گزارش فراخوان نظرات دانشجویان به ‌مناسبت دیدار ماه رمضانی رهبر انقلاب در سال 95 منتشر شد

به گزارش کنکوری ارشد دکترا به نقل از ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، 30 اردیبهشت 1395 تاریخی است که سایت KHAMENEI.IR به رسم پنج سال گذشته‌ی خود، به‌مناسبت دیدار ماه رمضانی رهبرانقلاب با دانشجویان، اقدام به فراخوان دانشجویی با این سؤال کرد: «اگر در دیدار دانشجویی بودید چه نکته‌ای را مطرح می‌کردید؟» بعد از این فراخوان، 4225 پیام در مدت تعیین‌شده برای سایت ارسال شد.
مبتنی بر خوداظهاریی که از سوی پاسخ‌دهندگان به فراخوان صورت گرفت، مشخص شد که شرکت‌کنندگان در این فراخوان، عمدتا جوانان زیر 30 سال بودند که نزدیک به80 درصد آنان دانشجو، و مابقی جزو فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها بودند. با پایان وقت ارسال سؤالات، کار تحلیل محتوای آن آغاز شد و سؤالات و مسأله‌های دانشجویان در غالب 34 محور دسته‌بندی شد. در زیرمجموعه‌ی‌ این تعداد نیز 116 مسأله‌ی اصلی و 513 مسأله‌ی جزئی توسط مخاطبان سایت بودند مطرح شد و در نهایت مجموع آنها در قالب 5 گزارش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی ارائه گردید. از این 5 گزارش، گزارش‌های اقتصادی و سیاسی، 51درصد از سهم کل اظهارات را به خود اختصاص دادند. در جدول پیوست سهم هرکدام از گزارش‌ها از کل اظهارات دانشجویان مشخص شده است.
واکنش رهبرانقلاب به سؤالات فراخوان
پس از دسته‌بندی این گزارش‌ها، مجموع آنها هر ساله برای رهبر انقلاب قبل از دیدار دانشجویی ارسال می‌شود که در بعضی از سال‌ها، ایشان در بیانات خود به آن اشاره کرده‌اند. برای مثال، سال 93 رهبر انقلاب در خلال سخنرانی خود چنین فرمودند: «یک نکته‌‌ی دیگری که در بیانات بعضی از دوستان بود در سؤالاتی هم که دانشجویان از من به‌‌صورت تقدیری کردند [بود] – سؤال شده است از دانشجویان که اگر شما در این جلسه بودید چه می‌گفتید؛ جواب‌هایی آمده؛ یک کتاب صد صفحه‌ای یا بیشتر برای ما آوردند که نظرات دانشجویان است؛ آن‌جا هم دیدم این سؤال مطرح است…»
سال 92 هم رهبر انقلاب به این فراخوان اشاره کرده و گفته بودند: «سؤال دیگری که مطرح شد و من هم اینجا از قبل یادداشت کردم – که این نشان می‌دهد این سؤال قبلاً به من منتقل شده؛ یعنی سؤالی است که مطرح است – این است: نسبت آرمان‌ها با واقعیت‌هائی که وجود دارد، چیست؟»

**5 محور پرتکرار فراخوان 95
پرتکرارترین محورهای مورد اشاره‌ی دانشجویان در سال 95، در محور سؤالات مستقیم و مربوط به رهبری انقلاب بود. پس از آن نیز محورهای ازدواج و مسائل اجتماعی قرار داشت. پس از این دو، با فاصله‌ی نسبتا زیادی محورهای فساد و عدالت اجتماعی، مدرک‌گرایی، آموزش اضافی و ناکارآمد قرار دارند.
در تحلیل و بررسی اظهارات مخاطبان به روند 4 سال گذشته اظهارات دانشجویان در فراخوان دانشجویی نیز مراجعه شده و با توجه به حدود 22 هزار اظهارنظر ارسالی در این فراخوان، روند موضوعی اظهارنظرها نیز مورد توجه قرار گرفته است. در فراخوان سال 1395 بعضی موضوعات برای اولین بار مورد توجه جمع زیادی از دانشجویان قرار گرفته بود. همچنین تغییرات متنوعی در اولویت‌بندی مسائل تکرارشده در سال‌های گوناگون رخ داده است که افزایش یا کاهش یک مسأله نیز در جای خود مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

**گزارش ویژه‌ی سال 95
در کنار 5 گزارش اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی، کار جدیدی که امسال صورت گرفت، اختصاص گزارشی ویژه از «ایده‌ها و پیشنهادات نخبگان» بود. در این گزارش، 67 ایده‌ی برتر که به‌صورت یک بسته‌ی جامع (شامل دلایل مسأله، راهکارهای مورد نیاز، و ترسیم شرایط مطلوب) به یک مسأله‌ی خاص در کشور اشاره کرده بودند آورده شده است. حضور این تعداد ایده‌ی منحصر به فرد، خود یکی از نتایج مهم فراخوان دانشجویی سال 95 بود.

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *