تمایل صربستان برای همکاری دانشگاهی با ایران

به گزارش گروه فرهنگی کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا، پردراگ پوزوویچ در دیدار با محسن سلیمانی وابسته فرهنگی ایران در این کشور درمورد راهکارهای گسترش همکاری‌های بین‌ دانشگاهی و همایش‌ «جهان بدون خشونت و ادیان ابراهیمی» گفت‌ وگو کردند.
رئیس دانشکده الهیات با اشاره به سفر آتی خود به ایران ضمن ابراز خرسندی از این سفر گفت: همیشه برای فرهنگ و تمدن ایران‌ زمین احترام ویژه‌ای قائل بوده‌ایم که این احترام با توجه به اقدام مکرر جمهوری اسلامی ایران در به رسمیت نشناختن استقلال به ناحق کوزوو به ویژه در سازمان ملل متحد، دو چندان شده و تمایل ما نسبت به همکاری با جمهوری اسلامی ایران شدت یافت.
وی تأکید کرد: به عنوان یک دین ‌شناس، کارشناس تاریخ و عضو فرهنگستان علوم صربستان که آشنایی خوبی با تاریخ ایران دارد و همچنین، اسقف ایرینی که یکی از همکاران ما در منطقه باچکای صربستان است، علاوه بر استقبال از موضوع سفر به ایران، تلاش ما این است تا با آگاهی کامل با هم ترازان خود در دانشگاه‌های ایران دیدار و گفت‌ وگو داشته و مصمم به امضای تفاهمنامه‌های همکاری بین دانشگاهی دو کشور هستیم.
پردراگ پوزوویچ اظهار کرد: مواردی چون تاریخ ادیان در دوره‌های متعدد می‌تواند یکی از عناوین مورد توجه در این سفر باشد که لازم است در خصوص تبادل مقالات و چاپ و نشر آنها در مجلات و کتب علمی دو طرف گفت‌ وگو شود.
وی افزود: به علاوه در دانشکده الهیات بلگراد، امکان برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و همایش‌های علمی جهت آشنایی استادان و دانشجویان ما با اسلام خصوصا اسلام شیعی وجود دارد که در ارتقای سطح آگاهی‌ها مفید خواهد بود و دانشکده نیز، امکان میزبانی از چنین برنامه‌هایی را دارد.
پوزوویچ یادآور شد: دانشکده الهیات بلگراد در نظر دارد در آینده نزدیک جهت ایجاد ارتباطات بهتر و آینده‌ای مطلوب تر همایش علمی دینی بین‌المللی شش روزه‌ای با شرکت استادان و نمایندگانی از کشورهای منطقه از جمله کرواسی، بوسنی و هرزگووین و … برگزار کند که در آن بیش‌از 40 دانشجو به ارائه مقالاتی خواهند پرداخت.

** جزئیات تفاهمنامه همکاری آماده شود
وابسته فرهنگی ایران در صربستان نیز با استقبال از امضای تفاهمنامه همکاری دانشگاهی ایران و صربستان گفت: بهتر است پیش از امضا، جزئیات مربوطه مبادله و آماده شود.
محسن سلیمانی پیشنهاد کرد: دانشکده الهیات بلگراد با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران، در ماه دسامبر همایش یک روزه‌ای با حضور نمایندگان مختلف سه جامعه مذهبی با عنوان جهان بدون خشونت و ادیان توحیدی ابراهیمی و دیگر موضوع‌هایی که از سوی هیأت علمی منتخب دانشکده الهیات مطرح خواهد شد، برگزار کند.
براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سلیمانی هدف از این گردهمایی را تبیین دیدگاه های واقعی ادیان و گسترش صلح، عشق و محبت میان پیروان ادیان واقعی الهی است و نه نفرت و تفرقه، عنوان کرد.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *