر می‌باشند که این مساله موجب نگرانی و دلواپسی داوطلبان شده است. زیرا مشخص نیست که سازمان سنجش و آموزش پزشکی کشور بنابر چه تبصره و قانونی، جمع بندی و تعیین رتبه داوطلبان بر اساس معدل و سوابق تحصیلی را به اصطلاح تاثیر مثبت تفسیر کرده است. علاوه بر این امکان ترمیم نمره پیش کارورزی در این مصوبه در نظر گرفته نشده که این برای داوطلبان، دردسرساز می‌شود.

وی در ادامه گفت‌وگو بیان داشت: در  موارد مشابه تاثیر سوابق تحصیلی در کارنامه‌ی آزمون‌های سراسری، چه در مقطع کارشناسی و چه در زمینه‌های دیگر، قانون تعیین تکلیف کرده است یعنی مرجع مهم و تاثیرگذار مجلس شورای اسلامی این موضوعات را در شان خود دانسته و شخصا به آن اشاره مستقیم داشته و ارائه طریق کرده است. اما در مورد دانشجویان دوره ی تخصص چنین پیش بینی و تعیین و تکلیف قانونی موجود نمی‌باشد و تنها یک شورای اداری به بررسی چنین موضوع مهمی پرداخته و به تصویب مصوبه پرداخته است. این در حالی است که چنین موضوع مهمی در شان یک نهاد مهم قانون گذاری می‌باشد.

حجازی با اشاره به آینده جامعه پزشکی و مشکلات پیش روی آن گفت: اعمال سلیقه در نمرات دوره ی عمومی پزشکی برای بالا رفتن معدل و همچنین شیوع معدل‌های بالا برای موفقیت در آزمون تخصصی می تواند آینده جامعه پزشکی را دچار مشکل کرده و برای آن خطرناک باشد. پیشروی دانشجویان به سمت نمره گرایی، از کارامدی و کیفیت این رشته در آینده کاسته و جامعه پزشکان را با مشکل بزرگی روبرو خواهد کرد.

سجاد حجازی در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش احتمالی مجلس و کمیسیون های مربوطه در برخورد با نامه ی اعتراض داوطلبان معترض آزمون دستیاری، گفت: تا این لحظه جلسه جدی برای حل این موضوع برگزار نشده است. و فقط کانال ارتباطی ما از طریق برخی دانشجویان و داوطلبان با بعضی از نمایندگان بوده که خبر جدی منتشر نشده است. فقط در بررسی مطالبات این چند روز اخیر، رییس سازمان سنجش آموزش پزشکی اعلام کردند که قرار است جلسه ای برای بررسی این موضوع در هفته های آتی برگزار شود. اما با این حال خبر موثقی از هیچ نهادی تا به امروز شنیده نشده است و کلیه مطالبات به صورت شفاهی بوده است.

وی در ادامه گفت: البته شکواییه در رابطه با این موضوع از جانب داوطلبان به دیوان عدالت اداری تقدیم شده است که در آن به تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در نتیجه آزمون پرداخته شده است. همچنین از دیوان عدالت اداری خواسته شده است تا ابتدا به جلوگیری از تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در این آزمون پرداخته و سپس طی جلسات بعدی دستور به ابطال این مصوبه به طور کامل بنمایند.

در پایان، سجاد حجازی از خوشبینی به حل این پرونده در بررسی‌های آینده توسط مجلس شورای اسلامی و دیوان عدالت اداری خبر داد. و گفت: باید این مساله روشن شود که آیا می توانند مصوبه‌ای را تصویب کنند و به راحتی آن را عطف به ما سبق نمایند یا خیر. زیرا تصویب این مصوبه از نظر عقلی، شرعی و قانونی خلاف بوده و موجب نادیده انگاشتن حقوق مکتسبین می شود.