پشت پرده هزینه دانشگاههای آزاد خارج از کشور

هزینه تحصیل در دانشگاههای خارجی بخصوص شعبات دانشگاه آزاد همیشه برای همگان سوال بوده کindexه برای هر دانشجو این هزینه ها چقدر آب می خورد.

 

 
امروزه که بحث ثبت نام و پرداخت شهریه دانشگاه‌ها بخصوص برای جدیدالورودها بسیار داغ است، حاشیه‌هایی از هزینه دانشگاه‌ها در خارج از کشور دست به دست می چرخد که دانشگاه‌ها نه تنها از دانشجویان داخلی بلکه از جوانان و نوجوانان خارجی هم برای آموزش آنها پول دریافت کرده و بقولی پول روی پول می گذارند.

این خصلت اکثر مردم است که وقتی فردی را با درآمد بالاتر از خود می بینند ماشین حساب خود را بیرون آورده و سریع درآمد روزانه، ماهانه و سالانه او را حساب می کنند. اما این افراد هیچ توجهی به زحمات و تلاش‌های فرد و سازمان نداشته و تنها به قضاوت می پردازند؛ بعنوان مثال برای دانشگاه آزاد اسلامی که این روزها شهریه بالایی از دانشجویان مقاطع مختلف خود می گیرد، حاشیه‌هایی درست شده است، حاشیه‌هایی که مسئولان آن را قبول ندارند.

وقتی نرخ ارز شهریه را دوچندان می کند
حسین ابراهیمی مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از آنجا که بحث شهریه‌ واحدهای برون مرزی قبل از این دوره مدیریت در خود واحدها و به صورت ارزی مطابق واحد پول کشور مقصد تعیین می شد دانشجویان به دلیل بالا و پایین شدن نرخ ارز با مشکلات زیادی مواجه می شدند.

وی با بیان اینکه طبیعی است در خارج از کشور هزینه‌ها به مراتب بالاتر باشد، افزود: بعد از تغییر و تحول دانشگاه‌ها و طبق مصوبه هیات امنا برای تمام واحدهای برون مرزی، پایه دریافت شهریه، طبق بخشنامه دانشجویان داخل کشور با یک ضریب تعیین شد که در دفترچه آزمون‌ها هم ذکر می شود.

مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی مجموع دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی را 9 هزار دانشجو دانست و اظهار داشت: این تعداد، شامل دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در واحدهای خارج و واحدهای داخل کشور است.

دانشجویان ارشد و دکتری باید بیشتر دست به جیب شوند
ابراهیمی بااشاره به اینکه دانشجویان غیر ایرانی که وارد کشور می شوند برای مقطع کاردانی و کارشناسی معادل دانشجویان داخلی شهریه می‌پردازند اما در مقطع ارشد و دکتری شهریه‌هایشان با ضریب محاسبه می شود، اظهار داشت: برای واحدهای لبنان و افغانستان میزان شهریه حداکثر تا 2 برابر شهریه دانشجویان داخل و برای واحدهای امارات و آکسفورد میزان شهریه حداکثر تا سه برابر آن است.

وی با بیان اینکه هرکدام از واحدها بعد از استخراج قیمت های تمام شده برحسب آن عمل می کنند، افزود: تقریبا هیچکدام از واحدهای دانشگاهی به سقف سه برابری نمی رسند و درواقع شهریه‌ای به نسبت پایین تری از دانشجویان آنها دریافت می شود.

هزینه کمتر استقبال بیشتر
مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشجویان غیرایرانی که برای تحصیل وارد کشور می شدند شهریه‌های خود را باید به صورت ارزی و دلاری پرداخت می کردند اما چون تغییرات نرخ ارز به آنها صدمه می زند، همچنین به منظور ایجادانگیزه در جلب نظر دانشجویان بیشتر،‌ پایه دریافت شهریه این دانشجویان ریالی شد و براساس مصوبه هیات امنا حداکثر تا 2 برابر دانشجویان عادی از آنها شهریه می گیریم.

وی شعبات دانشگاه آزاد را در کشورهای امارات، افغانستان، لبنان، انگلستان و روسیه عنوان کرد و ادامه داد: شهریه دانشگاه‌های ما در مقایسه با کشورهای همسایه پایین تر بوده و از این نظر با استقبال خوبی روبه‌رو شده‌اند.

ابراهیمی با مثال شهریه دانشگاه آزاد در افغانستان که حدود دو برابر این دانشگاه در ایران است و با استقبال خوبی مواجه شده، اظهار داشت: با توجه به شهریه پایین واحدهای برون مرزی، استقبال خوبی از دانشگاه‌های ایران می شود. بعنوان مثال برای یک دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد حدود 12 تا 13 میلیون تومان هزینه صرف می شود در حالیکه این شهریه برای یکسال در خارج از کشور بالای پنج تا شش هزار دلار (معادل تقریبی 17 تا 21 میلیون تومان) است.

وی با بیان اینکه قرار نیست واحدهای خارج از کشور تنها برای دانشجویان ایرانی باشد، گفت: سیاست ما جذب دانشجویان غیرایرانی در واحدهای برون مرزی است و می توان گفت که در واحدهای خارجی خود عملا ایرانی نداریم و تعداد اندک مشغول به تحصیل هم مقیم همان کشورها هستند.

فارسی زبانان در اولویت هستند
ابراهیمی عنوان کرد: در حال تاسیس یکسری دفاتر دانشگاه آزاد درخارج با هدف حفظ و گسترش زبان و ادبیات فارسی هستیم که درفاز اول ایرانیان و و فارسی زبانان خارج از کشور پذیرش می شوند تا در یک شبکه بین المللی دانشگاه آزاد بتوانیم آنها را تحت پوشش قرار داده و رشته‌های مختلف این دانشگاه را از طریق واحد الکترونیک و مجازی آموزش دهیم.

وی مطرح کرد: معتقدیم برای کسانی که امکان آمدن به ایران را ندارند، باید ما امکانات را برای آنها فراهم کنیم از این رو شهریه این دانشجویان به نسبت شهریه پایین و حداکثر 1.5 برابر میزان شهریه دانشجویان داخل است.

خارجی‌ها هم کنکور می دهند؟
مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد درباره پذیرش دانشجویان غیرایرانی گفت: برای دانشجویان واحدهای دانشگاهی خود باید علاوه بر شرایط وزارت علوم ایران، شرایط کشور میزبان را هم در نظر بگیریم چرا که آزمون‌ها و روند پذیرش خاص خود را دارند، اما برای دانشجویان غیرایرانی که وارد کشور می شوند، آزمون برگزار نشده و بر اساس سوابق تحصیلی آنها در مرکز پذیرش دانشگاه به صورت متمرکز (درتهران) پذیرش و سپس به واحدهای سراسر کشور معرفی می شوند.

وی افزود: از این رو تطبیق و رعایت قوانین 2 وزارت علوم در کشور میزبان و میهمان ضروری است.

ابراهیمی بیان کرد: 90 درصد دانشجویان غیر ایرانی ما از کشورهای افغانستان، عراق و اقلیم کردستان و تعداد اندکی از سایر کشورها هستند.

چشم اندازی 5 ساله برای دانشگاه آزادی ها
مدیر کل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد با اشاره به برنامه‌ها برای جذب دانشجویان بیشتر بیان کرد: درحال راه اندازی شبکه بین المللی دانشگاهی برای کشورهای مختلف هستیم تا دانشجویان بیشتری را جذب و تبع آن درآمدزایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سه دفتر در کشورهای اروپایی هم تا پایان تیر 95 راه اندازی می شود که هم اکنون واحد روسیه راه اندازه شده، مصوبه هیات امنا این است که ظرف مدت دوره پنج ساله که از ابتدای سال 95 آغاز شده، دفاتر را در 16 کشور راه اندازی کنیم.

ابراهیمی در این باره اعلام کرد: کار عملیاتی چهار دفتر شروع شده و احتمالا از اول مهر 95 رسما افتتاح می شود.

قضاوت بی‌جا ممنوع!
بنابراین قضاوت و داوری درباره شهریه ‌برخی دانشگاه‌ها همچون دانشگاه آزاد که در ایران به صورت پولی به جذب و آموزش دانشجویان می پردازد کاری تقریبا اشتباه است چرا که متفاوت بودن واحد پول ها فاصله‌های مختلفی را بین کشورها ایجاد می کند، که نمونه‌ای از آن را شاهد بودیم.

در حقیقت مردمان هر کشوری به نسبت حقوق و مزایای دریافتی،‌ هزینه می کنند و نباید هزینه‌های کشوری را با درآمدهای موجود در کشور دیگر مقایسه کرد و کشوری را ارزان یا گران دانست.

شهریه دانشگاه آزاد در ایران هم برای برخی خانواده‌ها سخت و سنگین است از این رو این فکر را دارند که این دانشگاه در خارج نیز با هزینه‌های هنگفت از دانشجویان چرخ خود را می چرخاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *