توقف رشد علمی کشور با تاکیدات رهبری و اهتمام دولت یازدهم اصلاح شد

سیدضیاء هاشمی روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا با اشاره به دیدار هفته گذشته رهبر معظم انقلاب با جمعی از اساتید، نخبگان علمی و پژوهشگران دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی افزود: در این دیدار چشم اندازی برای افق 20 ساله ترسیم شد که بسیار راه گشا است.
وی گفت: اوصافی که در این دیدار برای ایران 20 سال آینده مطرح شد، به عنوان کشوری مقتدر، منسجم، توانمند، ثروتمند، مرجع علم و غیره، افق هایی است که برای هر شهروند ایرانی امیدوارکننده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: سیاست کلان کشور نیز به این سمت است که نظام آموزش عالی بتواند نقش خود را برای حرکت جامعه به سمت این افق مطلوب ایفا کند.
وی ادامه داد: این کار مستلزم بهره مندی از یک برنامه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی سازنده و اثرگذار است که علاوه بر زمینه سازی برای مشارکت سازنده اساتید و دانشگاهیان، حمایت هایی را نیز برای ایفاگری نقش دانشگاهیان در عرصه علم و فرهنگ فراهم سازد.

** ایجاد فضای امید در دیدار با رهبر معظم انقلاب
هاشمی یادآور شد: این دیدار دانشگاهیان با رهبر معظم انقلاب بسیار ارزشمند بود و فضای امید و ذهنیت مثبتی را در مراکز علمی کشور ایجاد کرد.
وی تصریح کرد: نگاه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر همین روند است که آموزش عالی باید در تقویت اقتدار ملی، رفاه اجتماعی و امید به آینده تاثیرگذار باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: بخشی از این موضوع در حوزه علمی است و دغدغه ای که طی 15 سال اخیر رهبر معظم انقلاب در رشد علمی کشور داشتند که در این دیدار هم بدان تاکید کردند.

** توقف رشد علمی در سال های 90 و 91
وی ادامه داد: خوشبختانه در این زمینه حرکتی که تقریبا طی دو دهه اخیر در کشور بوده، مناسب و امیدوار کننده است هر چند که در یک یا دو سال، دچار افت یا توقف نسبی شده بودیم که به حول و قوه الهی از آن مرحله هم گذر کردیم.
هاشمی گفت: بر اساس آمارهای جهانی در سال های 2011 و 2012 میلادی که منطبق به سال های 90 و 91 هجری شمسی است؛ کشور در رشد علمی دچار توقف هایی شده بود، اما خوشبختانه این روند از اواخر سال 1392 تغییر می یابد.
وی افزود: هر چند که طی این سال ها تحریم های جهانی تاثیرگذار بودند اما بیشتر از آن مدیریت داخلی آنگونه که شایسته بود نتوانست نقش مناسب و مطلوبی ایفا کند.
هاشمی خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد بطور حتم اکنون دچار وضعیت نامناسب و نامطلوبی بودیم اما با تذکرات مقام معظم رهبری و اهتمام دولت از سال 2013 روند تغییر یافت و دوباره رشد علمی کشور روند صعودی پیدا کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم یادآور شد: همچنین با اصلاحاتی که در حوزه آیین نامه ارتقای دانشگاه ها، اساتید و اعضای هیات علمی صورت گرفت، شاهد افزایش مشارکت اساتید در حوزه تولید علم هستیم.

** تاکید رهبر انقلاب بر فضای نشاط و آزاداندیشی
وی ادامه داد: تقویت تعاملات علمی با جهان که رشد بسیار محسوسی در دو سال اخیر داشته است، سبب افزایش کمک به مشارکت دانشگاه ها در تولید علم جهانی و نیز در بهره گیری از علم برای توسعه و پیشرفت کشور شده است.
هاشمی اظهار داشت: بخشی از تاکیدات رهبر انقلاب در این دیدار نیز در حوزه فرهنگی است که دغدغه جدی ایشان بوده و کاملا مهم است.
وی گفت: رهبر انقلاب تاکید دارند باید در دانشگاه ها فضای نشاط، آزاداندیشی و امید به گونه ای باشد که دانشجو دچار یاس، رخوت و انزوا نشود و دانشگاه در معرض آسیب های اجتماعی نگیرد تا در نهایت دانشجویان کشور افرادی فرهیخته، امیدوار، انقلابی، متدین و پرشور باشد.
وی افزود: این آرمان ها در اسناد بالادستی و برنامه های وزارت علوم مدنظر است، هر چند که ماموریت بسیار سنگینی است زیا اکنون عناصر تاثیرگذار در فرهنگ بسیار گسترده است.
هاشمی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که رسانه های جهانی نقش جدی ایفا کرده و با پدیده جهانی شدن و تنوع رسانه های مختلف اعم از ماهواره ها، سایت های اینترنتی، شبکه های تصویری، فضاهای مجازی مختلف، تعاملات اجتماعی گوناگون و غیره مواجه هستیم.

** حضور 5 میلیون دانشجو در کشور
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: بر همین اساس نهادهای فرهنگی مختلفی در کشور در این حوزه ها نقش آفرین هستند.
وی اظهار داشت: طبیعی است که دانشجو به عنوان یک شهروند را نمی توان مجزا از جامعه در نظر گرفت؛ بر همین اساس تمامی عناصر تاثیرگذار در عرصه فرهنگی اعم از جهانی و درون و یا برون دانشگاهی بر آنان تاثیرگذار هستند.
هاشمی گفت: اکنون در کشور حدود پنج میلیون نفر دانشجو داریم، یعنی این قشر بخش مهمی از جوانان کشور را تشکیل می دهند.
وی افزود: البته توقع است که این این جوانان فرهیخته در دانشگاه های کشور وضعیت مناسب و مطلوبی داشته باشند که داده های آماری وزارت علوم همین امر را نشان می دهد.

** نهادهای مختلف فرهنگی تاثیرگذار در کشور
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: بر اساس آمار میانگین شاخص های فرهنگی دانشجویان از سایر جوانان وضعیت بهتری دارند و آسیب های اجتماعی کمتری متوجه آنان است.
وی با بیان اینکه سایر نهادهای فرهنگی نیز در حوزه وضعیت اجتماعی و فرهنگی جوانان تاثیرگذار هستند، یادآور شد: نمی توانیم اینگونه بیاندیشیم که حوزه دانشگاه ها یک محدوده محصوری است که تعاملی با حوزه های فرهنگی دیگر ندارد.
هاشمی تصریح کرد: بنابراین همانگونه که در عرصه عمومی صدا و سیما یک نهاد فرهنگی بسیار اثرگذار است در حوزه دانشگاه هم به همین گونه است.
هاشمی با تاکید بر اینکه تریبون های نماز جمعه از جمله دیگر نهادهای اثرگذار فرهنگی در کشور است، ادامه داد: اکنون بیش از 600 نماز جمعه در کشور برگزار می شود.
وی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش یک نهاد تاثیرگذار فرهنگی و تعیین کننده است که هویت پایه شهروندان را شکل می دهد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: هویت ایرانی اسلامی یکی از شاخص هایی است که رهبر معظم انقلاب بدان تاکیدهای فراوانی داشته تا جوانان این مرز و بوم نسبت به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار کنند و علاقه مند به این آب و خاک باشند.
وی افزود: اما عناصر هویت ساز و مولفه های شکل گیری هویت، فقط منابع رسمی آموزشی که نیستند، بلکه نهادهای مختلف فرهنگی در فعل و انفعالات و تحولات گوناگون اجتماعی بر شکل گیری هویت اثرگذار هستند.
هاشمی ادامه داد: پس باید این را در نظر بگیریم که در خوب و بد فرهنگ جامعه تمامی ارگان ها اعم از صداوسیما، رسانه های جمعی کشور، تریبون های نماز جمعه، وزارتین آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری، مساجد و حسینه ها نیز دخیل هستند.
وی اظهار داشت: اکنون با توجه به رشد تکنولولوژی های رسانه های جمعی، در یک چالش فرهنگی و اجتماعی جهانی قرار گرفته ایم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: تهاجم فرهنگی و نفوذش یک امر واقعی بوده و نمی توانیم پیام ها و عناصر فرهنگی را نادیده بگیریم که متوجه نسل جوان ما است.
وی افزود: طبیعی است که در این بین مدرسه به عنوان نهاد مهمی که یک نوجوان ایرانی را تربیت می کند و هویت پایه را شکل می دهد، جایگاه مهمی دارد و در دانشگاه های کشور این هویت تقویت و تکمیل می شود.
هاشمی ادامه داد: مدرسه و دانشگاه در کنار سایر عناصر و ارگان های هویت ساز و فرهنگ ساز تاحدود زیادی می توانند، تاثرگذار باشند اما نباید غافل ماند که همه مسئولیت ها متوجه این دو نهاد نیست.

** برنامه های وزارت علوم در حوزه های فرهنگی
وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در این دیدار اخیرشان یک جمله تعیین کننده فرمودند، بدین امر که حوزه فرهنگ جزء ماموریت های ذاتی دانشگاه ها است و بخش فرهنگی به عنوان فوق برنامه در این مراکز علمی کشور نیست بلکه نقش محوری در دانشگاه ها دارد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: یعنی همانگونه که دانشگاه ها به حوزه علم می پردازند باید به حوزه فرهنگ نیز توجه داشته باشند.
وی یادآور شد: همانگونه که آموزش و پژوهش در دانشگاه ها مهم هستند، برنامه های فرهنگی و هویتی نیز در دانشگاه ها مهم و ارزشمند هستند.
هاشمی اظهار داشت: بنابراین در حوزه فعالیت فرهنگی مسئولیت داریم و بر این اساس تلاش کرده و برنامه هایی داریم.
وی گفت: برنامه های وزارت علوم در این زمینه عمدتا حول محور زمینه سازی برای مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی – اجتماعی، القای امید، انگیزه، مسئولیت پذیری، زمینه سازی برای نقش آفرینی و ارتباط و پیوند بیشتر دانشجویان با عناصر هویت ساز و تقویت کننده هویت دینی و ملی است.
وی افزود: بر همین اساس وزارت علوم برنامه هایی همچون نهضت رضوی در دانشگاه را فعال کرده که خوشبختانه روند بسیار مناسب و مطلوبی دارد؛ به گونه ای که طی دو سال گذشته بیش از 40 جشنواره ملی در این زمینه ساماندهی و برگزار شد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ساماندهی و توسعه جشنواره های فرهنگی در دانشگاه ها نیز از جمله دیگر اقدامات وزارت علوم به شمار می رود.
وی یادآور شد: همچین در زمینه نشریات دانشجویی نیز طی دو سال گذشته رشد مناسب و مطلوبی داشته ایم که سبب تربیت و تقویت توانمندی های دانشجویان می شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: همچنین سعی شده تا فعالیت هایی که در حوزه ترویج فعالیت های انقلابی همچون پیوند نسل جوان دانشجو با ارزش های دفاع مقدس از طریق اردوهای راهیان نور می شود، افزاش یابد.
وی گفت: تقویت پیوند دانشجویان با فرهنگ و سیره شهدای کشور و ترویج فرهنگ ایثارگری از جمله سایر برنامه هایی بوده که طی سه سال گذشته مورد اهتمام جدی وزارت علوم بوده است.
هاشمی افزود: وزارت علوم از سویی دیگر سعی کرده در برنامه های تنظیمی هم تلاش کرده تا در حوزه های اردوها، موسیقی و آزاداندیشی، آیین نامه هایی را که در شورای اسلامی شدن دانشگاه های تصویب شده را ابلاغ کند.
وی ادامه داد: تلاش داشتیم با ساماندهی مناسب و مطلوب، عوارض فرهنگی را در دانشگاه ها به حداقل برسانیم تا کمترین آسیب های اجتماعی و بیشترین بهره وری فرهنگی و تقویت هویت دینی و ملی را داشته باشیم.

** نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: شوراها و نهادهای مختلفی در کشور در عرصه فرهنگی مسئولیت دارند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، مسئولیت مدیریت حوزه فرهنگی و ساماندهی آن بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی گفت: تلاش های زیادی هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می پذیرد اما باید اذعان کرد که هر نقطه قوت و ضعفی در حوزه فرهنگی کشور به این شورا و مسئولیتش باز می گردد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نمانیدگانی از قوای سه گانه کشور حضور دارند.
وی یادآور شد: همچنین در این شورا اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و وزرای دولت، نمایندگان شورای نگهبان و غیره حضور دارند.
هاشمی گفت: هر چند که شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون منشاء آثار ارزشمند بیشماری در کشور بوده اما در نهایت اگر دغدغه هایی در حوزه فرهنگی کشور داریم، به هر حال این شورا بالاترین جایگاهی است که پاسخگوی وضعیت فرهنگی کشور است و بر همین اساس نیز رهبر انقلاب مرتبا نسبت به این شورا تاکیدات جدی داشته اند.
وی گفت: در ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نهاد دیگری با عنوان شورای فرهنگ عمومی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور نمایندگان دستگاه های مختلف همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وجود دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: امام جمعه های مراکز استان ها، رئیس شورای فرهنگ عمومی است و این نشان از اهتمام جدی تمامی مسئولان برای هدایت صحیح حوزه فرهنگی جامعه است.

** ایجاد فضایی برای طرح دغدغه های دانشجویی
هاشمی در مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بر تضارب آرا و وجود گرایش های مختلف سیاسی در دانشگاه ها اظهار داشت: این امر یک نکته بسیار تعیین کننده است؛ اگر می خواهیم از آسیب های اجتماعی و انزوا و یاس ناامیدی دانشجویان جلوگیری کنیم باید رویکرد ایجابی داشته باشیم.
وی گفت: رویکرد ایجابی با برنامه هایی تحقق می یابد که زمینه نقش آفرینی و مشارکت دانشجویان را فراهم آورد و این قشر را از لحاظ ذهنی و عاطفی به سمت صحیح هدایت کند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: این امر در صورتی محقق می شود که گروه های مختلف دانشجویی با سلایق متفاوت بتوانند دغدغه هایشان را در دانشگاه ها تعقیب کنند.
وی با بیان اینکه بخشی از این دغدغه ها، فکری است، یادآور شد: دانشجو به سبب اینکه اهل تامل است، سئوال دارد و باید فرصت داشته باشد تا آن را مطرح و پاسخش را دریافت کند.
هاشمی خاطرنشان کرد: دانشگاه ها نیز عرصه گفت وگوی نظری و فکری است و اتفاقا بخش مهمی از فعالیت های جذاب فرهنگی ناظر بر همین بخش ها است.
وی تصریح کرد: بنابراین تاکیدی که به طور مکرر طی چند سال اخیر یا به تعبیری از سال 82 تا کنون رهبر انقلاب داشته اند این بوده که دانشگاه ها کانون گفت و گوی نظری و آزاد اندیشی شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر این بوده است که کرسی هایی شکل بگیرد که دانشجویان و اساتید دیدگاه هایشان را مطرح کنند.
وی اظهار داشت: به طور حتم در چنین فضایی افراد توانمندی ها و استعدادهای ذانی خودشان را شکوفا خواهند کرد.

** برخورد غیر علنی وزارت علوم با برهم زنندگان کرسی های آزاد اندیشی
هاشمی گفت: وزارت علوم طی چند سال گذشته به جد پیگیر این فضا و برگزاری کرسی های آزاداندیشی بوده و اگر در مواقعی هم برخی سعی در برهم زدم این فضاهای نقادی و کرسی ها داشته اند، با آنان برخورد داشته است، هر چند که آن را علنی و رسانه ای نکرده است.
وی افزود: لزومی ندارد وقتی یک اقدامی در وزارت علوم در این زمینه انجام می شود، آن را با هیاهو رسانه ای کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: همواره تاکید داشته ایم که برای برپایی مطلوب این فضای نقادی و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها بایستی دخالت های بیرونی در مراکز علمی کم شود.
وی ادامه داد: این هم مبتنی بر اسناد بالادستی کشور است و در مقدمه سند شورای اسلامی شدن دانشگاه ها هم تاکید شده که دانشگاه یک نهاد مستقل بوده و رهبر انقلاب نیز بدان تاکید داشته اند.

** ارائه ماده واحده برای مصونیت آزاداندیشان در دانشگاه ها
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم خاطرنشان کرد: این بدان معنا نیست که اگر تخلفی صورت گرفت، بی توجهی شود بلکه بدین معناست که اگر تخلفی هم انجام شد در سازو کارهای درون دانشگاهی بدان پرداخته شود.
وی یادآور شد: خوشبختانه اکنون نسبت به گذشته به سبب برخی اقداماتی همچون تدوین آیین نامه جامعی برای برگزاری کرسی های آزاداندیشی فضای بسیار مناسب تری در این زمینه داریم.
هاشمی تصریح کرد: همچنین ماده واحده ای را به شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در مورد مصونیت آزاداندیشان ارائه شده که در دستور کار این شورا برای تصویب قرار دارد.

** گفت وگوی وزارت علوم برای کاهش مداخلات بیرونی
وی اظهار کرد: همچنین وزارت علوم طی چند سال گذشته با سایر دستگاه ها و نهادهایی که احساس مسئولیت در دانشگاه ها می کردند، وارد گفت وگو شد و سعی کرد تا با تفاهم، تعامل و همکاری پیش برود بگونه ای که حداقل مداخلات بیرونی در دانشگاه ها صورت پذیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: در عین حال دانشگاه یک فضای پرهیجان به سبب حضور جوانان اندیشمند و اساتید متفکر کشور است و نمی توانیم توقع داشته باشیم که در مراکز علمی کشورمان اختلاف آرا نباشد.
وی افزود: تضارب آرا هنگامی صورت می پذیرد که تفاوت آرا وجود داشته باشد و این امر طبیعتا ممکن است موجب خوشایند بخشی از گروه ها و افراد نباشد.
هاشمی خاطرنشان کرد: آنچه که وزارت علوم بدان تاکید دارد این است که این تضارب آرا باید در چارچوب قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرد.
وی اظهار کرد: عموما هم دانشجویان و اساتید با این دیدگاه همراهی دارند، اما گاهی اعمال سلیقه هایی شده که محدودیت هایی را ایجاد کرده بود.
هاشمی تاکید کرد: طی این چند سال اهتمام و فعالیت های فراوانی در این زمینه صورت گرفته اما وزارت علوم نخواسته تا آنها را رسانه ای کند زیرا معتقدیم جامعه نیازمند آرامش و وحدت است.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: باید به مرحله ای از تفاهم و توافق نظر برسیم که همه بپذیریم که قانون به جای سلیقه مبنای عمل باشد.
وی تاکید کرد: آنچه که در این بین مهم به شمار می رود، چارچوب های نظام و قوانین رسمی کشور است.

** نبود مرزهای سفاف در حوزه های فرهنگی
هاشمی اظهار داشت: مدیریت در حوزه فرهنگی دشوار است چرا که حوزه سیالی بوده و خشک و با مرزهای شفاف و قاطع نیست.
وی گفت: اما آنچه که مهم به شمار می رود این است که در یک نظام مردمسالار دینی فعالیت می کنیم و بنابراین نمی توانیم نسبت به ارزش های دین و ملی مان بی تفاوت باشیم.
معاو وزیر علوم اظهار داشت: از جمله اقداماتی که وزارت علوم در زمینه دخالت های بیرون از محطی دانشگاه داشته این بوده که گزارش هایش به صورت مرتب به سایر مقامات منعکس شده و گفت وگوهای گوناگونی در حوزه های دولت، مجلس و قوه قضاییه انجام شده است.
هاشمی گفت: همچنین وزارت علوم تعامل زیادی با نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه داشته و دیدگاه آنان هم بر این امر استوار است که نباید مداخلات بیرونی صورت پذیرد.

** گاهی شاهد اعمال سلیقه های مختلف هستیم
وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتقد است که بقیه دستگاه های دولتی و سایر قوا ضمن اینکه کمک به حفظ نظم و امنیت و آرامش دانشگاه ها باید داشته باشند؛ اجازه دهند تا سازکارها و فرآیندهای درون دانشگاه ها مبنای عمل قرار گیرد.
هاشمی ادامه داد: اما در مقام عمل گاهی اوقات اعمال سلیقه هایی دیده می شود که لزوما مورد تایید خود آن دستگاه و مقامات عالیش نیست اما مسئولینی که در سطوح میانی و یا پایین تر قرار دارند بر اساس برداشت شخصی و تفسیرهایشان روش هایی را به کار می گیرند که مورد تاید وزارت علوم نیست.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه بخش عمده ای از این امر طی چند سال گذشته با گفت وگو و تفاهم برطرف شده است.

** ماجرا جشن قزوین و اتهام به وزارت علوم
وی یادآور شد: به طور مثال اخیرا در شهر قزوین به خاطر جشن تعدادی از جوانان که گویا همراه با رفتارهای نامتعارفی بوده است، برخوردی صورت گرفت که ظاهرا قانونی هم بود اما اینکه این را به اسم دانشگاه و جشن فارغ التحصیلی بیان کنند، روش های نادرستی است.
هاشمی تصریح کرد: بخش مهمی از جمعیت جوان کشور دانشجو هستند اما دلیلی ندارد وقتی گروهی از جوانان در یک محفلی غیرقانونی جمع می شوند به اسم دانشگاه و جشن فارغ التحصلی تمام شود.
وی اظهار داشت: بر اساس اطلاعت کسب شده تعداد زیادی از افراد آن محفل اصلا دانشجو نبودند و بقیه نیز از دانشگاه های مختلف کوچکی هستند که در اطراف شهرها وجود دارند.
معاون وزیر علوم با اشاره به کارشکنی برخی رسانه ها گفت: بخش زیادی از وقت و انرژی مدیران فرهنگی و مسئولان وزارت علوم دولت یازدهم صرف مسائلی فرعی می شود که مانع پرداختن به مسائل اصلی می شود.
هاشمی یادآور شد: البته موضع وزارت علوم دولت یازدهم در این مورد تقابل با آنان نیست و تلاش داریم وقت و انرژی های خود را صرف اینگونه رفتارها نکنیم.

** ارتباط مرتب با مراجع تقلید
وی ادامه داد: وزارت علوم دولت یازدهم به طور مرتب به حوزه های علمیه و با مراجع معظم تقلید در ارتباط است.
هاشمی افزود: وزارت علوم در دولت یازدم مبحث وحدت حوزه و دانشگاه را یک اصل و مبنا می داند و در طول سال گذشته در خود وزارتخانه 13 نشست در همین راستا برگزار شد.
وی با تاکید بر تعامل روزافزون وزارت علوم و مراجع اعظام تقلید یادآور شد: طی سفر اخیری نیز که وزیر علوم به قم داشتند؛ دیدارهای بسیار خوب و سازنده ای با آیات اعظام انجام شد و این بزرگان توصیه هایی در مسیر رشد علمی و پیشرفت فرهنگی کشور داشتند که مطرح کردند.

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *