وام‌ به دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد

وام‌ به دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه آزاد

همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی بحث شهریه و نحوه پرداخت آن بود. اما مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی امکانی را فراهم کرده‌اند که دانشجویان کمتر نگران پرداخت شهریه‌ باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند از منابع داخل و خارج دانشگاه برای کمک‌هزینه شهریه استفاده کنند. بر اساس اساسنامه‌ صندوق رفاه دانشجویی درصدی از درآمد واحدهای دانشگاهی مختص به صندوق رفاه واحدها است و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به صندوق رفاه واحدها از تسهیلات مورد نظر استفاده کنند.

در هر واحد دانشگاه آزاد اسلامی کمیته‌ای به نام کمیته وام فعالیت می‌کند که همه درخواست‌ها را بررسی و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و البته سقف وام‌های صندوق رفاه بر اساس مقطع تحصیلی نیست بلکه بر اساس میزان شهریه محاسبه می‌شود؛ معیاری که به کمک دانشجویان دکتری که شهریه بیشتری پرداخت می‌کنند می‌‌آید.

دکتر فرید ذاکر، مدیر کل صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، به آنا گفت: «دانشجویان دوره‌های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تا ۶۰ درصد شهریه هر ترم و دانشجویان دکتری تخصصی تا سقف ۵۰ درصد شهریه هر ترم می‌توانند از وام‌های صندوق رفاه استفاده کنند.»

تسهیلات صندوق رفاه در سه قالب وام کوتاه‌مدت،‌ میان‌مدت و بلندمدت ارائه می‌شود. وام‌های کوتاه‌مدت وام‌هایی هستند که بازپرداخت آن باید تا پایان همان ترم تحصیلی انجام شود، وام‌های میان‌مدت وام‌ها باید در مدت ۱۰ ماه تسویه شوند و وام‌های بلندمدت وام‌هایی هستند که دانشجو می‌تواند بعد از فراغت از تحصیل نسبت به بازپرداخت این وام‌ها اقدام کند.

به گفته ذاکر، دانشجویانی که از وام‌های بلند مدت وزارت علوم استفاده کرده‌اند شش تا نه ماه بعد از پایان تحصیل باید نسبت به بازپرداخت آن اقدام کنند، اما دانشجویانی که از وام‌های بلند مدت داخلی یا همان وام‌ صندوق رفاه استفاده کرده‌اند باید یک ماه پس از پایان تحصیل اقساط این وام را پرداخت کنند.

وام ۱۰ میلیونی برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است

شهریه دانشجویان دکتری طبعا بیشتر از دانشجویان مقاطع دیگر است. با وجود اینکه تقاضا برای تحصیل در مقطع دکتری در کشور بالا رفته است بسیاری از متقاضیان به دلیل همین شهریه از ادامه تحصیل منصرف می‌شوند؛ متقاضیانی که احتمال دارد آگاهی از وام‌های شهریه آنها را ترغیب کند که ادامه تحصیل بدهند. جز وام صندوق رفاه، دانشگاه آزاد اسلامی وام شهریه دیگری هم برای دانشجویان در نظر گرفته است، وامی که با امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه و بانک ملی از سوی این بانک پرداخت می‌شود.

ذاکر درباره این وام گفت: «پیرو تفاهم‌نامه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی با بانک ملی امضا کرد، بانک ملی سالانه مبلغ مشخصی اعتبار به دانشگاه‌ آزاد اسلامی اختصاص می‌دهد. در نتیجه با تغییر تعداد دانشجویان مقطع دکتری میزان این وام نیز متغیر خواهد بود، پس از محاسبه تعداد دانشجوها سهمیه هر واحد مشخص می‌شود.»

او از ابلاغ سهمیه همه واحدها تا پایان هفته آینده خبر داد. براساس اعلام پیشین دانشگاه، وام‌های بانک ملی برای مقاطع مختلف براساس آن‌چه در جدول آمده پرداخت می‌شود.
مقطع تحصیلی     سقف وام
دکتری تخصصی     تا سقف ۱۰ میلیون تومان
کارشناسی ارشد     تا سقف ۵ میلیون تومان
کارشناسی     تا سقف ۲.۵ میلیون تومان

مدیر کل صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «وام‌های وزارت علوم برای دانشجویان مقطع دکتری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است.»

به گفته او، دانشجویان تنها یک‌بار می‌توانند از وام‌ بانک ملی استفاده کنند، اما میزان وام‌های داخلی بستگی به مدت تحصیل هر فرد دارد. به عنوان مثال، هر دانشجوی کاردانی می‌‌تواند تا سه ترم از این وام‌ها استفاده کند. دانشجویان دکتری تخصصی نیز شش تا هفت ترم می‌توانند از از این وام‌ها بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *