دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ آزمون کارشناسی ارشد مجموعه زبان و ادبیات فارسی 94- کد 1101

 

دانلود رایگان سوالات و کلید پاسخ آزمون کارشناسی ارشد مجموعه زبان و ادبیات فارسی- کد1101

ادبيات فارسي

دانلود دفترچه شماره یک دانلود دفترجه شماره دو دانلود کلید پاسخ


معرفی رشته ادبيات فارسي

در رشته زبان و ادبيات فارسي و در مقطع كارشناسي ارشد دانشجويان با نظم و نثر فارسي، تاريخ ادبيات و همچنين نظم و نثر عربي بيش از پيش آشنا مي‌شوند. كساني كه رشته تحصيلي‌شان در دوران كارشناسي نيز ادبيات فارسي بوده است، در مقطع ارشد نيز همان درس‌هاي مقطع كارشناسي را به گونه‌اي تخصصي‌تر دنبال مي‌كنند. اما در رابطه با رشته‌ي «ادبيات مقاومت» بايد گفت كه اين رشته مدت زمان كوتاهي است كه به جمع رشته‌هاي دانشگاهي اضافه شده است و تنها در دانشگاه شهيد باهنر كرمان تدريس مي‌شود. اين رشته به شيوه‌اي تخصصي،‌دانشجويان را با ادبيات پايداري ( يا همان مقاومت) آشنا مي‌كند. در واقع دانشجويان در طول تحصيل خود بيشتر با ادبيات هشت ساله دفاع مقدس ايران و همچنين با ادبيات پايداري كشورهايي چون فلسطين، لبنان، سوريه،‌افغانستان، عراق ، بوسني و هرزگوين، آمريكاي لاتين و ديگر ملل آشنا خواهند شد.
زبان و ادبيات آيينه فرهنگ و تمدن ملت‌هاست. با آشنا شدن با هر زبان و ادبياتي به گونه‌اي با زندگي و احوالات مردمان آن سرزمين آشنا مي‌شويم. ادبيات فارسي نيز آيينه‌اي است تمام‌نما از شيوه معيشت، طرز فكر، انديشه‌هاي فلسفي، عقايد و آراي مذهبي و اخلاقي،‌آداب و رسوم و مانند آن‌ها، براي آشنايي با اين رشته بايد به اين نكته توجه داشت كه گرچه زبان فارسي ، زبان مادري ماست اما خواندن آن به عنوان يك رشته‌ي دانشگاهي چندان كار آساني نيست چرا كه بايد به شيوه‌اي تخصصي با اين رشته آشنا شويم. در اين رشته دو بخش زبان و ادبيات فارسي مورد بررسي قرار مي‌گيرند. كه زبان فارسي شامل زبان‌شناسي،‌دستور زبان، اصول نگارش و ويرايش و ادبيات شامل سبك‌شناسي ، نقد ادبي، انواع ادبي، تاريخ ادبيات، بديع، معاني، بيان، عروض و نيز متون نظم و نثر كلاسيك مي‌شود.

گرایش های رشته زبان و ادبیات فارسی
رشته ادبیات فارسی در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی در سه گرایش زیر دانشجو می‌پذیرد:
1- زبان و ادبیات فارسی:
در رابطه با این گرایش لازم به ذکر است که بدانیم دانشجویان با نظم و نثر فارسی، تاریخ ادبیات و نظم نثر عربی آشنا می‌شوند. که در واقع کارشناسی ارشد این رشته همان دروس کارشناسی اما تخصصی‌تر می‌باشد. تعداد شرکت‌کنندگان و به همین نسبت تعداد پذیرفته‌شد‌گان در گرایش اول بیشتر است.
2- ادبیات مقاومت: گرایش ادبیات مقاومت رشتة کم سن و سالی می‌باشد از این نظر کم سن و سال چون زمان کوتاهی است که به عنوان گرایش به رشته زبان و ادبیات فارسی اضافه شده است. در این رشته همانطور که از نامش پیداست در رابطه با پایداری و مقاومت کشور خود و ملل مختلف آشنا می‌شویم.
3- ادبیات تطبیقی: گرایش سوم یعنی ادبیات تطبیقی گرایش جدید در ادبیات است که به بررسی و تطبیق ادبیات ما (ادبیات فارسی) و ادبیات عرب می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *