وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت! اختصاص 200 میلیارد تومان بودجه دانشگاه آزاد به بحث ورزش

 

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این هفته با اخبار متعددی روبه‌رو بوده است.

 

 

 

به گزارش کنکوری ارشد وزارت علوم در این هفته با اخبار مختلفی indexاز جمله ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر تشکیل شورای نظارت بر خوابگاه های غیردولتی، تمدید مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 ،مصرف قلیان 17درصد دانشجویان ، ناامیدی 65 درصد دانشجویان نسبت به شغل یابی، انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در ابتدای سال تحصیلی جدید، آموزش الکترونیکی 287 رشته در دانشگاه پیام نور و اختصاص 200 میلیارد تومان بودجه دانشگاه آزاد به بحث ورزش روبه‎‌رو بوده است.

مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 تمدید شد
حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش گفت: به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای آن دسته از داوطلبانی که تاکنون نسبت به انتخاب کد رشته محلهای امتحانی خود در فرم انتخاب رشته اقدام نکردند و همچنین با توجه به اینکه برخی دانشگاه ها و موسسات اقدام به حذف، اصلاح برخی رشته ها پس از انتشار دفترچه راهنما کرده اند مهلت ثبت نام تا ساعت 24 روز شنبه 5 تیر 95 تمدید شد.

17 درصد دانشجویان قلیان می‌کشند/ ناامیدی 65 درصد دانشجویان نسبت به شغل یابی
ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: حدود 17 درصد دانشجویان در دانشگاه های دولتی قلیان مصرف می کنند و مصرف سیگار با آمار 15 درصدی دومین آسیب دانشجویان است. در نگاه به آینده، تصویر دانشجویان مثبت نیست و بیشترین نگرانی در مورد امید به آینده است که در این زمینه موضوع شغل بسیار مهم است. 65 درصد دانشجویان بخصوص دانشجویان ترم های آخر نسبت به شغل‌یابی ناامید هستند، به طوری که در بازار اشتغال چشم انداز مثبتی را نمی بینند.

اختصاص 200 میلیارد تومان بودجه دانشگاه آزاد به بحث ورزش
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه گذاری ورزشی دانشگاه آزاد را روی بحث آموزش و فراخوان جمعیت عظیم دانشجویان دانست و اظهار داشت: نزدیک به 240 هزار دانشجو در مجموعه ورزشی این دانشگاه به غیر از بحث آموزش، ورزش می کنند لذا برنامه داریم تا پایان برنامه پنج ساله دانشگاه حدود 200 هزار نفر دیگر را به این مجموعه اضافه کنیم.

وی افزود: حدود 200 میلیارد تومان بودجه کاری و عمرانی برای امر ورزش در سال 95 اختصاص یافته است.

ثبت‌نام وام‌های دانشجویی آغاز شد
فردین تقی‌زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان به تمام متقاضیان وام‌های دانشجویی اعم از تحصیلی، ودیعه مسکن، ضروری و غیره برای دانشجویان روزانه و وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز اعلام کرد: این افراد باید از اول تیر تا پایان مردادماه 95 با مراجعه به سامانه www.swf.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

تقی زاده با بیان اینکه در واقع ثبت‌نام مقدماتی توسط دانشجویان متقاضی وام از اول تیر آغاز می شود، افزود: پس از پایان ثبت‌نام مقدماتی آمار متقاضیان در شهریورماه مورد بررسی قرار می‌گیرد و پالایش اطلاعات تا اواسط مهرماه ادامه دارد.

رشد بی رویه دانشجو مهم‌ترین عامل کاهش شتاب رشد علمی کشور
محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در خصوص کاهش شتاب علمی تصریح کرد: تامین نشدن اعتبارات پژوهشی لازم برای تداوم طرح های موجود یکی دیگر از دلایل کاهش شتاب علمی در کشور است. يكي از دلایل دیگر این کاهش که می توانند تاثیر بسزایی داشته باشد رشد بی رویه دانشجو است که نه تنها در رشد علمی تاثیر می‌گذارد بلکه در کیفیت دانشگاه هم تاثیر بسزایی دارد.

آخرین وضعیت بازنگری رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی / بررسی نزدیک به 3 هزار رشته
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم گفت: آخرین به روز رسانی ها و مصوبات وزارت علوم در خصوص رشته‌های دانشگاه آزاد در سایت وزارت علوم اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه روند تصویب رشته‌های دانشگاه آزاد در وزارت علوم در حال طی شدن است و ارتباط خوبی با این دانشگاه داریم، افزود: تعدادی از این رشته محل‌ها تایید شده، تعدادی رد شده و تعدادی هم اعلام نقص شده و به دانشگاه آزاد منعکس شده است که همکاران ما در دانشگاه آزاد کمک می‌کنند که مشکل حل شود. سال ۹۵ در مجموع نزدیک به دو هزار و ۹۰۰ رشته محل دانشگاه آزاد را بررسی کرده ایم.

آموزش الکترونیکی 287 رشته در دانشگاه پیام نور
محمد محسن صدر سخنگوی دانشگاه پیام نوربا اشاره به دستاوردهای جدید این دانشگاه از تولید محتوای الکترونیکی اظهار داشت: زمینه های ایجاد رشته های الکترونیکی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه ایجاد شده تا سرعت آموزش بهبود یابد. دانشگاه پیام نور با اخذ مجوز برگزاری دوره های کارشناسی ارشد آموزش الکترونیکی در 168 رشته محل جدید ، در مجموع می تواند در 287 رشته محل آموزش الکترونیکی ارائه دهند.

امکان ثبت نام مجدد عتبات دانشگاهی فراهم شد
محمد رضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاه گفت: بسیاری از دانشجویان پذیرفته شده به دلیل شرایط تحصیلی یا مالی شاید نتوانند به این سفر اعزام شوند، در این صورت اولویت بعدی با دانشجویان ذخیره است و کسانی که شرایط مالی و تحصیلی‌شان مهیا باشد می توانند در صورت انصراف زائران اصلی به عتبات از دانشجویان ذخیره استفاده کرد.

وی ادامه داد: در این دوره بالغ بر 13 هزار نفر را به این سفر معنوی اعزام می‌کنیم، در صورتی که اعزام در آن تاریخ نباشد امکان آن هست که در کاروان های دیگر اعزام شوند.

نتایج قرعه کشی عتبات دانشگاهیان اعلام شد
محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت نام متقاضی عتبات دانشگاهیان که از 10 خرداد ماه در سایت لبیک آغاز شده بود، ساعت 15 روز 27 خرداد ماه ادامه یافت که در این مدت زمان 90 هزار دانشجو برای این سفر معنوی ثبت نام کردند. قرعه کشی ۲۹ خرداد ماه به صورت اینترنتی انجام شد و نتایج نهایی هم اکنون بر روی سایت لبیک قابل مشاهده است.

ابلاغ آیین نامه استادان بورسیه دانشگاه آزاد اسلامی
وحیدی مدیرکل هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: مقرر شد به اعضای هیات علمی شاغل به تحصیل در دوره کتری تخصصی که تاکنون اقدام به انعقاد قرارداد بورس با واحد دانشگاهی محل اشتغال نکرده اند تا ۳۱ شهریور ۹۵ مهلت داده شود که نسبت به عقد قرارداد بورس با واحد دانشگاهی مربوط اقدام کنند. در صورت عدم انعقاد قرارداد بورس توسط این گونه اعضای هیات علمی، عواقب عدم ارتقا به مرتبه استادیاری بر عهده فرد است.

اعلام شهریه‌ قطعی برای هر مقطع تحصیلی دانشگاه تهران
حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: به استناد مصوبه دفتر هیات‌های امنا و هیات های ممیزه مرکزی و شورای مرکزی دانشگاه‌ها، شهریه ثابت و متغیر رشته‌های تحصیلی مقاطع دانشگاه تهران اعلام شد که شهریه سال تحصیلی این دانشگاه هم به میزان 10 الی 15 درصد نسبت به سالهای قبل در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است.

افزایش 15 درصدی شهریه دانشگاه غیرانتفاعی
علی آهون منش رییس دانشگاه غیرانتفاعی و موسسات غیردولتی بیان کرد: افزایش شهریه دانشگاه های غیر انتفاعی بستگی به تصمیمات هات امنای هر دانشگاه دارد ولی بنا بر دستور العمل ابلاغی بوسیله شورای مرکزی این دانشگاه بین 15 تا 25 درصد باید باشد. میزان شهریه متغیر دانشجویان قدیمی 15 درصد است و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان جدید الورود به اندازه 15 درصد بر حسب نظر اعضای هیئت امنای هر دانشگاه می تواند باشد.

رییس دانشگاه غیر انتفاعی و موسسات غیر دولتی یاد آور شد: دانشجویانی که توانایی پرداخت شهریه دانشگاهی خود را به صورت یک جا ندارند با اخذ وام از صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم می توانند شهریه خود را به صورت اقساطی بپردازند.

شهریه‌ای کمتر از 700 هزار تومان برای دانشجویان علمی کاربردی
عزتی مدیر مالی دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: شهریه ثابت دانشجویان مقطع کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای به طور متوسط 300 هزار تومان و برای مقاطع ارشد 700 هزار تومان است همچنین این مبلغ برای دانشجویان کارشناسی به طور متوسط 450 هزار تومان است. شهریه‌های متغیر هر مقطع بستگی به واحدهای نظری، تخصصی و عملی هر دانشجو دارد.

دانشگاه امیرکبیر افزایش شهریه بیشتر از 20 درصد ندارد
احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر عنوان کرد: معمولا تصمیم برای تغییر شهریه بر اساس نظر هیات امنای دانشگاه است و فعلا تصمیم نهایی برای تغییر آن گرفته نشده و همانند سال 94 است. علاوه بر این هیات امنا حداکثر 15 تا 20 درصد را بعنوان حد در نظر گرفته تا تغییرات از این مقدار بیشتر نشود.

وی با بیان اینکه به افزایش 20 درصدی فکر نمی کنیم، ادامه داد: در بعضی موارد حداکثر تا 15 درصد و در برخی موارد دیگر اصلا تغییری را لحاظ نمی کنیم چرا که وقتی دانشجویان توان پرداخت را نداشته باشند، سطح دوره هم به تبع آن افت پیدا می کند.

اعلام جزئیات مصاحبه‌ رشته‌های دوره بدون آزمون و پژوهش محور دکتری تخصصی دانشگاه آزاد
بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاداز جزئیات نحوه برگزاری مصاحبه ۱۵ رشته دوره دکتری پژوهش محور و ۱۶ رشته دارای پذیرش بدون آزمون دکتری تخصصی سال تحصیلی ۹۵-۹۶ دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: دعوت به مصاحبه شدگان می توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش و پذیرش به نشانی www.azmoon.net از تاریخ، زمان و محل مصاحبه خود اطلاع پیدا کنند.

زمان ثبت درخواست مهمانی در دانشگاه پیام نور اعلام شد
محمد محسن صدر سخنگوی دانشگاه پیام نوربا اشاره به تقویم آموزشی این دانشگاه اظهار داشت: انتخاب واحد دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از 8 تیرماه آغاز و تا 15 تیرماه از طریق سامانه گلستان صورت می گیرد. کلیه دانشجویان متقاضی مهمانی می‌توانند درخواست خود را پس از تایید واحد و مرکز مبدا و مقصد از تاریخ 3 لغایت 12 تیرماه ارائه نمایند.

وی یاد آورشد: پذیرش و ثبت نام دانشجویان مهمان از سایر دانشگاه ها نیز تا تاریخ 14 تیرماه در مراکز و واحدهای مجری امکان پذیر است.

رشته جامعه شناسی هنوز تصویب نشده است
غلامرضا جمشیدی‌ها رییس کارگروه علوم اجتماعی شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با بیان اینکه فعالیت‌های مقدماتی مربوط به رشته کارشناسی جامعه شناسی انجام شده است، عنوان کرد: این برنامه در جلسات آتی بازنگری شده و دروس آن ساماندهی می شود. تلاش ما این است تا رشته کارشناسی جامعه شناسی را تا پایان تابستان ساماندهی کنیم.

جمشیدی ها درباره تامین منابع چهار رشته تحت عنوان علوم اجتماعی یادآور شد: شورای تحول به اعضای کارگروه ها اجازه داده تا در صورت آمادگی، پیشنهادهای خود را درباره منابع دروس ارائه دهند. رشته جامعه شناسی چون هنوز تصویب نشده پیشنهادی نیز نداشته است، ولی در رشته های دیگر پیشنهاد هایی ارائه، مصوب و برای سازمان سمت ارسال شده است.

ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر تشکیل شورای نظارت بر خوابگاه های غیردولتی
فردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان گفت: در گذشته مجوز خوابگاه های غیردولتی توسط تعاونی خوابگاه داران صادر می شد که بعضا شرایط مورد نظر صندوق رفاه دانشجویان را دارا نبودند. دانشجو و غیر دانشجو با هم اسکان داده می شدند که این مساله موجب اعتراض معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها شده بود.

معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان عنوان کرد: به همین منظور بخشنامه ای به همه ۳۱ استان و از جمله استان تهران مبنی بر تشکیل شورای نظارت برخوابگاه های غیردولتی ابلاغ شد که در آن بخشنامه، ریاست این شورا در استان تهران با معاون دانشجویی دانشگاه تهران بوده و با نظارت دانشگاه هنر مجوز صادر می کند.

40 درصد آموزش‌های دانشگاه به رشته‌های علوم انسانی اختصاص دارد
حمید میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از یک میلیون و 620 هزار دانشجوی این دانشگاه حدود 500 هزار نفر در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که تقریبا 30 درصد کل دانشجویان را شامل می شود این 30 درصد چشم انداز سال 1404 بوده که با رشد و بالندگی و اثربخشی دانشگاه هم اکنون محقق شده است. دانشگاه آزاد اسلامی 400 واحد دانشگاهی دارد اما 30 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تولید علمی هم دارند مربوط به 40 واحد هستند.

میرزاده بیان کرد: خوشبختانه 40 درصد آموزش های ما در واحدها برای رشته های علوم انسانی که این نشان می دهد دانشگاه آزاد در توسعه فرهیختگی اجتماعی و سیاسی موثر بوده است.

انتخابات شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در ابتدای سال تحصیلی جدید
ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: آیین نامه جدید شورای صنفی دانشجویان دانشگاه های کشور اخیرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و براساس این آیین نامه شوراهای صنفی مجاز به موضع‌گیری سیاسی و حمایت از تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی داخل و خارج دانشگاه نیستند. شیوه نامه اجرای این آیین نامه در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته و آنها همچنین می‌ توانند انتخابات خود را در ابتدای سال جدید تحصیلی انجام دهند.

تصویب پروژه پیشنهادی دانشگاه آزاد در وزارت نفت
ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:در پی انعقاد تفاهمنامه‌ای که با وزارت نفت برای ازیاد برداشت از مخازن نفتی منعقد شده بود، خوشبختانه یکی از پروژه‌های پیشنهادی دانشگاه آزاد در ذیل این تفاهمنامه به تصویب این وزارت رسید.

وی با بیان اینکه افزایش اثربخشی تزریق گاز برای بهبود بازیافت نفت در میدان کرنج با استفاده از روش های فناورانه عنوان این پروژه است، افزود: اجرای این پروژه دستاورد مهمی برای دانشگاه آزاد محسوب می شود البته پروژه های دیگری نیز به وزارت نفت پیشنهاد شده که در دست بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *