آموزش یکهزار دانشجو و فارغ التحصل دانشگاهی برای حضور در بخش تعاون

آموزش یکهزار دانشجو و فارغ التحصل دانشگاهی برای حضور در بخش تعاون

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید کلانتری روز یکشنبه در نخستین نشست مسوولیت اجتماعی تعاونگران کشور در راستای راهبردهای هفتگانه ترسیم شده معاونت امور تعاون وزارت تعاون – کار و رفاه اجتماعی افزود: برای حمایت از بخش تعاون، میزان سرانه حمایتی از کسانی که می خواهند در این بخش فعال شوند، باید افزایش یابد.
وی با اشاره به این که هدف از چنین نشست هایی نگاهی نو به ظرفیت ها و قابلیت های بخش تعاونی و اتخاذ روش های نوگرایانه برای استفاده از شبکه عظیم اقتصادی – اجتماعی کشور است، گفت: مدیران بخش تعاون می توانند در زمینه آموزش و بکارگیری دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی ما را یاری کنند.
کلانتری بیان داشت: هم اکنون 11میلیون نفر در کشور عضو تعاونی ها هستند. در حالیکه کشور از مشکل بیکاری رنج می برد بخشی از موضوع بیکاری مربوط به دانش آموختگان دانشگاهی کشور است.
وی توضیح داد: متاسفانه باوجود دارا بودن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد، بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی هنوز آماده حضور در بازار کار نیستند.
وی در خصوص راه اندازی کسب و کار گفت:سه راه برای توانمندسازی وجود دارد.یک راه این است ماهی به فرد بدهیم، یکی اینکه توربافی را به فرد بیاموزیم و راه سوم ماهیگیری و راه های خرید و فروش ماهی را به فرد بیاموزیم.
وی ادامه داد: به نظر من راه سوم بهترین روش برای توانمند سازی افراد برای حضور در بازار کار است.
وی معتقد است، بهتر است بجای واژه ‘توانمند سازی’ واژه ‘توانمند افزایی’ را برای دانشجویان و دانش آموختگان بکار ببریم، زیرا این افراد توانمند هستند و با آموزش مسوولیت اجتماعی می توان توان افزایی را در خصوص آنها اجرا کرد.

**مسوولیت اجتماعی از اصول هفتگانه تعاون
علیرضا ناطقی مدیر کل دفتر تعاونی های خدماتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که پیش از شروع نشست به دانشجویان و فارغ التحصیلان در خصوص کارآفرینی و مسوولیت اجتماعی آموزش می داد، گفت: یکی از اصول هفتگانه تعاون ،توجه به مسوولیت اجتماعی است.
وی اظهار داشت: دانشجویان باید تلاش کنند در هر رشته دانشگاهی که تحصیل می کنند یک تا چهار مهارت را بیاموزند. بیش از 90درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی پس از فارغ التحصیلی قادر به استخدام در سیستم های دولتی نیستند، بنابراین دانشجویان باید خود را از ابتدا مسلط به مهارت کنند تا بتوانند کسب و کاری را راه اندازی کنند و هر کسب و کار می تواند چهار تا پنج نفر دیگر را بکار گمارد.

**تعاون بخش تاثیر گذار در اقتصاد ایران
احمد عامری مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی های مسافربری کشور در این نشست،گفت: متاسفانه تعاون در ایران بخوبی تعریف نشده ، در حالیکه در تمام دنیا بخش تعاون از اهمیت ارزنده ای برخوردار است.
وی اظهار داشت: توجه به بخش تعاون نه تنها می تواند در کشور اشتغال ایجاد کند بلکه روحیه مشارکت اجتماعی را در میان جامعه ارتقا دهد.

**سرمایه های اجتماعی ارتقا نیافته است
سپس قائم مقام سازمان بهزیستی کشور در این نشست اظهار داشت: متاسفانه در سال های پس از انقلاب در خصوص ارتقای سرمایه های اجتماعی کار زیادی انجام نشده است.
قاسم عبدالله زاده بیان داشت: توسعه همواره با مشکلاتی همراه است که می تواند به بخش هایی نظیر محیط زیست و یا بهداشت صدمه بزند اما اگر در توسعه سرمایه اجتماعی را ارتقا دهیم می توانیم مشکلات توسعه یافتگی را کاهش دهیم.
وی تاکید کرد: در صورتی که سرمایه های اجتماعی ارتقا نیابد ،مسوولیت اجتماعی در جامعه شکل نمی گیرد.
وی در خصوص بخش تعاون گفت: متاسفانه مبانی نظری بخش تعاون را خوب نیاموخته ایم . برای کار کردن باید آموزش را از خانه، شروع کرد به طوری که بیاموزیم نسبت به یکدیگر مسوول باشیم.
وی با یادآوری تابستان های قبل از انقلاب در ایران برای دانش آموزان گفت: در آن سال ها بسیاری از دانش آموزان یا کار انجام می دادند و یا مهارتی را می آموختند .
عبدالله زاده یادآور شد: متاسفانه آموزش و پرورش در ایران پولی شده است که هنوز در کشور امریکا زیر بار این موضوع نرفته اند.
وی معتقد است، آموزش در ایران باید به گونه ای انجام شود که افراد در برابر یکدیگر مسوولیت داشته باشند . وقتی که در جامعه فقر وجود داشته باشد چگونه می توانیم سهم دانش آموزان را از منابع بپردازیم؟
این مقام مسوول افزود: متاسفانه وقتی که می خواهیم کاری را عهده دار شویم در وهله نخست به درآمد می اندیشیم و موضوع کار را فراموش می کنیم.
به گفته عبدالله زاده، در ایران همواره افراد از دولت مطالبه دارند و فراموش می کنیم که دولت حامی بیت المال است.
وی تاکید کرد، در صورتی که هر کس در هر مسوولیتی که قرار دارد خوب کار کند، ایران گلستان خواهد شد.
به گزارش ایرنا، قرار است پس از آموزش در نشست های مسوولیت پذیری اجتماعی یک هزار دانشجو و دانش آموخته دانشگاهی تحت پوشش کمیته امام و سازمان بهزیستی در 31 استان کشور ،این افراد بتوانند از طریق ایجاد تعاونی و یا از طریق جذب در تعاونی ها وارد بازار کار شوند.
همچنین در نشست امروز از 102 دانشجو و دانش آموخته تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) 30نفر حضور داشتند.
بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود سهم بخش تعاون به 25درصد ارتقا یابد که این مهم رخ نداد و هنوز سهم این بخش در اقتصاد کشور حدود پنج درصد است.
اقتصام(5)9123 **1561

 

 

 

 

Source: irna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *