صبح امروز تجمع اعتراض آمیز دانشجویان علوم تغذیه نسبت به پذیرش رشته های غیرمرتبط با تغذیه در مقطع دکتری ، مقابل ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کنکوری ارشد دکترا؛ از سال ٨٩ آیین نامه ای تصویب شده است که هر ساله به تعدادی از پزشکان عمومی اجازه می دهد با شرایطی بدون کنکور وارد مقطع دکتری شوند.
به گفته منتقدین، آئین نامه ام دی- پی اچ دی با وجود گزینشی بودن مقطع دکتری در قالب آزمون تئوری و مصاحبه عملی خلاف بدیهیات علمی و عدالت تلقی می شود.
بر این اساس پیش از ظهر امروز و در ساعت ١١، جمعی از دانشجویان رشته علوم تغدیه دانشگاه‌های سراسر کشور در اعتراض به پذیرش رشته‌های غیرمرتبط در آزمون ارشد مقابل ساختمان وزارت بهداشت در بلوار فرحزادی تجمع کردند.
این دانشجویان ضمن اعلام اعتراض مبنی بر مجاز کردن دانش آموختگان رشته های متعدد کارشناسی و کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و حتی وزارت علوم برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی علوم تغذیه، معتقدند که این کار هر چند ممکن است از نظر پژوهشی فوایدی داشته باشد، اما از منظر خدماتی مساله ساز خواهد بود.
گلایه دیگر دانشجویان از این طرح وزارت بهداشت، درباره خدمات بالینی دانش آموختگان این رشته در دفاتر خصوصی یا کلینیک‌هاست؛ با این طرح دانش آموختگان این رشته دارای کارت نظام پزشکی خواهند شد و می‌توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشت و مراکز تحقیقاتی حوزه غذا، تغذیه و سلامت و نیز کلینیک‌های خصوصی فعالیت کنند.
تجمع کنندگان در مقابل وزارت بهداشت همچنین معترض هستند که با فرض اینکه گذراندن واحدهای متعدد درسی نظری و عملی، بینش و مهارت ویژه‌ای را در دانشجویان ایجاد می‌کند، هیچ گاه فردی بدون گذراندن این دوره‌ها به صرف انجام یک پروژه پژوهشی کارشناسی ارشد یا دکتری، از اختیارات مشابهی با یک داشن آموخته رشته تغذیه برخوردار نخواهدبود.
دانشجویان رشته تغذیه تجمع کننده همچنین مدعی شدند که این ماجرا باعث سوءاستفاده برخی موسسات آموزش عالی شده است و خلاء قانونی نیز زمینه بیشتری را فراهم کرده است؛ گفته می‌‍شود سالانه حدود ۲۰۰ دانشجوی کارشناسی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات پذیرش می‌شوند، ولی موسسات با جذب دانشجویان غیر تغذیه‌ای، آزمون‌هایی با بیش از ۲۰۰۰ نفر شرکت‌کننده برگزار می‌کنند. این دانشجویان همچنین در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به درخواست‌های خود شدند. به همین منظور بیش از ۱۳۰۰ امضا نیز از دانشجویان و دانش آموختگان تغذیه سراسر کشور به صورت اینترنتی جمع آوری شده است.
چندی پیش هم انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشکده علوم تغذیه، طی نامه جنجالی با عنوان “روپوش کثیف”، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت این رشته توسط وزیر شد.
گفتنی است طبق تحقیقات صورت گرفته اغلب بیماری های جسمی و روحی ریشه در تغذیه نامناسب دارند و سالانه میلیاردها تومان دارو برای درمان آن ها صرف می شود.درحالی که این هزینه می تواند برای بهبود تغذیه ای وتحقیقات و مطالعات در این زمینه شود.